Etl1 skrev 2011-01-06 17:49:45 följande:
hej hej.
Har skrivit här tidigare om min lilla tjej som har hjärtfelet fallots anomali. Nu har hon fått tid för operation efter att dom märkt att hennes värden blev sämre osv. Hon ska in nästa vecka för inskrivning på onsdag och operation på torsdag.. hur ska man klara av operationsdagen? de kommer nog vara den jobbigaste dagen i mitt liv förmodar jag.
Tänkte passa på att fråga lite frågor nu när jag endå skrivit här. Om föräldrapenning osv.. jag tar ut föräldrapenning men har förstått att jag kan begära tillfällig föräldrapenning de dagar hon ligger inne på sjukhuset för att inte "slösa" på dom vanliga dagarn? men finns det någon typ av ersättning pappan kan få? Han kommer ju självklart inte jobba på operationsdagen och inte de kommande dagar efteråt heller.
och hur blir det sedan när hon kommer hem? måste man då ta ut vanliga föräldradagar?
Pappan har redan fått ledig från jobbet men kommer vara ledig utan betalt och vet inte hur många dagar han kan vara det.. vi måste ju kunna leva och betala räkningarna nästa månad.
hoppas verkligen någon kan hjälpa mig..
/ Emma
Vet inte riktigt hur det fungerar idag men när vi var på inskrivning med våran pojk för 16 år sen så fick vi även prata med en kurator på inskrivningsdagen.Hon hjälpte oss med försäkringskassan så vi båda fick tf föräldrapenning för vård av sjukt barn.Läkaren skrev intyg om att båda behövde närvara vid operationen.Hon fixade även så att våran hemkommun betalade min mamma som var hemma och passade våra andra 2 barn. Hon fick lön av kommunen den veckan vi var inlagda.