• bea79

Hjärtebarnen

Matiilde89 skrev 2010-07-09 08:44:24 följande:
    Jag har ett hjärtbarn på två månader. Just fått veta att han kommer behöva operation. Känns så fruktansvärt tugnt. Vad har era barn för hjärtfel / hjärtsjukdommar?
    Vår Leo har hlhs, suprakardiell tapvd, dvs hypoplastisk vänsterkammarsyndrom och totalt anomalt mynnande lungvener. Väntar på sin 3:e operation.
    ~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & underbara hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • bea79
    em76 skrev 2010-07-23 22:53:11 följande:
    Hej hjärtevänner!
    Äntligen hittade jag hit.
    Vår dotter Julia föddes med hjärtfel. Har börjat skriva dagbok/blogg om våra upplevelser de sista 4 månaderna. Inte så mycket, men ändå för att inte glömma. Kika gärna förbi...
    Vad är det för adress till din blogg?
    Jag har en liten kille med ett medfött hjärtfel.
    ~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & underbara hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • bea79
    bambiii skrev 2010-08-04 16:13:21 följande:
    Vet inte om jag har kommit rätt men min son har medfödd hjärtfel var hos läkaren igår i Lund och medicinerna han får håller honom stabil men läkaren sa det är verken bra eller dåligt :/ dom kommer att sluta att fungera de kan ta veckor, månader eller år han ville inte riktigt säga.. hela hjärtmusklen har enorma hål i sig som bara töjer sig och blir större och större och tills slut kommer hans hjärta att stanna sa han ( sånt vill man bara inte hörat) :( men han kommer att bli uppsatt på en vänte lista för ett nytt hjärta när hans tillstånd är mer kritiskt ..kommer gå dit var 3:e månad för kontroll känns fruktansvärt jobbigt..
    Usch så hemskt! Det är verkligen inget roligt eller bra besked. Hoppas det dröjer innan han blir sämre och att de hittar ett hjärta till honom.
  • bea79
    Tifastar skrev 2010-08-08 00:21:59 följande:
    Ang att växa o gå upp i vikt.... här är en mamma till som har en hjärtis som är vädligt lite. 2 år o 3 månader o ynka 9,3 kg och 80 cm lång. Han äter dåligt och vi har "ropat" efter hjälp lääänge... men nu för 2 månader sen fick vi hjälp av en dietist så nu äter han ett kolhydratpulver (i alla mat) ska blir roligt att väga honom snart =)))
    Han är mycket livligare och matfriskare nu än innan (dock lite i maten men myyycjet bättre.)

Stå på er!
    Vad skönt att ni fått hjälp. Leo väger nästan lika "mycket" som Julian och är lika lång, och det skiljer ju ca 8 månader på dem... Hoppas pulvret hjälper. Vi har haft dietistkontakt sen Leo var några månader... Utan dietisten hade nog Leo varit sämre, hon har gjort allt för honom. Jag tror vi har testat över 10 olika sorters mat innan vi hittade rätt.
  • bea79
    Tifastar skrev 2010-08-08 19:39:29 följande:
    Idamarja: Jag håller med dig, jag litar inte heller på läkarna här. En barnläkare sa tex - OJ, kan man leva med bara en kammare?
    Då blev jag lite "mörkrädd"... har dom inte uppdaterat sina kunskaper sen dom gick ut läkarlinjen undrar jag.

Bea: Vad har ni testat för olika tillskott till Leo?
    Vi har testat minimax, neocate, infatrini, peptisorb, pepti junior, duocal, nutilis (förtjockningsmedel) och säkert ngt mer som jag har glömt... Det vi har nu är peptisorb. Den funkar för Leo.
  • bea79
    Tifastar skrev 2010-08-09 08:52:48 följande:
    Bea: Vad inehåller peptisorb?
    Det Julian har är rena kolhydrater... och han blir rätt speedad på det *haha*
    Kolla in här: nutricia.se/upload_dir/docs/NutriniPeptisorbokt08.pdf
  • bea79
    Lilla My i Finland skrev 2010-08-12 18:19:46 följande:
    Hjärtkateterisering inbokad 2.9... Alla känslor från operationerna kommer i vågor...
    Gör man kat efter TCPC:n oxå? För visst har ni gjort den?
  • bea79
    willsam skrev 2010-08-13 10:39:02 följande:
    felicia gjorde sin tcpc i maj då var hon ca1 år och 8 mån. det blev tidigare än beräknat för hon låg lågt i sat. av nån anledning, det brukar dom tydligen inte göra efter glenn? hon låg runt 75 efter glenn och dippade ibland, brukade vara helt lila om ben, armar och läppar... nu ligger sat på 92-96%.

