idamarja skrev 2012-03-21 14:02:22 följande:
En gång fick jag det förklarat så här, att när en människa blir till så växer man ihop från sidorna, o när höger och vänster kroppshalva möts, det är då eventuella medfödda fel uppstår, som i vårt fall var hjärtfel och läpp/käk/gomspalt, och det är väl därför dom i vårt fall hävdar att mycket kan hänga ihop, men dom uttrycker sig ju ofta slarvigt och hastigt för att slippa gå in djupare i ämnet. Våran son har också alltid haft extrema problem med magen, vilket dom efter att inte hittat några andra fel hänvisade till att han var hjärtsjuk och magen & tarm inte kan arbeta lika bra som på en frisk människa. Jag förstår din oro, för ibland kan man gripas av känslan att det aldrig tar slut, det dyker bara upp nya problem hela tiden och då blir man ju mer angelängen om att förstå och ta reda på grunden till allt. För även om det hänger ihop med varandra eller inte så måste man ju gå till botten med det. Som alltid så gäller det att ligga på själv och vara väldigt jobbig och inte ge sig.
våran son är 2½ år , hur gammal är eran?
Vår är också ca 2,5, någon månad äldre. Han har alltid växt lite och ligger oftast mellan -2 och -3 på viktkurvan, oftast närmare -3 eller under. Han har utretts för allergi men alla tester var negativa. Vi har testat mjölkfri kost men han har kvar sina problem med magen, även en del utslag emellanåt. Jag har tankar om att han kanske inte kan spjälka fett och tänker ta upp det med läkaren vi ska träffa på fredag nästa vecka. Vi har nyligen flyttat utomlands... Får se om de har ett annat tillvägagångssätt här. I Sverige slutade de ta hans symptom "på allvar" efter att han fyllde 1. Och när det blev känt att hans hål var så pass små att de inte
bör påverka hans vikt, så har kardio släppt oss och vi har fått "slåss" själva för att komma tillrätta med varför han är så smal. Vi hade en övergripande läkare innan, som hade koll på allt men sen flyttade hon till USA och hennes efterträdare är inte alls vår spindel i nätet. Hon har endast hand om hans njure... Och precis som du säger, det känns som om det aldrig tar slut. Hela tiden nya grejer :(