• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

MaMaS skrev 2010-02-09 10:56:15 följande:
    sista anhalten låter ju kul.... Men nu får man tänka positivt och vara glad för att ivf finns. Men ibland börjar jag fundera på om det är bra att gå emot naturen så att säga, tvinga kroppen att bli gravid Men jag vill ju ha barn!!! Nu har jag uppdaterat mig i den andra länken
    Ja, man ska faktiskt vara tacksam för ivf...men jag tycker att det ändå känns lite jobbigt att helt förlita mig på ivf-mirakelkuren. vad gör man, som du sa, om det inte funkar??

jaja, vi tar ett steg i taget och får försöka mota bort tråkiga tankar tillsammans.
  • Macpau
    JaMA08 skrev 2010-02-09 13:43:17 följande:
    Kissie: Din läkare har fel, Sahlgrenska har Vårdgaranti vilket innebär att du får första besöket inom 90dagar från det att de registerat remissen. Vår dr skickade remiss innan nyår och vi ska bli kallade i slutet av mars. Lycka till!Macpau: Tack, önskar bara jag gått ner i vikt när vi bestämde att vi skulle försöka göra bebis. Akupunktur innan IVF, vart gör du den?? Blev mycket nyfiken, vad vet du om det? Hjälper det ägget att fästa eller vad?Vi ska vara glada att IVF finns, annars hade ingen av oss blivit förälder..
    Jag går på AM-kliniken vid svingeln (väldigt lägligt då jag bor på samma gata).
    Finiz skrev 2010-02-09 15:47:58 följande:
    Hej alla!Jag hoppar med här.Jag om min sambo har försökt i drygt 2 år utan några resultat, segt värre! De har inte hittat några fel på oss, förutom att min vänstra äggledare är lite trång.Jag fick Pergo i december även fast jag hade normal ägglossning och ska snart påbörja min tredje kur. Fick samtidigt en remiss till Sahlgrenska och ska på ett första besök den 24 februari och det känns jättespännande, lite nytt hopp har tänts. Går inte detta med ivf vägen så vet jag inte vad jag ska ta mig till.Vad gör ni andra för att hålla motivationen uppe?
    Vi ligger rätt lika i tid har jag förstått-vår läkare sa att hon är nästan säker på att vi hinner med ett ivf försök innan de stänger för sommaren...så du borde väl också ha en bra chans!
    Välkommen Finiz!
    Är det ivf nästa, nu när ni ska på besöket till Sahlgrenska?? Vad spännande:).
    Tja, efter cystor, ma och infektioner så är motivationen inte alltid på topp-men det är därför vi har varann! Sen, rent krasst, så tänker jag"vad är alternativet? att ge upp?" Nä...det är där motivationen kickar in.

Skriv gärna in er i den andra tråden, så man lättare kan hålla koll på hur vi alla ligger till i processen (länken fonns högst upp i introduktione, som tilläggskommentar).
    Kissie skrev 2010-02-09 20:03:47 följande:
    Nja, inte direkt någon förklaring. Men jag antog att det är som jag läst någonstans att de inte startar upp något nytt under sommaren. Men vi ska ju ha hunnit med det första mötet innan sommaren, som jag har förstått det. spännande att ni ska starta upp så snart om ni hunnit med första IVF innan sommaren Kram på er
  • Macpau

Nu har jag alltså varit på det 1a akupunkturbesöket...det kändes faktiskt väldigt bra! Jag länkar till den som vill läsa lite om akupunktur i samband med ivf (orkar inte skriva ner allt)

http://www.am-kliniken.se/

Det är ett gift par som har det och jag var hos mannen. Första besöket var vääääldigt uttömmande och jag fick svara på allt från sovvanor till cykel, äl,mensfärg, etc. Han antecknade mer än 3 sidor. Utifrån det bestämmer han vilka områden som behöver förbättras. Vi diskuterade även kosten.

Jag ska tillbaka en gång i veckan fram till ivf:en, sen precis innan äggplock och direkt efter återförande, har jag för mig.

jag som inte är så förtjust i nålar tycker nog ändå att det kändes ok. Vissa nålar kändes ingenting,medan 2 av dem kändes rätt så mycket! Tydligen är det bra, då han har "träffat rätt".

Allt som allt tog det 2,5 timmar. 2 timmar genomgång & en halv timme akupunktur.

Det var nog allt...har ni några frågor är det bara att hojta till!

kram

• Macpau
    MissDrutten skrev 2010-02-09 21:45:57 följande:
    Det kallas nedregleringsspray, den stänger typ av kroppens alla signaler så att de får mer koll på var man är nånstans i cykeln. Den andra veckan ska det tydligen kännas som att komma i klimakteriet... Härliga tider som väntar. inte minst för sambon som ska leva med mig under den tiden. Som tur är ska det tillståndet gå över ganska fort när man väl har börjat med sprutorna. Jag fick testa att spruta mig under besöket på Sahlgrenska och jag tyckte inte att det var farligt alls, och jag är inte heller så förtjust i sprutor. Den ser ut som en spruta som diabetiker tar sitt insulin med. en jättetunn nål och lätt var den att hantera.
    Vad skönt att det är en insulinliknande spruta! Jäkla "inför ivf broschyr"...där har de fan en vanlig spruta ditmåland, med en jättnål *ryser*. Men då ska det funka på nåt sätt!
  • Macpau
    MissDrutten skrev 2010-02-09 21:54:24 följande:
    Hoppas måste man ju göra, iallfall jag, annars skulle jag bli knäpp. Känns skönt att vi äntligen fått hjälp och ska starta upp. Känner mig väldigt positiv inför det här men det är klart att man har sämre dagar också när man funderar mer. Vi funderar på adoption om det här inte skulle funka... För barn ska vi haMen först och främst skall vi lägga fokus, hopp och tro på detta. tre försök har ju vi och det känns skönt. senaste ultraljudet i januari visade att jag hade ganska många äggblåsor så man tycker ju att det borde finnas ägg i någon av de iallafall. Och med lite hjälp så hittar förhoppningsvis spermien rätt
    Vi ska gifta oss i början på juni (kul om amn hamnar mitt i ivf med äggplock & återföring precis då). Så fort vi har gift oss så har vi bestämt oss att ställa oss i adoptionskö. det verkar tyvärr ta flera år, så vi ställer oss i kö redan nu till sommaren, för att få en placering och kör på med ivf under tiden.
  • Macpau
    Finiz skrev 2010-02-10 07:34:51 följande:
    God morgon!

