• Fujji

Hjärtebarnen

Hej hej!

Jag är ny här. Söndagen den 24/1-10 föddes våran dotter Majken med ett hjärtfel - fallots anomali. Vi blev naturligtvis väldigt oroliga på en gång och särskilt jag har gråtit väldigt mycket sedan vi fick veta. Det är svårt att vara glad, även om det ibland känns som normalt och att det inte är något fel på henne. Min första känsla var att hon kommer försvinna från mig, att hon inte skulle överleva. Nu har jag släppt de tankarna men oron för den kommande operationen kvarstår.

Hur har ni andra klarat tiden innan operationen? Har ni tagit kontakt med andra i samma situation som ni träffat?

• Fujji

Generellt brukar de operera när de är mellan 6-9 månader, men det beror på hur det går för just våran tjej. Hon kan komma att behöva en shunt innan den stora operationen om hennes syresättning blir för låg. Känns bara somom det kommer bli en lång väntan tills allt är korrigerat.

miranda05 skrev 2010-02-03 18:01:04 följande:
    Hej! Tråkigt att höra... När har dom tänkt att operera henne? Styrke kramar
  • Fujji
    MickisH skrev 2010-02-03 20:16:17 följande:
    Hej och välkommen! Min yngsta dotter Luna har ett liknande hjärtfel men hennes högra kammare är väldigt underutvecklad så den kommer inte kunna fungera som er dotters. Luna kommer genomgå shunt op 3 gånger. Den första blev för trång, den andra kommer bli för liten snart. Den 3e kommer sättas in senast den 31/5. Hennes lungkärl har fått förträngningar flera gånger. Egentligen skulle det bara varit 3 op totalt, nu blir det 5. Lunas hjärtfel kallas bl.a fallots triad. Tiden mellan operationerna är jobbig nu när man vet vad det innebär med IVA och övrig vård. Tur att läkarna är så duktiga, det kommer att gå bra Vi träffade flera andra hjärtebarns föräldrar på sjukhuset, många har vi fortfarande kontakt med. Byta erfarenheter och bara prata med någon som faktiskt förstår vad man går igenom.
    Hur gammal är din lilla tjej? Det som känns jobbigt är att de är så små...men som du säger, läkarna känns duktiga och kunniga inom området. Känns ibland lite jobbigt med omgivningen som inte förstår riktigt, att de vill "förminska" hjärtfelet för att lugna sig själva. Alla säger att vår dotter "ser så frsik ut". Ja, det gör hon ju men har fortfarande ett hjärtfel. Sen så kan allt inte kretsa kring det, man måste ju leva här och nu också.

Kommer er dotter att göra en större operation för att korrigera hjärtfelet och sedan kunna leva "normalt" eller kommer hon behöva flera operationer under sitt liv?
  • Fujji
    mamaP skrev 2010-02-03 22:06:46 följande:
    Hej Vår Arvid är op för Fallot + DORV. Han opererades när han var tre månader gammal. Hans ductus och PDA ( fosterförbindelser) var öppna vilket hjälpte honom att hålla syresättningen. Vid op låg han på ca. 75%. Dessa stängdes i samband med op. Istället för att sätta shunt valde de att op. direkt och han var ca. 3 månader gammal. Jag vet fler föräldrar vars barn som har fallot som har op. vid ca. 4 månaders ålder. Vid op stängde de vsd och flyttade aortan till rätt plats. Lungpulsådern och klaffringen var väldigt trånga och var tvungen att vidgas mycket med gortex och hans klaff var igenvuxen och saknade två "tårtbitar". De ordnade den så gott de kunde. Även lungartärerna var trånga och blev vidgade med gortex. Idag är han 3 år, pigg och glad. Om du undrar något får du gärna fråga. Pernilla
    Vad skönt att höra att allt gått bra för er, det är det som gör mig mindre orolig. Man vet ju inget om hjärtfel sedan tidiagre så det är mycket att sätta sig in i.

Började er son må dåligt snabbt efter födseln? Kommer han behöva genomgå fler operationer?

Nina
  • Fujji
    Klunsen111 skrev 2010-02-09 10:34:53 följande:
    Gunsan: Var säljer du? Jag har svårt att komma ut och sälja men har beställt hem för att sälja till vänner och kanske fråga i någon affär.
    Kan man beställa hem och sälja som privatpreson? Jag var in på sidan men stod bara att beställa till butiksförsäljning...
  • Fujji

Man kan göra en insamling elektroniskt också, sen kan man dela det på facebook. Jag har gjort det och en massa vänner på facebook har skänkt. :)

• Fujji
    Gunsan75 skrev 2010-02-10 18:58:36 följande:
    Jag har en insamling där också:) Men tyvärr är det trögare med den insamlingen, folk verkar inte vilja sms:a i samma utsträckning som att köpa pinsen. Men HejaAbbe har många läsare som sms:at vilket är toppen.
    Många av mina kompisar har inte förstått att de ska skriva mitt nam och nr när de skänker ytan de skickar bara BARNHJÄRTA till nr. Men det viktigaste är ju att pengarna kommer in! :)
  • Fujji

Jag undrar hur ni gjort med försäkring för era hjärtebarn? Man får ju inte försäkra hjärtat men kan man fortfarande få ersättning för den tid man är inlagd på sjukhus osv?

