• MaMaS

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hej!

Lite deppig idag, fick veta att jag inte gått vidare på en tjänst jag varit på intervju för. Så nu står man på noll igen.... {#lang_emotions_cry}
    Liten uppdatering från gårdagen. 
    Först fick vi prata med läkaren som ville veta lite bakgrundshistoria om mig och min sambo. Det var jätte jobbigt för hon var utländsk (inget emot dom så) men det var lite svårt att förstå henne och hon förstod inte alltid oss och det var lite frustrerande när man ska diskutera sådana här viktiga saker som ivf. Men mötet gick bra och hon gjorde även vul för att titta hur många ägg jag hade. Sambon tyckte det var jätte häftigt att se  
    Sen gick hon iväg och pratade med nån överläkare och jag blev helt nervös att de hade hittat nåt fel på mig. Men sen kom hon tillbaka och sa att hon pratat med läkaren för att diskutera mina mellanblödningar och lite mens. Vi pratade om detta innan att jag har lite problem med det. Och då hade läkaren sagt att enligt blodprov har jag egen äl, men eftersom jag har dessa konstiga blödningar kan det ändå vara så att det är där problemet ligger, att jag inte har riktigt bra värden. Så jag ska testa pergo i 3 mån. (säkert många av er som gjort det). Så under tiden vi står i kö till ivf ska jag äta pergo och förhoppningsvis slippa ivf. Om inte trodde hon att vi skulle få tid i maj. 
    Sen fick vi träffa en barnmorska som berättade lite mer om ivf och pergo (inte så givande samtal tyckte jag) och sist skulle vi ta blodprover. Det jag fasat för hela dagen...men det gick faktiskt jätte bra. Jag sa innan vi började att jag tyckte det var obehagligt så jag fick ligga ner och så pratade hon om allt annat, vilket gjorde att jag inte tänkte så mycket på det. Men många rör blev det :-/. Kommer inte riktigt ihåg allt de tog, men vi skulle få svar om några veckor. Men hon var jätte duktig! Sen var allt klart. Så nu ska jag börja med pergo om ca 2 veckor och sen gå på kontroll för att kolla om dom har hjälpt annars ska jag höja dosen. 
    Just det, något som jag inte visst (kanske ni andra redan vet) men de hjälper bara till att få 1 barn på sahlgrenska. Så blir du gravid på första ivf-försöket och sen vill ha syskon har du inte rätt till de andra två försöken också. Finns det frysta ägg kvar sen omgång 1 får du betala en summa för att använda dessa. Finns det inga ägg sparade måste du gå privat och betala fullpris. Det visste inte jag. 
    Så, nu ska jag gå och deppa lite för att jag inte fått jobbet utan får fortsätta som arbetslös, suck. 
    Kram på er!
  • MaMaS
    Finiz skrev 2010-02-23 15:06:12 följande:
    Försöker79: Nej gumman vad tråkigt att du inte fick jobbet, är så jäkla jobbigt det där. Jag var arbetslös i ett år innan jag fick jobb, var på massa intervjuer och fick nej varje gång. Det gjorde en inte starkare direkt inför nästa intervju. Men sen när jag verkligen trodde att en intervju gick åt skogen så fick jag jobbet. Så det är ett lotteri det där. Så det kommer ett jobb till dig med, ge inte upp bara. Så då blir det pergo för dig med, jag har ätit tre kurer men det har inte hjälpt mig. Jag hade ju redan normal mens och ägglossning så de gav mig egentligen bara det i väntan på ivf. Hoppas att det hjälper dig så att du slipper ivf! Höll mötet med läkaren på lång tid? Var du på gruppinformationen först? Vi ska på gruppinformationen kl 9 imorgon och sen ska vi träffa läkaren kl 10:30. Har du inte redan tagit alla blodprover? De var väldigt noga med att vi skulle ha tagit alla prover innan vi kom till SU. Ja, jag har hört att de bara hjälper till med ett barn gratis. Men vad menas egentligen med det? Det kan ju innebära 10 ivf-försök. Trodde bara de stod för 3. Någon som vet mer om detta? Kram till alla!!
    Ja, det känns lite tungt faktiskt. I april har jag också varit arbetslös i 1 år {#lang_emotions_cry}
    Nä, alla "nej-tack" stärker ju inte en precis. 
    Jo, det var lite så de sa till mig också, att jag kan ju prova pergo undertiden jag ändå väntar på ivf. Och är det det som behövs, så gärna för mig  
    Tror mötet med läkaren tog ca 1 timme. Beror väl på hur mycket frågor man har men det var lite svårt att prata med henne faktiskt. Nej, vi har inte varit på någon gruppinfo, när gör man det? Har de missat det för oss nu??!!
    De tog blodprov för hiv, hepatit och några andra som jag inte kommer ihåg. De sa att de alltid tog dessa innan ivf, men jag vet inte. 
    De står bara för 3 ivf-försök. 
  • MaMaS

