hester skrev 2011-11-01 09:51:43 följande:
Finns det någon kurator eller liknande som du kan få hjälp att bolla med? Sedan är det ju viktigt att du får svar på dina frågor så du kan ta det beslut du behöver ta.
Jag har ju svårt att se att du kommer få vara nere i Lund hur länge som helst, ser väl snarare att du får ett datum och att de då sätter igång dig när du kommer ner!? Men det är ju bara en gissning, så vore bättre om du fick klara svar.
Kan bara tala för mig själv sedan, men hade vi vetat om dotterns hjärtfel och fått välja så hade vi fött på plats. För det var hemskt innan vi kom iväg och sedan att få åka efter och inte vara på samma ställe som bebisen tärde mycket på oss. Det var många bortlämningar ändå, så hade varit skönt att minimera dem. Sedan mår man ju inte så gott i kroppen efter en förlossning att sätta sig i en bil och åka långt. Men det beror ju helt på hur man är och för oss kom hjärtfelet som en överraskning så var många moment att bearbeta på en gång.
Jag tror att det blir bra hur du än väljer, bara du tar ett beslut och känner dig nöjd över det, så får allt annat lösas utifrån det beslutet.
Jag har inte haft någon att prata med alls genom graviditeten, har knappt träffat nån barnmorska öht, bara en massa läkare. Har ju ett hjärtfel själv som kollats upp massor under graviditeten, så blir dubbelt upp av allt.
Det läkaren sa var att han TROR att jag kommer bli igångsatt efter kanske fyra dagar om det inte kommit igång av sig själv.. Men jag funderar på hur länge man vågar vänta med att åka dit, i morse var jag nästan övertygad att det var på gång, hade så galet ont.. Men det släppte efter några timmar som tur är (är i vecka 33).
Jag vill nog helst föda där för jag har svårt att tro att jag skulle klara av att lämna ifrån mig mitt barn för så pass lång tid. Även om man kommer bli tvungen till det sen också så kommer man åtminstone vara i närheten..
Det där är något jag tänkt på många gånger under de här månaderna, vad man hade föredragit. Självklart är det bra att det kom upp så tidigt som möjligt, så allt hinner förberedas innan och jag har ju haft tid på mig att smälta allt, men jag mådde samtidigt väldigt dåligt i flera veckor innan jag började våga glädja mig inför bebisen igen. Vågade inte titta på vagnar och undvek affärer med bebiskläder.. Allt kändes som ett enda stort hån..
Hade man fått veta det efteråt hade man åtminstone kunnat få ha en vanlig graviditetet och sen hade ju allt varit igång efter, inte en långt väntan där man inte kan göra nåt annat än just vänta.. Men då hade nog chocken kanske blivit ännu svårare att hantera..