Tips på bra barnförsäkring? Våran lilla är bara 18 dagar och jag ska försäkra henne.

• Fujji
    Gunsan75 skrev 2010-02-13 18:43:55 följande:
    Här bakas det för fullt. I morgon har Hjärtebarnsföreningen i Uppsala hjärtebarnsfika. Tyvärr kan vi inte ta med Alice, men vi andra åker o Alice får vara med barnvakt. Ska bli trevligt att träffa andra hjärtebarnsföräldrar.
    Vi bor också i Uppsala och har undrat lite om det finns något här som anordnas, har varit inne på hjärtebarnsförbundets hemsida men hittar inget i Uppsala...? Vore intressant att träffa andra i samma situation.
  • Fujji

Hej allihopa!

Nu när det har gått en tid sen vår dotter föddes, 3,5 veckor, så har jag hamnat i en depp period. Jag har blivit sjukt orolig över att hon ska ha något annat fel förutom hjärtat...exempelvis catch 22 eller något annat. Jag pratade med vår kontaktsjuksköterska idag som sa att de inte sett något på henne som skulle tyda på det. Saken är den att på rutin ul så såg de cystor i henne shuvud, vilket kunde ha en koppling till kromosomavvikelse 18 (trisomi 18), de såg inte heller hela hjärtat vilket gjorde att vi fick göra ul på hjärtat redan då som sedan visade sig inte vara nåt fel på enligt dem när jag var i v 20. Gjorde även fostervattenprov men det visade inget fel.

Sen nu när hon föddes och hjärtfelet upptäcktes, Fallots anomali, kom allt det svåra tillbaka som jag lämnade under graviditeten när allt visade sig bra i v 20. JAg vet inte nu hur jag skulle klara något mer...känns som det vart så mycket motgångar...

Har era barn blivit "helt friska" efter op?

Har ni känt så här?

• Fujji

Tack snälla ni för era svar, det hjälper!

• Fujji
    willsam skrev 2010-02-22 21:58:27 följande:
    jag undrar.. hur märker man att sitt barn blir sämre efter glennop... alltså när det börjar bli dags för tcpc? felicia bli alldeles blå om underarmar och underben, händer och fötter och läppar. när hon sover middag.. och när jag ringde till kardiologmott. idag, så kändes det om att sköterskan tycker att jag överreagerar. och började sia om varför det kan vara så... kanske för att det är kallt ute??? (vi hade ju inte ens varit ute) hon låg på ca: 70% i sat. och så lågt har hon aldrig legat förut (efter glennop) jag ringer aldrig dit, och trodde att jag skulle ringa om jag märkte försämring?! jag blir ganska ledsen faktiskt. jag vill prata med våran egen sjuksköterska, hon pratar alltid med våran kardiolog.. Vi har inte varit där sen i nov. så dom kan ju inte veta ifall hon blir sämre... i mars är det iaf. dags för hjärtkat. men vi har inte fått tid ännu.. ska man bara avvakta? är jag lite nojjig? Fujji- jag har nog inte haft någon riktig deppperiod. föränn nu! börjar känna ångest över nästa op..  många här inne har barn som aldrig kommer bli "friskförklarade", (bla. jag) medans andra  har barn vars op. har korrigerat felen, och dom så småningom kommer att bli friskförklarade. nästa op... usch.. kram
    Vad dåligt av dem att inte ta din oro på allvar! Min dotter blev blå på ena armen, men läkaren sa att detta inte kunde bero på dålig syresättning, att hon då skulle bli blå överallt.

Jag tycker du ska ringa dit igen och kräva att de ska ta din oro på allvar, kan ju inte vara bra att ligga på 70% i sat...

Jag är så ny i deta, min dotter är bara 1 månad, men jag börjar vänja mig vid tanken på op och allt därtill. Känns fortfarande jobbigt när jag tänker på det och kan bli otroligt förbannad och tycka att livet är orättvist. Fy för så många operationer, vet inte vad jag ska säga...men skickar en stor styrkekram och en puschning att stå på dig när du ringer till sjukhuset!
  • Fujji

Har inte varit så aktiv här på ett tag. Men nu är det dags för Majkens operation, hennes "total korregering". Det blir på hennes 4 månaders dag den 24 maj. Vi fick veta det idag så vi är lite chockade, trodde vi skulle få veta lite mer i förväg. Men det känns såklart skönt att det ska bli gjort. Man får dock lite jobbiga tankar som ni säkert alla gått igenom...

