• Vevvis

Hjärtebarnen

Empapempan: Alla våra fyra grabbar har haft perioder när de hållit på och bökat och haft sig mer på natten så tror inte det beror på hennes hjärtfel men säker är jag ju inte.

Visst gör det ont i en
    Här var storebror 4,5 när vi fick veta om sonens hjärtfel, han fyllde faktiskt fem på själva operationsdagen. Han var ju kvar hemma hos mormor och morfar, kändes så tråkigt att inte få vara hos honom på hans födelsedag men han hade en jättebra dag och blev firad ändå. Han var ju lite större och förstod lite mer och hade en del frågor. Vi berättade iaf att hans lillebror hade ett hål i hjärtat. Att det inte var nån fara med lillebror och att han skulle bli frisk men för att kunna bli det var en doktor tvungen att laga hålet. För att kunna laga det så behövde vi åka till ett sjukhus i Göteborg, långt bort där de skulle söva lillebror, öppna bröstkorgen, laga hålet och sen sy igen bröstkorgen innan vi skulle kunna åka hem igen. Att hans lillebror skulle kunna ha lite ont efteråt men att det inte var farligt och att han sen skulle vara frisk men ha ett ärr längs med bröstkorgen. Vi var alltså ärliga och försökte förklara så enkelt som möjligt och svara på hans frågor som dök upp lite då och då. Däremot berättade vi inte om riskerna vid en sån operation för det kändes det bäst att han inte visste om.
    Vi var även inne och tittade en del på bilderna från Drottning Silvias sjukhus och visade de för både sonen som skulle opereras och storebror. Deras lillebror var för liten för att kunna förstå även om han säkert kände av att det var nånting. Vi märkte egentligen inte på storebror att han mådde dåligt av det hela men det märktes att han funderade en del över det då det plötsligt dök upp en fråga eller han sa nåt om det.  

De små känner ju av ens sinnesstämning även om de inte alltid förstår varför man mår dåligt. Tror inte att det är så farligt att visa att man är ledsen men att man förklarar att det ändå inte är nån fara, att mamma snart kommer vara glad igen och att det inte är hennes fel att du mår dåligt. Kanske också säga att man är ledsen för att lillasyster är sjuk just nu men att hon kommer att bli frisk. Svårt att säga hur mycket man bör berätta, beror delvis på syskonets ålder och dels på dess personlighet..

Kram!    

• Vevvis
    Empapempan skrev 2013-10-08 12:29:07 följande:
    Tack!
    Hur mår er son idag? är han helt frisk?
    Hur klarade du av det? Har du varit sjukskriven och mått dåligt eller klarat av att jobba? 

Han är helt frisk från hjärtfelet idag Däremot har han en del andra sjukdomar/medfödda "defekter".
    Ja, hur klarade jag av det, vet faktiskt inte riktigt.. Jag pratade om det och om min oro en hel del med mina nära och kära, tog reda på mycket fakta för att veta som väntade.
    Jag var föräldraledig och hemma med tre barn under den här tiden vilket säkert också hjälpte mig genom att jag hade fullt upp mest hela tiden och inte tid att grubbla för mycket.
  • Vevvis
    2döttrar skrev 2013-10-11 10:53:22 följande:
    Hej! Jag är ny här och har två döttrar, en på 2 år och en på 3 veckor, båda har VSD och yngsta har även ASD. Är det någon mer som fått flera barn med detta? Vi blev förvånade och hade ärligt talat inte ens tänkt tanken på att vår lilla också skulle ha det! :/ Äldsta dotterns läkare sa nämligen att det inte är nåt ärftligt och det var ingen fara att skaffa flera barn. Men nu undrar man ju, känns inte som det kan vara slumpen direkt när det är ca 1/100 som får VSD. Vad tänker ni om det?
    Vår ena son har haft ASD men vad vi vet iaf så har ingen av hans 3 bröder nåt hjärtfel men ingen av de har kollats med ultraljud. Har en bebis i magen och både den och vår tvååring har de kollat extra noga på hjärtat på rul. Tvååringen har läkarna lyssnat extra noga på efter han föddes och inte hört nåt som helst blåsljud. Vi har fått höra precis som er att det inte ska vara ärftligt och att man ska ha otur om man får fler barn med samma problem men jag förstår att ni funderar, hoppas att fler svarar.
  • Vevvis
    2döttrar skrev 2013-10-14 11:51:18 följande:
    Okej tack för ditt svar! Och hoppas ju på fler... Det känns verkligen skit rent ut sagt även om detta nu kanske klassas som ett mindre allvarligt fel. Äldsta dottern upptäcktes VSD på läkarundersökningen vid 6 veckors ålder, hon är på kontroller en gång/år och vet inte om det behövs operation eller inte än. Med minsta upptäcktes det direkt vid 2 dygns undersökningen sen var vi på ul vid 3 veckor och ska tillbaka igen vid 6 veckors ålder... Så det går att se sådana fel på rul? Jag frågade om det inte borde ha upptäckts redan då men vår läkare vi hade nu med minsta sa att nej det går inte att se, verkar vara olika bud på det också för enligt 2-åringens läkare borde de ha sett det på henne vid rul... Undrar om man kommer få någon vettig förklaring på detta :/
    Som jag har förstått det så går inte Asd att se vid rul men vet inte hur det är med vsd. Vid asd beror det på att när bebis ligger i magen är det öppet mellan förmaken och sen vid födseln så ska det hålet stängas igen av sig självt men på vissa gör det inte det. Det man har tittat på vid mina barn rul är de hjärtfel som man borde kunna se vid den tiden.

