Etl1 skrev 2010-12-14 14:15:06 följande:
Jo det är väl så. Min dotter har inte varit dålig på något vis för sitt hjärtfel.. utan hon ser ut som vilket friskt barn som helst, vilket är jätte skönt. Men jag går ständigt omkring och oroar mig för att hon ska bli blå eller sluta äta och bli trött osv.
Att prata med andra föräldrar med friska barn är väldigt jobbigt som du säger för jag tror inte dom riktigt vet vad dom ska säga. Endel verkar inte tro att det är så allvarligt med henne just för att hon inte "ser" sjuk ut. Men trotts det så krävs det en operation för att hon ska överleva.
Igår var vi hos läkaren och hennes poxvärde var lågt så läkaren sa att det blir operation här efter helgerna. Så i januari blir det av.. känns bra att det blir gjort nu så fort som möjligt men samtidigt så vill jag ju inte att min lilla tjej ska behöva gå igenom allt detta. Men det är ju nödvändigt för henne :/
Det är nog det som är det svåra för andra att förstå, eftersom barnet inte SER sjukt ut.
Min dotter var 'bara liten'. Nu när man tittar på kort efteråt ser man hur blå och svullen hon var, men det hade hon ju alltid varit sen hon föddes så inget man tänkte på då.
Jag har ett litet tips, nu är din dotter liten, men jag gjorde en liten fotobok med väldigt enkel text sist min dotter opererades (skrev ut foton från tiden före, vid och efter operation och skrev små kommentarer under bilderna).
Den gillar hon att sitta och titta i nu. Det var ett sätt för mig att bearbeta allting också.
Hon har även haft med den till dagis där barn, fröknar och andra föräldrar tittat och läst.
Det är en konstig känsla man får när ens barn ska opereras. Man VET att barnet behöver operationen samtidigt är man rädd att något ska gå fel.
Man får ta en dag i taget och försöka vara så förberedd mentalt som det går.
Jag försökte läsa allt om min dotters hjärtfel och ta reda på vad som händer där osv.
Kram Sandrine