Idag fyller felicia 2 år! så nu blir det kalas! =)
    kram 
    Stort GRATTIS till Felicia! Stora tjejen. Hoppas hon mår bra nu.
  • bea79
    Tifastar skrev 2010-08-19 18:04:50 följande:
    Nu har vi iaf fått en hjärtkontroll inbokad =)
    Sjukhuset hade gjort fel så vi ska ha kontroll varannan månad som vanaligt. Tur man har huvudet på skaft... annars hade Julian blivit bortglömd ett helt år =(
    Vad skönt. Det lönar sig att ha huvudet på skaft! =)
  • bea79
    KramMiiis skrev 2010-09-24 15:37:04 följande:

Kikar in och presenterar mig och vår skrutt Charlie som föddes i feb -10 med HLHS, hypoplastiskt vänsterkammarsyndrom.
    Ni kan följa hans resa och det han varit med om på www.detarvimotvarlden.blogg.se

Kikar in senare och skriver mera, ville mest bara säga HEJ!!Glad

Hej och välkommen hit. Jag har en son som är född i februari -09 som oxå har bla HLHS.
  • bea79
    KramMiiis skrev 2010-09-25 11:05:34 följande:
    Oj det var sent för den sista, eller oxå är dom väldigt tidiga i Lund, lilleman är inbokad för op 2 månader efter sin ettårsdag!! Han äter nu blodförtunnande, vätskedrivande och lite hjärtmedicin i väntan på sin sista prövning..
    Maten har aldrig varit några problem för honom. Han har haft sond korta stunder efter varje op men nu äter han som en häst för egen maskin, väger 7600gram, en riktig tjockis!! Och han är förvånansvärt pigg för att vara sjuk!!  Visste ni om att han var sjuk innan han kom?
    hjärtemax skrev 2010-09-25 10:58:03 följande:
    Heej Kramiis

Välkommen hit!!

Jag har en pojk som föddes med HLHS,  gjorde 2/3 operationer.

Är dock nu hjärttransplanterad..

Var inne o läste lite på din blogg :) 

Jag kanske kan svara om du har lite frågor ang hlhs, men annars e detta ett JÄTTE bra 
    forum för oss med hjärtebarn!!

kram 
    Oj, vad hände?? Svårt att berätta kortfattat kanske.. Hur mår han idag?Tack Bea.. Hoppas han mår bra :)
    Jodå han mår jättebra. Han är liten eftersom han inte äter själv och han kräker en hel del. Hjärtmässigt mår han riktigt bra
  • bea79
    KramMiiis skrev 2010-09-25 19:35:21 följande:

Alltid lika skönt att höra att barnen mår bra :)

Hann han amma något innan han opererades?  Har han knapp.. Sjutton frågor... :)

Nej han hann aldrig ammas när han föddes. Han fördes direkt till biva och opererades när han var knappt ett dygn gammal, sen låg han i respirator länge, ca 6 veckor så han tappade sugförmågan. Därför har han en knapp. Bara fråga på, vi är ju lite "luttrade" efter 1½ år. Vi hade turen att vi visste om hans hjärtfel innan han föddes. Annars hade det nog sett annorlunda ut...

Jag har en blogg: famgranath.blogspot.com där du kan läsa om vår långa resa. Bara fråga, det finns inga dumma frågor. Bättre att vara bra förberedd!
  • bea79
    KramMiiis skrev 2010-09-26 20:24:09 följande:
    har märkt att dom barn som äter själva efter op är oftast just de barn som hunnit amma lite innan. charlie ammades i en vecka innan han blev akut dålig.. och han äter som sagt som en liten häst..
    Ska kolla in din blogg senare när jag har gott om tid, vet att man brukar fastna :)
    Tifastar skrev 2010-09-25 21:51:59 följande:
    KramMiiis: Jag har åxå en blogg som du kan läsa lite i om du vill =) nathalinickie.blogg.se/ och där kan du klicka på kategorin Julians hjärta så kan du se bilder o läsa om hur det har gått för honom.