Jag förstår att det känns riktigt jobbigt   
  • Vevvis

Angående olika svar från olika läkare så vet man inte alltid vad man ska tro. Vi undrade hur alla läkare som lyssnat på vår son sen han föddes hade lyckats missa hans blåsljud fram tills han var 2 år, speciellt som han hunnit med ganska många läkarbesök vid den tiden. Några sa att pga att hans hål var så pass stort blev blåsljudet mindre medan en av kardiologerna vi träffade sa att det var tvärtom, stort hål= högre blåsljud. Vet fortfarande inte vad som stämmer men jag tycker att det är konstigt och otäckt att alla läkare missade så pass länge. Om man frisk och sällan behöver uppsöka läkare hur länge kan man då  få gå tills det upptäcks?  Det var hans astmaläkare som till slut upptäckte blåsljudet men även hon hade missat det vid många tidigare besök..

• Vevvis

Vicki123: Sonens ärr är 10 cm långt och ett par mm brett, sen har han två mindre ärr under efter dräneringen som båda är knappt 1 cm långa och 2 mm breda. Tänker knappt alls på att ärren finns där, samma sak verkar det vara för sonen. Han har aldrig brytt sig och visar sig utan problem i badhus t.ex. Han kan t.om. vara lite stolt över ärret ibland och dra upp tröjan för att visa nya människor han träffar. Fast samtidigt så är han fortfarande inte så gammal ( 6år ). Kanske kommer han tycka att det känns jobbigare när han blir äldre. 
    Vi har inte ansökt om ersättning för ärret än. Men tidigare när jag haft kontakt med försäkringsbolaget har de själva sagt att vi ska komma ihåg att söka för ärret så nån ersättning borde han få, men hur mycket har jag ingen aning om. Eftersom det sitter så det går att dölja blir ersättningen mindre mot ärr i ansiktet t.ex.

Förstår att den kommande operationen känns jobbig men det kommer säkert gå bra! Kram 

Erfdgt: Skönt att ul inte visade nåt nytt. Hoppas att ni snart får höra hur MR-röntgen såg ut.

Grattis till graviditeten! Det verkar vara olika beroende på var man bor eller vilket hjärtfel ens barn har? Vet att många får gå på ett extra riktat ul på hjärtat under graviditeten. Själv har jag fått en son sen vår sons hjärtfel upptäcktes och är nu gravid igen. Vid båda de graviditeterna har de tittat extra noga på hjärtat under rutinultraljudet men vi har inte fått göra nåt extra ul.

