Klunsen111 skrev 2011-06-22 21:55:46 följande:
Jag har en gosse på tre år som opererade sitt VSD när han var sex månader. Han är friskförklarad sen ett år. Nu har det hänt två gånger att han blivit blå om läpparna och är väldigt kall om händer och fötter. Ena gången tempade jag honom och han låg på 35,7! (Det var en rumpe-temp)
Några timmar efter att jag märkt att han var kall fick han 40 graders feber som varade i ca 20 timmar och sen försvann den och han var helt frisk igen fast trött och sliten. Konstigt va? Någon som varit med om något liknande??
Han har även en del hosta som kommer och går. För några månader sen fick vi ringa ambulansen då han fick ett krupp-anfall. Det gick snabbt över och har inte hänt igen sedan. Är det vanligt bland hjärtebarn med krupp och hosta? Jag tycker att det verkar som om lungorna tagit skada av den tid han var hjärtsjuk och att de inte hämtat sig riktigt ännu.
Han är fortfarande liten. 12 kg och 85cm lång så han får Minimax istället för välling två gånger om dygnet. Han äter små portioner men matvägrar aldrig!!
Spännande att höra om någon har erfarenheter av detta.
Inga erfarenheter av exakt samma, men vår son som har VSD (dock ej opererat och vi går på kontroll 1 gång/år) har också varit väldigt kall emellanåt. En natt, när han var iskall tog jag tempen som också visade runt 35,5 och vi ringde 1177. Där sa de att barn kan bli kallare på natten och att det inte är någon fara, bara att man ska stoppa om dem och kanske ge något varmt att dricka. Vet inte om 1177 är att lita på fullt ut, men det var vår erfarenhet i alla fall.
Om ni inte redan gjort det - ring er kontakt på hjärtmottagningen! Vi ringer dem lite då och då och ibland ringer de till och med upp för att se hur det går (vi har haft lite hälsoproblem med sonen). Hon skriver upp allt och säger ofta att det är jättebra att vi ringer och uppdaterar vad som händer så att de kan ha allt dokumenterat till kontrollen.