Vi tillhör Gbg så vi har bara gjort 2 op än så länge. op nr kommer nog att ske till våren eller under sommaren som kommer.

Julian har och har haft problem med maten... han är snart 2,5 år och vägen inte ens 10 kg. Han hade sond i 7 månader... så vi lärde oss sätta sond själva eftersom vi har jätte långt till sjukhus.

Fråga gärna så försöker jag svara =)
    Oj men lilla gubben.. men huvudsaken att han L E V E R!!  Ska kolla in din blogg oxå vid tillfälle..
    kramar!
    Leo hade antagligen inte kunnat äta själv efter op ändå. Han låg i respirator i ca 2½ vecka, så han tappade sugförmågan. Den måste underhållas hela tiden när de är så små.
  • bea79
    FinaFilip06 skrev 2010-09-27 13:31:08 följande:

Min lille hjärteprins ska bli STOREBROR känns helt fantastikst,  jag och min nya kärlek Mattias, ska ha barn 2011-05. Filip skulle nog bli jätte glad o bli storebror och va så stolt.
    Han dog i år 2010-06-11. efter att ha varit svårt hjärt och lugn sjukt från födseln.. 
    Han skulle ha fyllt 4år nu den 13/10-2010..

Stort grattis, hoppas allt går bra.
  • bea79
    Charper skrev 2010-10-05 03:59:05 följande:
    Hej och hallå!

Vad glad jag blir över att hitta denna tråd! Vi har en son som snart är 17 månader. Han är född med ett VSD men har ändå mått hyggligt bra hela tiden. Dock är hans stora problem att gå upp i vikt. Vi kämpar och kämpar, springer hos dietist, hos psykolog och på hjärtmottagningen. Nu senast för två veckor sedan hade han gått upp till 7.910 kg. Inte mycket för en snart 1,5åring.  Ni andra som har hjärtebarn (jag antar att ni är ett gott gäng som följts åt ett bra tag nu), hur gamla är era barn? Har nu också problem med ätandet?

För två veckor sen exakt nu fick vi besked att vår son nu är godkänd för kirurgi och att hans VSD ska tätas nu under hösten. Idag kom beskedet att han är uppsatta på listan och att det blir inskrivning redan nu om bara 2,5vecka, den 22oktober... Känns så otroligt läskigt. Skönt att det äntligen blir av efter alla besked om att det nog är dags, men att nej, på konferensen säger de att det ska väntas. Men ändå, hade verkligen hoppats så att han skulle slippar opereras...

Ja, ni som är med i denna tråd. Ni har väl varit med om en hel del förstår jag (ska börja läsa tråden från början tänkte jag, men det lär ju ta lite tid :). Alla erfarenheter, uppmuntrande råd och tips om vad man ska tänka på när ens barn läggs in för operation och tas tacksamt emot! Det är så mycket som snurrar i våra huvuden nu och jag kan inte låta bli att läsa olika bloggar om hjärtebarn på nätet... Vill bli så förberedd jag kan. Frågan är dock om man nånsin kan bli det...?

Glad för att jag hittat er! /Sebastians mamma
    Välkommen hit.
    Jag känner igen mig i din pojkes matproblem. Jag har en kille på 19 månader som väger 9 kg, och det är efter mycket kämpande. Vår kille är född med bla HLHS och har haft en tuff start med en del komplikationer. Men nu är han världens goaste och gladaste kille. Bara fråga om det är något.
  • bea79
    idamarja skrev 2010-10-10 21:53:24 följande:
    n-j som är 13 månader sover gärna 3-4 timmar på dagen fördelat på två gånger. för honom är det helt okej säger hjärtläkarna, han är påverkad av sitt hjärtfel samt att han äter mediciner som bla. har trötthet som biverkning,
    n-j märker knappt när han får medicinerna vid 23-tiden, han tar dom o eventuellt en slurk välling sen sover han vidare.
    men kan ni inte göra om medicintiderna lite då så dom passar honom bättre om det är dom som stör sömnen, man får ju ta det sakta men man kan ju reglera dom tiderna. fast nu vet jag ju inte alls vad han har o hur ofta, så ja ska inte säga så mkt om den saken.