• Vevvis
    2döttrar skrev 2013-11-01 10:29:13 följande:
    Vevvis: hur gammal var din son när han opererades?
    Vicki123: står ni inför operation nu snart? Vad för hjärtfel?
    Försöker hinna läsa ikapp bakåt när man får lite tid :)
    Han var 2 år och 10 månader när han opererades.
    Tråkigt att det verkar bli operation ganska snart för er dotter. De små är helt otroliga på att återhämta sig så försök att inte oroa dig. 
  • Vevvis

2 döttrar: Det är ju tyvärr lättare sagt än gjort. Er dotter är dessutom så liten fortfarande.. Jobbigt att ni fått börja med vätskedrivande.
    Sonen blev opererad för Asd, alltså hål mellan förmaken. De upptäckte blåsljudet när han var knappt två år gammal, sen dröjde det innan vi fick tid hos barnkardiologen för en bättre koll så han var 2 år och 4 månader när han fick sin diagnos. Lite otäckt dock att hans blåsljud missades av så många läkare då han hunnit med ett antal läkarbesök innan hans astmaläkare hörde blåsljudet..
    Kram

Erfdgt: Vad skönt att de gör en extra koll på bara hjärtat. Håller tummarna för att allt ser bra ut!  

• Vevvis
    Empapempan skrev 2013-11-02 16:30:27 följande:
    Vevvis är er son opererad? Min yngsta har asd vi väntar på sista UL bedömning innan operation.

Ja, han är opererad med öppen kirurgi. Det var egentligen inte nåt tal om annat redan från då de upptäckte hans Asd, då läkaren direkt kunde se att hålet dels var stort och dessutom hade oregelbundna kanter. Hoppas ni slipper öppen kirurgi.   
  • Vevvis
    2döttrar skrev 2013-11-02 20:07:33 följande:
    Vevvis: just det ja det har jag ju läst, ursäkta det bara snurrar i mitt huvud just nu. Hur stort hål var det? Dottern har även ett asd på ca 5 mm men det är vsdn i första hand som är bekymret.
    Ingen fara Vi har aldrig fått veta exakt hur stort det var, bara att det var relativt stort.
  • Vevvis

Empapempan: Har ni fått nån tid för ultraljudet?
    Sonen mår bra, har inte haft några fler komplikationer efter han opererades förutom febern vid hemkomsten. Läkarna hade hoppats att hans astma skulle bli bättre efter men det blev den tyvärr inte. Däremot började hans dalande vikt- och längdkurvor långsamt vända uppåt efter operationen.
    Numera är han friskförklarad gällande hjärtat men kommer för säkerhets skull få göra ett ultraljud som tonåring.  

• Vevvis

2döttrar: Nja, han hade en del symtom som skulle kunna bero på hjärtfelet men även på annat.
    Han fick diagnosen infektionsutlöst astma vid 5 månader, vägrade länge annan mat än bröstmjölk, gick upp så dåligt i vikt att både vikt- och längdkurvan påverkades. Han fick därför göra en utredning för att se om det fanns nån sjukdom bakom som påverkade, men inget hittades. Inte började han gå upp mer i vikt när han började äta bättre heller och läkaren trodde då att det berodde på att han var sjuk så pass ofta, han har lite nedsatt immunförsvar vilket gör att han blir sjuk lättare. Men när hjärtfelet hittades så misstänkte de att den dåliga viktuppgången kunde bero på det, vilket det iaf delvis verkar ha gjort då han äntligen började vända kurvorna uppåt efter operationen. Läkarna hade även hoppats på att hans astma skulle bli bättre efteråt men det blev den tyvärr inte.

Förstår att det känns tufft  Kram!

• Vevvis
    Empapempan skrev 2013-11-08 13:00:14 följande:
    Idag kom tiden för UL nr 3 torsdag 14 november är det dags då får vi svar på all oro.
    Bara några dagar dit Skönt att veta att ni snart kan få svar på era frågor. Lycka till!
  • Vevvis

Jag har också en pojke som är opererad för asd och även han har en underutvecklad tumme. Hans vänstertumme finns men är mindre än lillfingret och saknade innan en operation styrsel och kraft. Nu efter operation har han styrsel och kan använda den även om den aldrig kommer bli lika bra som högertummen. Troligtvis kommer han behöva ytterligare en operation om några år ( han är 7 år ).
    Jag har aldrig nånsin upplevt det som att han ( eller vi för den delen ) sett hans tumme som ett handikapp utan han har alltid hittat på lösningar när han egentligen kanske hade behövt använda tummen men det inte gick riktigt.
    Jag tror ni efter ett litet tag inte ens kommer att tänka på att de "bara" har 4 fingrar, precis som man efter ett tag knappt lägger märke till ärret efter hjärtoperationen. 

Svar på tråden Hjärtebarnen