Var lite snabb på tangenterna

STORT LYCKA TILL IMORGON!!!!! uppdatera gärna hur det gått för dig. 
  • MaMaS
    Finiz skrev 2010-02-23 15:33:08 följande:
    Jag trodde att alla som skulle på första besöket även skulle på gruppinfo, kanske inte är samma typ av kallelse då? Nu blir jag nervös, tänk om de ska ta om alla prover igen. Jag tog hiv och hepatit senast för en vecka sedan.. Men fick ni inte en hel bunt med papper som ni skulle skriva på inför ivf? typ med uppgifter om både mannen och kvinnan. Denna ska vi ha med oss imorgon. Tack! jag uppdaterar imorgon hur det har gått.
    Vad konstigt?? Men vi ska inte börja med ivf förrän i maj trodde dom. Vi står på väntelistan nu till ivf. Har ni kommit längre?
    Men då tror jag inte du behöver ta om proverna, då är dom ju tagna. Vi hade inte tagit dom innan. 
    Nä, vi fick inte några papper att skriva på. Har vår läkare missat allt eller ligger ni före oss i processen?
  • MaMaS

Macpau: usch, låter inte alls roligt med din sambo, stackare! Ja, allt med arb.förmedlingen och a-kassa stressar mig enormt. Vad gör man på nystartsjobb? Hur länge har han varit arb.lös nu? Du får hälsa att jag vet hur det känns (om det nu hjälper). Nä, för 1 år sedan trodde man inte man skulle sitta här, arbetslös och inte blivit gravid. Men ibland är det nog tur att man inte vet vad som händer i framtiden. Jag som hoppades att 2010 skulle bli ett bättre år. Jag fortsätter hoppas!!

Nä, inte fler gravida nu!! Det är inte RÄTTVIST!!! Gumman, jag vet precis hur det känns, för jävligt. *kramar*
    Ja, vi får se om pergo hjälper. Just nu känns det väldigt långt till mens Ok, då vet jag att det är helt normalt, tack  
    Mia: Dumma mens!!! Har den kommit ännu? Jag säger till på skarpen - KOM NU!!!!! {#lang_emotions_demon}
    Vitsippa: Välkommen hit! Detta är verkligen en supertråd (tycker iallafall jag )
    Hoppas det går bra på mötet. Kom gärna in och uppdatera. När vi var där i mån sa de att det var ca 3 mån väntetid till ivf just nu. Så vi skulle få tid nån gång i maj trodde dom. Fick ni samma svar?
    Lycklig vill ha mer: Har mensen kommit? Hoppas det
    När jag och min sambo åkte från sahlgrenska funderade vi på hur dom gör med dom som jobbar där om dom blir gravida. Får de jobba kvar på den avdelningen då? Jag menar det är ju väldigt känsligt och kan kännas som ett slag i magen för vissa kanske? 
  • MaMaS
    Macpau skrev 2010-02-24 14:06:09 följande:
    ok, baserat utifrån det läkaren sa till mig när jag var där för ett par veckor sen så skulle det gå relativt snabbt när man väl fått en tid till första infomötet-köerna kanske har kortats ner lite ? *hoppas*. Jag undrade också om det så jag frågade specifikt om kötiderna efteråt..men det är klat- de kan säga vad de vill till oss. Det är inte så att man har så mycket att sätta emot;). Vi hoppas på att min läkares svar gäller-för oss alla .
    Igår sa de 3 mån kötid
  • MaMaS
    Macpau skrev 2010-02-24 18:22:57 följande:
    äh men vad i hel*ete.... Om det vill sig illa så kan jag alltså få tid först i augusti efter sommaren. Men vad trist att läkaren sa till mig att hon trodde att jag skulle hinna med ett ivf innan de stänger i slutet på juni...hur tänkte hon då? Nu är jag allt lite grinig. Tur att man kan ventilera
    håller med! Vet faktiskt inte varför hon sa så. Till oss sa de iallafall runt 3 mån. så har vi tur hinner vi iallafall ett försök innan de stänger för sommaren. Sen får väl även vi vänta till aug då eller nåt, suck, suck, suck. 
    Men man kan ju hoppas att det blir tidigare ändå. Har ni fått något brev ännu om tid till läkaren? 
  • MaMaS

Nu blir jag faktiskt helt knäckt. Hur kommer det sig att alla ni andra som varit på möte hos sahlgrenska redan fått tid för äggplock och inte vi????

Har ni redan varit på ett möte tidigare på sahlgrenska eller där ni träffade läkare, barnmorska och tog prover?  Eller har de gjort helt fel med oss??? 
    nu blir jag faktiskt lite argggg.....{#lang_emotions_demon}
  • MaMaS
    Finiz skrev 2010-02-25 09:42:06 följande:
    Har du fått remiss för ivf? Vi gjorde alla prover och träffade läkare där vi bor och sedan skrev de remiss till sahlgrenska för ivf. Fick sedan en kallelse från sahlgrenska där det stod av vi skulle på nybesök och gruppinformation. Inför detta skulle allt provtagningar och undersökningar vara klara. Så att man kunde starta med ivf med en gång. Men det låter som om du inte har gjort alla prover än och kanske därför. Har du gått någon annan stans innan?
    Ja, vi har gått hos en gyn innan och där tagit blodprov för prog.värde, spolning av äggledare och spermaprov. Hittade inget fel så han skickade remiss till sahlgrenska i dec och nu i mån var vi på sahlgrenska första gången. De tog då prover för hiv, hepatit, sköldkörteln och något annat. Har ni redan tagit alla dessa prover??
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?