Hjärtebarnen
har också hittat hit!
har också hittat hit!
FinaFilip: Här kommer styrkekramar i massor!!!!!!!!!!!!!!
Vi har börjat fundera på att skaffa ett syskon till våra tjejer. Nu funderar jag på det här med ärftlighet och hur stor risken är att nästa barn också har hjärtfel. Vem pratade ni med? Eftersom vi bara har kontakt med hjärtläkaren en gång om året vid kontroller vill jag inte besvära henne men vem ska man prata med? Har ni andra som skaffat syskon begärt extra ultraljud eller kollas det upp automatiskt?
Vår dotters hjärtfel upptäcktes när hon var 1år. Läkaren förklarade att ju större hålet är desto svårare är det att höra blåsljudet. Han jämförde det med att vissla. Det kommer inte så mycket ljud ju mer öppen munnen är!
Men visst håller helt med! Hur kan man missa det?? Jag antar att han inte hade några symptom alls, eller?? Efter att vi fick reda på att vår dotter var hjärtsjuk förklarade det lite av en intuition jag haft att det var något som inte stämde. Bland annat hennes blick som jag kunde uppleva som grumlig och att hon tog pauser ifrån leken, hon har ändå alltid varit väldigt aktiv men så helt plötsligt stannade hon upp och bara iakttog en längre stund för att sedan sätta igång igen.
Stort lycka till Smileycat!
Vilda vackra vilja: Vår dotter opererades för AV Commune för två år sedan, jisses vad tiden går fort. Operationen gick jättebra och hon mår hur bra som helst. Hon har också ett läckage och fortfarande en ganska missbildad klaff men den kan hålla länge tydligen. Vi går på kontroller en gång om året.
Nu har det gått två år sedan C opererades och vi har sökt ersättning från försäkringsbolaget för ärren. Vi fick 17000 och var nöjda med det. Men nu är det flera som reagerat i omgivningen och tycker att hon borde få mer eftersom det sitter över hela bröstet och syns när hon har vissa tröjor eller klänningar på sig.
Frågan är om det finns fler som sökt ersättning och vad era barn fått?? Är det i underkant eller borde man överklaga?? Ärret i sig är väldigt fint men visst syns det tydligt.
Vad tror ni?
Heritage: Det står egentligen inte vad man kan få det står bara att dom utgår från hur ärret ser ut och var det sitter. C:s ärr är jättefint men såklart väldigt synligt. Ska ringa och kolla runt lite tror jag.
Helma: vi hade en vanlig barnförsäkring på henne och det har inte varit några som helst problem att få ut pengar för både sjukhusvistelse och bortfall av inkomst och de meddelade oss för två år sen att vi 2011 kan ansöka om ersättning för ärr så jag är egentligen väldigt nöjd med försäkringsbolaget. Men vill ändå att hon ska få ut så mycket som möjligt.
Vi har inte heller fått pengar för att de upptäckte felet utan snarare, precis som Heritage skriver, för förlorad inkomst och nu för ärret. Så det borde ni väl absolut kunna söka!
Ja det där med försäkringar är inte lätt! Vår dotter var 1 år när hjärtfelet upptäcktes och det är möjligt att det varit annorlunda om dom upptäckt det tidigare. Vi har också Folksam så det borde ju vara samma policy. Som om man inte har nog att kämpa med................
När jag väntade vår son så bad jag om extra koll på hans hjärta pga av storasyster som hade VSD. Då kom det en läkare från ett annat sjukhus och gjorde undersökningen. Det var som ett vanligt ultraljud men det tog betydligt mycket längre tid en timma ungefär. Men det var bara den undersökningen och sen det vanliga ultraljudet som gjordes senare.
Vet tyvärr inte vad skillnaden är på de två du ska på.
Lycka till!
Ogi: Det tror jag stämmer! Vår dotters hjärtfel upptäcktes väldigt sent och det berodde på att hålet var stort och därför inte hördes. Läkaren jämförde det med att vissla, ju mer du öppnar munnen desto mindre ljud kommer ut!