• Tarda

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Det är nog ingen i denna tråden som hunnit plussa ännu, eller har jag missat nån?

• Tarda
    Macpau skrev 2010-05-10 09:44:27 följande:
    Hej tjejer! Hoppas alla har haft en jättebra helg! Själv hade jag min möhippa i helgen som var jättelyckad! Hann med en massa, bland annat lite pole dancing . Är full med blåmärken och har grym träningsvärk, men kul var det. Måste jobba på nu, men loggar in imorgon och läser igenom allt (vårruset ikväll). Kram!
    Då ses vi i slottsskogen, jag har ett par svarta löpartajts och toksvullen mage {#lang_emotions_wink}

Blir nog tyvärr ingen jogging för mig, får vara glad om jag klarar rask promenad i det här skicket.
  • Tarda

Ja poledancing på hippan låter jättekul, längtar till min.

Jag får väl delvis ta tbx det där med inga biverkningar. Idag rasade mitt bäcken fullständigt. Gick hem från SU imorse, botan, slottsskogen, majorna o sen tvättade jag hela eftermiddagen, sprang upp och ner 7-8 ggr våra 3 våningar och det räckte tydligen för att invalidisera mig. Nu brukar jag iofs få foglossningskänningar runt mens och ÄL men detta är värre än vanligt, känns som on någon sticker nålar rakt in i mitt bäcken och jag rör mig lika snabbt som en 90-åring på valium. Nu är nog inte detta en direkt biverkning, mer hur min kropp reagerar på horomoner i allmänhet, men iaf. Ser inte direkt fram emot hur det blir om jag väl blir gravid.

Usch va gnällig jag låter, och det är jag ju iofs, men jag hatar att ha så ont att det påverkar min vardag. Tänker på vad jobbigt det måste vara för reumatiker och såna med konstant värk.

Vad duktig du var Vitsippa, håller tummarna på torsdag.

Liffan: Jag har beställt sol och 20 grader nästa måndag så du kan vara lugn.

Dizzi82: Jag började ju oxå på CD1, fick ganska normal mens tyckte jag, blödde lite mindre men hade nästan ingen mensvärk, höll på i 3-4 dagar. Inga blödningar efter det. Det låter helt normalt, har för mig att blödningar var med på biverkningslistan, men ring o kolla om du är orolig.

• Tarda

Jag är här och ganska ok, ska försöka hushålla med krafterna så jag inte får sådär akutont på eftermiddagarna. Hade ett inplanerat besök hos sjukgymnasten idag och bad om lite tips, han var jättegullig och gav mig ett träningsprogram för gravida med foglossning, Oh the irony  {#lang_emotions_wink}

På fredag är det dags för VUL för att se hur produktiva äggstockarna varit, jag fick fortsätta på samma dos (125 puregon) efter blodprovet så jag antar att jag svarade bra på den. Tyvärr måste fästisen resa bort im kväll så jag får gå ensam, tråkigt.

Vad läckert det låter med Mia Wallace-frisyr Liffan. Jag har oxå varit hos frisören idag men det blev ingen direkt kul klippning, bara topparna och påfyllning av färg.

Det e himla skönt att ha er och den här tråden, ni är bäst helt enkelt {#lang_emotions_heart}

• Tarda
    Macpau skrev 2010-05-14 08:21:15 följande:
     Tarda- det är VUL för dig idag, inte sant? Hoppas allt ser jättebra ut! Foglossning säger du...ett slag i ansiktet
    Visst är det ironiskt med foglossning, har iofs haft känningar i flera år men likväl.

Det verkade ok, fick inte så mycket respons mer än att jag hade väldigt tjock slemhinna tydligen. Tror jag det med de klumparna som dyker upp när jag har mens... sorry för TMI. Vi hoppas att det är positivt och att embryot har nått rejält att borra sig fast i. Det var ca 10-15 blåsor på varje äggstock, några alldeles för små tyvärr, men de flesta var ok.

Det blir ÄP på onsdag och ET på fredag om allt går som det ska.