Jag har för mig att de stänger precis innan midsommar och har stängt till början på augusti. Rätta mig om jag har fel, någon.
  • Macpau
    Finiz skrev 2010-02-10 07:41:41 följande:
    Hur gör man för att få in andras inlägg och svara på dom? Lyckades inte riktigt där ser jag.
    Du gör nog rätt, med att trycka på det där "citera inlägget" tecknet. Det har varit så ett par dar, att det emellanåt inte kommer med....
  • Macpau
    MIA SD skrev 2010-02-10 11:24:54 följande:
     Nu har jag varit på Apoteket och hämtat ut min spray.. På söndag smäller det!!Man ska absolut inte läsa biverningslistan om man vill behålla sitt förstånd!!!Det är så fruktansvärt jobbigt att vänta. Annars har ju allt legat så långt fram i tiden men nu så kan man ju nästa räkna timmarna...Livrädd helt enkelt!!!
    Det kommer att gå jättebra! Nä, biverkningarna är inte roliga kan jag tänka mig...räckte att läsa Pergotime bipacksedeln.

Håller tummarna att det går smidigt, utan större biverkningar:)
    MaMaS skrev 2010-02-10 10:29:23 följande:
    Skönt att du inte tycker det är så jobbigt med sprutor. Jag är verkligen livrädd. Jag håller alltid på att svimma varje gång jag ska ta blodprov eller nåt sånt. Får alltid lägga mig ner i stolen och det tar hur lång tid som helst innan allt är klart. Sen får jag ligga kvar en stund efter också. Så hur det ska gå är för mig en gåta. Men jag får ju försöka iallafall. 
    Åh...vad skönt att jag inte är ensam om det. När jag kommer in på su provtagningen så sållar jag direkt och säger "vem har gjort detta längst!? Vem kan göra det mest smärtfritt??"hahaha...
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-10 12:08:28 följande:
    hahahaha, jag är precis likadan. Det måste alltid vara nån som KAN det. En gång fick jag en som sa att hon kunde, men det var katastrof, hon tog en jätte tjock nål, hittade inte rätt, fick försöka flera gånger och grävde och hade sig. Vad hände, jo, jag svimmade av rädsla. Man blir ju inte mindre rädd efter en sån upplevelse precis.  Men då kan vi ju stötta varandra när det väl är dags  
    var det på su? I så fall har min sambo haft nöjet att träffa henne med...hon var lite yngre än genomsnittet där:).

Hon försökte 3-4 gånger, bytte arm till slut. Han kom därifrån med en massa blåmärken stackarn. Tur att han inte bryr sig. han var väldigt snabb med att dra för skynket mellan oss och bad henne sänka rösten när hon skrek "vad konstigt, det droppar ingenting, jag måste ha kommit in lite snett, bla, bla, bla" 

Ja, då får vi helt klart stötta varann. Men ajg är övertygad (nu) att det kommer att gå alldeles utmärkt!
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-02-10 18:45:46 följande:
    Hej!Hoppas att allt är bra med er!Macpau: Kul att höra att de var så noggranna och grundliga på akupunkturen! är bra nyfiken på vad de kan säga om färgen på mensen... Mia: Spännande att få följa dig nu framöver! Jag är helt övertygad om att det kommer att gå bra, även om biverkningarna inte på något sätt verkar vara trevliga. jag följer nog ditt råd om att inte läsa biverkningarna till en början, de kan få ligga nerpackade till de visar sig och jag behöver lite verifikation på att jag inte är knäpp.Välkommen Finiz! Tråkigt att det inte funkat för er heller men kul att höra att ni snart är på G med IVF.Ang adoption så går jag gärna den vägen och min sambo är inte emot det men lite avvaktande. han tycker inte att vi ska ställa oss i kö utan vill koncentrera sig på IVF-processen. jag förstår inte varför vi inte skulle kunna samla kötid under tiden men jag jobbar på att övertala honom. jag tror inte att han är riktigt medveten om hur lång den processen är och eftersom jag inte själv är helt påläst så är det lite svårt att argumentera. men vi har kommit överens om att läsa in oss lite mer på det. Ang sprutor så är jag också livrädd men det har faktist blivit bättre under hösten när man har hängt en del på SU under utredningen. men att ge den på sig själv får vi väl se hur det går... Oj vad långt det blev! Har varit borta så jag hade väl en del att ta igen kanske...Kram på er alla!!
    She´s alive

Jag blir ta mig f*n helt bankrutt av all denna akupuntur. Var iväg och hämtade min téblandning hos akupunktören. 150 dagar för 6 dagars té. Som, enligt akupunktören är inte god och smakar illa-och kan ge diarré. Men vad gör väl det!! Det är säkert skitbra 
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?