Undrar nu om ni har några tips på vad man borde ha med sig ner till Gbg, ska man ha några speciella kläder till henne efter op som bodys som är lätta att ta på och av exempelvis? Alla tips mottages gärna!

Kram från oss!

• Fujji
    2små2stora skrev 2010-05-12 19:29:42 följande:
    Fujji: Kläderna måste vara lätta att ta på då det gör ont när bröstbenet rörs för mycket. Omlott tröjor eller liknande. Johanna använde mycket sjukhuskläder skjortor men egna byxor. Det var bekvämt när det blev smutsigt bara att stoppa i tvättsäcken. Inneskor och bekväma kläder till dig, något att läsa.
    Tack för ditt svar. Jag har typ tusen saker jag undrar över känns det som...Hade velat ha lite mer tid nu innan op för förberedelse.

Kan man tvätta nere i Göteborg på Ronald McDonald?

Får man hotell först samma dag man kommer ner eller får man från dagen innan, vi har inskrivning på fredag om en vecka kl: 11.00.

HUr fungerar det med föräldrapenning, får man tillfällig nu eller måste jag ta av mina föräldradagar?

Jag ammar, finns det pump att låna för att behålla mjölken? Ammade ni efter operationen eller hur fungerar det?
  • Fujji

Vi åker från Uppsala och ska skrivas in kl: 11.00. Känns som man borde få från dagen innan då. Tack för era svar. :)

• Fujji

Nu sitter vi här på barn IVA med vår lilla tjej som opererades ingår för fallots tetrad. De kunde inte rädda klaffen till lungartären. känner mig lite ledsen över det då jag vill att hon ska slippa fler operationer. Men enligt kirurgen var det bara några årbort att de ska kunna sätta in en ny klaff utan att öppna hela bröstet. Någon annan med barn utan klaff? Längtar tills hon vaknar, tills jag får hålla henne.

• Fujji

Hej på er!

Nu är vi hemma från Göteborg och det känns så skönt att denna operation är över! Dock har vår lilla Majken  blivit mycket orolig, hon gråter mer och kan inte sova ordentligt, har ni haft erfarenheter av detta efter op? Kan förstås förstå att det varit mycket för henne...Har ni något tips om vad man kan göra?

Hon får bara alvedon nu som smärtlindring, det är så svårt att veta vad som är  vad när hon är ledsen.

• Fujji

Hej på er!

Jag har problem med försäkringskassan, blir såååå irriterad. Sitter här mitt i sommaren och ska äntligen få njuta av semester med sambon efter allt med denna operation är klart, sen får maninga pengar. PÅ mitt läkarintyg står det att jag ska vara hemma och vårda barnet i en månad och därav få tillfällig föräldrapenning, nu säger dom att man måst evara inskriven på sjukhus för att få det.

Har ni fått tillfällig föräldrapenning för vård i hemmet?

• Fujji
    ElinRK skrev 2011-01-15 18:28:49 följande:
    Min son är snart 5 månader och föddes 9 veckor för tidigt. Han föddes med en hjärnblödning, hjärtfel och blodförgiftning. Hjärnblödningen är snart borta (tack gode gud). Men hjärtat ska han få operera nere i Göteborg någongång i februari. Det är snart. Hans hjärtfel heter Fallots Anomali.
    Vår dotter Majken opererades i våras, hon har fallots anomali, nu fyller hon snart ett och har tagit sina första steg. Förra våren var otroligt svår med oro inför op. Nu tänker vi knappt på att hon är sjuk. Är så himla lycklig över att allt gått bra! Majken opererades också i Göteborg, dom är så himla duktiga. Lycka till!
  • Fujji

Hej alla hjärtebarnsföräldrar!

Har inte skrivit här på ett tag. Vår dotter opererades när hon var 4 månader för Fallots Anomali. Nu är hon 1,10 år och mår bra, vi märker inget av hennes hjärtfel förutom vetskapen om att hon behöver en till op i tidig tonår eller senare beroende på hur hon mår. Hon har ingen klaff till lungartären.

Nu till min fråga. Har ni fått barnförsäkring till era hjärtsjuka barn? Vart i såfall? Vi har en olycksfallsförsäkring via ACE men jag skulle vilja få en regelrätt sjuk och olycksfalls försäkring. Vi har blivit nekade av Moderna som vi har alla andra försäkringar hos.

En till fråga. Jag är nu gravid och oroar mig såklart för hur det ska bli med det kommande barnet, kommer det vara friskt osv? Fick ni gå på extrakoll när ni hade barn med hjärtfel? Ordnade BM det? Gravidförsäkring, fick ni teckna sådan? Jag gruvade mig lite när jag såg att vår dotter hade fått mellan 25000-100000:- om jag hade tecknat en gravidförsäkring för en tusenlapp. Men men...hon har ju fortfarande ett hjärtfel men känns bara som det hade vart bra för henne att få nåt som plåster på såret!

Svar på tråden Hjärtebarnen