Tyvärr fick jag en smärre chock när läkarn säger ja just det ni ska göra ICSI sådär i förbifarten. Har inte hört ett ord om det innan, vanlig IVF har de sagt hela tiden men det verkar inte så längre. Satan, det är typ det enda som hållt mig uppe det senaste månaderna, att vi iaf inte behöver göra ICSI, men tji fick jag. Fick ett minibryt och ögonen svämmade över, men men. Om fästmannen levererar bra på onsdag kanske vi slipper, alt. kan få några ägg med ICSI och några utan.

Ser fram emot att ses på måndag, hoppas vi får fint väder.

Vitsippa; hur går det med sprutorna, allt OK?
  • Tarda
    bubblan79 skrev 2010-05-14 15:58:48 följande:
    varför vill du inte ha ICSI? Vi fick det beskedet att dom ska göra det för oss oh det tycker jag känns underbart . Dom hjälper oss med ytterligare ett steg och att befrukta ägget med en spermie.
    Jag orkar inte dra hela storyn men kortfattat så finns det undersökningar på barn födda efter ICSI som visar att en höjd frekvens av bl a autism och neurologiska skador. Att spermien tränger genom skalet på ägget för egen maskin är viktigt och har betydelse för hur hjärnan utvecklas, när man gör ICSI är det ju en nål och inte en spermie som tränger genom äggets skal. Riskern aär såklart små annars hade ju inte ICSI varit tillåtet men det oroar mig iaf.

Hittar inte mina papper just nu, men jag har en vän som läst om detta på sin utbildning nyss och hon berättade det för mig. Det är ingen info som vården går ut med då statistiken inte anses tillförlitlig ännu, man har ju bara gjort ICSI i knappt 20 år och har således inte kunnat studera det tillräckligt.
  • Tarda

Jag är ledsen om jag gjort er upprörda, det var inte min mening och jag funderade både en och två gånger innan jag postade inlägget om icsi. Våra spermaprov har oxå varierat och är ICSI det enda som funkar så är det ju inget att göra, jag tar hellre den lilla risken än avstår från barn. Studien som jag läst är ganska ny tror jag och anses inte helt tillförlitlig iom att underlaget är litet så ta det inte på för stort allvar.
    Det finns ju risker med vanlig IVF oxå och fördelarna överväger nackdelarna med råge. Alla såna här studier går att tolka och tyda på så många sätt, hade man studerat spontana graviditeter hade man säkert hittat nått annat som var "farligt".

Jag kan maila den pdf jag har om det är någon om är nyfiken, bara pm:a mig en mailadress så löser jag det under helgen.

Vitsippa: Det är inte så att du oxå har känningar i fogarna? Det låter ungefär som mina besvär.

• Tarda
    Liffan skrev 2010-05-17 15:28:52 följande:
    Tarda: hur känner vi igen dig då??
    Haha, jag satt precis o tänkte på det. Jag har knalloranget hår och vaggar som en anka när jag går (inte en bra fogdag), om inte känner nog jag igen era rosa sjalar {#lang_emotions_wink}
  • Tarda

Oj vad är det som har hänt? Ger inte sprutorna det resultat de vill? Håller tummarna för att det rättat till sig i övermorgon.

Jag är på SU im och på fredag, så dålig timing tyvärr. Vitsippa ska oxå dit im om jag inte minns fel.

Tack för en trevlig kväll igår, jag fnissar fortfarande åt när Macpau öppnade dörren åt personalen, hihi.

Ovitrellesprutan var större än den jag haft med puregonet men tyckte det kändes ungefär likadant. Jag testade 4 sekundersmetoden och den funkade, det kommer gå finemang med Menopur ska du se.

• Tarda

Wish me luck...

Om exakt 12 timmar borde äggplocket vara klart och vi kan pusta ut lite. Förutsatt att det inte är några förseningar eller problem...

Bubblan: Det står i mina papper att sprutan ska tas sen eftermiddag/kväll. Men kolla med dem om du tycker morgon är bättre, kanske spelar det ingen roll eller så förklarar de varför den bör tas på kvällen.

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?