nu är ju allt förstås upp o ner, den där knappen han fått håller på att knäcka honom, den är öm och besvärar, vi ska bli inlagda nästa vecka för observation av den, tills dess får vi inte mata honom i den ifall den sitter fel. är det någon här som har barn med knapp? det här håller på o knäcka oss alla mer eller mindre, när det inte funkar.
    Vår Leo har knapp, och har haft sen han var 2 månader. Hans knapp funkar hur bra som helst. I vårt fall är det livsnödvändigt att den funkar eftersom han får all mat i den.
  • bea79
    Infinite Joy skrev 2010-10-13 23:07:15 följande:
    Ja, så borde det ju bli. Kanske samma med bredden då. Undrar om Gbg gör "snyggare" ärr än Lund (var opererades er pojk?).... som du säger är det eg. en struntsak, men man oroar sig ju för sina barn. När de slöt bröstkorgen direkt efter op. så sviktade hjärtat och därför valde de att låta svullnaden gå ner över natten innan de gjorde ett nytt försök. De sa att det kanske hade gått att sluta direkt, men de ville så klart ta det säkra före det osäkra.
    Jo anna skrev 2010-10-13 21:59:39 följande:
    Hur brett är det då? Theos är ungefär 2-3 mm. Är det "normalt"? =s
    Vet inte riktigt hur brett vår dotters är, men jag tycker att det är bredare än andra som jag har sett. Ska "uppskatta" imorgon. jag skulle tro 3-4 mm utan att se det här och nu.
    Vår son är opererad i Lund och låg med öppen bröstkorg i 2½ vecka. Hans ärr är ca 2-3 mm.
  • bea79
    HjärtatAlicia skrev 2011-05-19 12:14:27 följande:
    Hej allihopa!
    Jag har inte varit aktiv i tråden sen säkert ett år tillbaka.
    Har en flicka som är född i februari 2009.
    När hon var ett halvår gammal så upptäcktes det på barnakuten att hon hade ett medfött hjärtfel..
    Vi åkte in eftersom hon hade problem med andningen flera månader och medicinerna vi fick på vårdcentralen inte hjälpte. Men en läkare på barnakuten upptäckte att hon hade ett blåsljud.
    Det visade sig även att det var så pass illa att hon hade allvarlig hjärtsvikt, vätska i lungorna och hjärtat var illa däran.
    Det blev medicinering ett par dagar i Hlesingborg, och sen vidare till Lund för op.
    Dom byggde om hennes hjärta, och lagade klaffar.
    Efter op såg hjärtläkaren att där fortfarande var ett läckage, men han hoppades att det skulle växa igen med tiden..
    Nu på senaste kontrollen så visade det sig att läckaget är större :(
    Vi ska på hjärt+lungröntgen i slutet av juni och nytt ultraljud i början på juli.. och troligtvis blir det en n operation.
    Åhh, jag vill inte!! :(
    Min familj har gått igenom FÖR mycket det senaste året/åren.. och nu rann bägaren över :´(
    Hej
    Jag har själv en ♥kille som också är född i februari 2009. Vi bor utanför Hbg så vi har kanske gått om varandra på sjukhuset. =) Hoppas att allt går bra, själv väntar vi på en sk TCPC i höst. Ska bara få upp Leo i vikt först...
  • bea79
    HjärtatAlicia skrev 2011-05-19 14:31:39 följande:
    Hej!
    Åhh okej!
    Jag tror till och med att jag har tittat in i din blogg någon gång, är kusin med M. Tannus ;)
    TCPC?
    Hur mycket väger Leo?
    Vad skoj att du är kusin med Micke, han bor granne med oss, åtminstone ett tag till...
    TCPC är sista steget för att bygga om Leos hjärta till ett enkammarssystem.
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

Leo vägde 9325g den 17/5, så han är en tunnis! =)
  • bea79
    HjärtatAlicia skrev 2011-05-20 22:55:18 följande:
    Jaa :) Ja snart flyttar dom ju!
    Jaha, inte lilla hjärtfelet..  känns som att Alicias hjärtfel blev så mycket mindre när jag läst om Leos.. och Alicia har aldrig, aaaaldrig (hon är en överaktiv skitunge!) visat ett enda symptom på att hon är sjuk.. både läkare och sköterskor vände i dörren fram till dagen innan operationen eftersom de trodde att de hade gått fel :P Alicia väger 16kg nu!
    Nej Leos hjärtfel är ganska stort, men han mår bra! Man märker inte mycket på honom. Vad skönt att hon äter ordentligt, det är bra. Leo har precis börjat äta vanlig mat. Innan har han fått allt i knappen.
Svar på tråden Hjärtebarnen