Inlägg från: Stella Kardunn |Visa alla inlägg
  • Stella Kardunn

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Apropå jobb ---> Jag är ekonom i grunden och jobbade fram till i höstas flera år i ett europeiskt projekt där vi for runt och bytte affärssystem.

Jag hade dock börjat tröttna rätt rejält på resandet och jobbet framförallt, sen när det stod klart att det här med att skaffa barn inte verkade vara så lätt som vi hade hoppats ville jag även ha ett jobb som inte innebar att jag riskerade vara borta på viktiga dagar och hade svårt att träffa läkare och annat, hade tur och fick ett nytt jobb som Koordinator...så där är jag nu vilket innebär att jag gör månadsrapporter, uppföljningar, små utredningar, "arbetsleder" ekonomifunktionen på min avdelning osv.

• Stella Kardunn
    Macpau skrev 2010-03-25 12:38:13 följande:
    För att inte bli ett nervvrak som jag blev i början; Pergon försköt min mens med allt från 2-6 dagar...men givetvis hoppas vi att det är en graviditet!! Trötthet låter ju onekligen som ett jättebra tecken. Och apropå tecken; jag har aldig haft så få symptom som den måanden jag faktiskt var gravid!  kramar:)
    Kan inte annat än instämma med ovanstående talare!

Jag är som en klocka på 25-27 dagar obehandlad, har som längst fått vänta till dag 34 på dubbelkur, men brukar ligga runt dag 30 vanligen.

Eftersom gravidsymptomen för mig hela tiden kändes som om det var mensen som var på gång så tog jag dem aldrig för gravidsymptom. Vilket känns lite jobbigt nu för nu när man alltid ett litet hopp varje månad känningarna kommer eftersom jag vet hur det kändes förra gången.
  • Stella Kardunn
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-03-29 11:12:21 följande:
    Jäkla skitmens. När man inte vill att den ska komma så kommer den alltid och tvärt om. Är på dag 34 i dag och den visar sig inte och nej tyvärr är jag inte gravid. Hade hoppats att få börjat på sprutorna i helgen men nej då. Håll tummarna för att den kommer snart.
    Jag kan inte annat än hålla med, jag är övertygad om att den gör allt för att jävlas {#lang_emotions_yell}

Själv hoppas jag på normal eller tidig den här månaden då jag ska sova borta hela påsken och jag helst klarar av de första 2 dagarna hemma. Drömscenariot...dvs ett test i påskägget till sambon törs jag inte ens hoppas på...{#lang_emotions_sealed}
  • Stella Kardunn
    MIA SD skrev 2010-03-31 10:27:19 följande:
    Testet var negativt.. Var förväntat men det känns jobbigt att börja om igen eftersom vi inte har ngt ägg i frysen..
    Åh nej va trist, även om det var väntat...försöker tankeöverföra lite styrka att gå vidare!
    Liffan skrev 2010-03-31 10:43:06 följande:
    Nej, så misslyckad kände jag mig inte... framförallt är jag hoppfull över att mensen är HELT annorlunda den här gången. mycket rikligare vilket känns bra! Vi saknar dig lite Macpau men det är helt ok att fixa med bröllop så länge du tittar till oss ibland.
    Som "pergoveteran" kan jag tala om att det blev den för mig med. Jag hade tidigare så att det kom lite lite första dagen, sen kom den igång dag 2. När jag gick min "utredning" fick jag veta att det är ett typexempel på någon som har låg hormonnivå. När jag började med pergo började den komma igång på dag 1.

MEN, efter mitt MA har det blivit "värre än någonsin", nu "förblöder" jag från dag 1, har fått köpa maxi ob, vilket jag aldrig någonsin haft innan och förra månaden såg det ut som någon blivit mördad i sängen, jag hade blött igenom allt och lite till. I gengäld är den över på 3 dagar, så jag tror inte mängden ökat så mycket, den har bara omfördelats...och just nu vet jag inte vilket som är bäst egentligen, för den där första dagen är inte ett dugg rolig.

Såg att ni diskuterat S-progesteron värden också....jag blir verkligen inte klok på vad som är bra och dåligt där, det verkar som om alla säger helt olika...Vad de sagt på SU till er stämmer ju inte alls med vad jag fått höra från mitt håll {#lang_emotions_undecided}

Nu försvinner jag snart på "påsklov" och är tillbaka i etern igen på tisdag, vill därför ta tillfället i akt och önska er alla en riktigt Glad påsk! {#lang_emotions_flower}
  • Stella Kardunn

Tänkte bara ge ett livstecken från mig eftersom jag är tillbaka...

Såg att ni pratat om "varför man inte blir gravid" tidigare och kan inte annat än instämma...här kom mensen samma dag vi skulle åka såklart {#lang_emotions_yell} så något test i påskägget blev det inte...Åter till ämnet, vi pratade om saken på vägen upp...vi gör "allt" rätt...har rätt hormonnivå (visserligen genom tabletters försorg men ändå), vi tar ÄL test och sexar därmed på exakt rätt dagar, men icke! Visst några gånger får man räkna med att det inte funkar, men varför funkar det inte på år och dag??

• Stella Kardunn
    MissDrutten skrev 2010-04-02 21:43:52 följande:
    Hej Nu är jag ruvare!! ÄP i onsdags var inte så smärtsamt utan gick hyfsat lätt. Fick be om mer morfin vid ett tillfälle och sedan gick det bra. Efteråt har jag haft som rejäl mensvärk och är öm och svullen. De hittade 6 ägg vilket jag blev lite besviken på iom att de sett så många äggblåsor på ultraljudet, men det visade sig att det var färre som var redo än de trott. Idag var vi så nere i göteborg och fick ett fint och befruktat ägg insatt. Ytterligare fyra ägg hade befruktats och sparas i frysen. Så nu har vi ett litet "påskägg", som barnmorskan kallade det. Håller nu tummarna för att det stannar kvar.
    Tjohoo! Håller tummar och tår för att det stannar därinne!
  • Stella Kardunn
    Liffan skrev 2010-04-07 09:10:01 följande:
    Var ligger Art Garden?
    Jag googlade lite, måste vara detta...http://www.arkenkonferenscenter.se/main.aspx?pageID=37 ser väldigt trevligt ut!
    MaMaS skrev 2010-04-07 10:02:58 följande:
    Miss Star: Tråkigt med mensen, men hoppas ni fick en mysig påsk ändå. Ja, man blir galen av att fundera varför det inte fungerar. Jag skulle vilja veta VAR i processen det blir fel. Når inte spermien fram, blir det befruktning men sen fattar inte min kropp vad den ska göra, eller vad händer? Men det lär man väl aldrig få veta. 

Macpau: Tack för din beskrivning Måste ju dock poängtera att du är 1.60 LÅNG 
    Ja preeeecis!! Jag vill också veta vart det går fel..jag menar lyckas vi kanske träffa rätt varje gång, men att ägget inte fäster sen...eller vad händer egentligen?

Kan inte annat än hålla med, 1.60 LÅNG {#lang_emotions_laughing}
  • Stella Kardunn
    bubblan79 skrev 2010-04-12 10:35:11 följande:
    tack för era svar.. vi har fått remiss till sahlgrenska och som jag förstod det så kommer man igång direkt efter infomötet.. hörde nånstans att man skulle få nån nässpray och ta sprutor men vet inte om det stämmer
    Japp det är tanken, men det beror som sagt på hur mycket kö de har. När vi skulle iväg första gången hade de rätt fullt och då var beskedet att man fick komma på detta möte inom 3 månader (för att de ska hålla vårdgarantin som "lycklig" skrev), sen hamnade man i nästa kö som vid det tillfället också var exakt 3 månader, efter det får man komma igång med ivf försöken om man blivit godkänd och då är det som du säger dags för Nässpray och sprutor om man kör den långa metoden med nedreglering först.

Har vi tur är det dock lite kortare kö fortfarande (det var det i början på året) så det inte blir 3 månaders väntetid igen efter infomötet.
  • Stella Kardunn
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-04-10 11:24:39 följande:
    Av mina 16 ägg så har 12 stycken blivit befruktade normalt. Så nu odlas de i fem dagar innan de fryses in. Hoppas på att många klarar sig hela vägen till frysen.
    Ville bara säga att jag håller tummar och tår för 12 ägg till frysen!
  • Stella Kardunn
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-04-12 10:56:02 följande:
    Tack så mycket. Man hinner läsa ganska så mycket om blastocyster som de nu odlas till. Visste ni att i snitt bara var femte ägg kan bli en graviditet. Jag som hade hoppats på att få många ägg i frysen men ska man se till detta så ska vi väl vara glada om det blir 2-3 stycken. Läste det här från en kliniksinfosida: "Vid långtidsodling låter man embryona tillväxa 5-6 dagar innan de återförs, i stället för den hittills vanliga odlingstiden 2-3 dagar. Fördelen är att man då mer exakt kan välja ut det ägg som har störst chans att bilda en graviditet. Det fungerar enkelt beskrivet såhär: Om man får ut exempelvis 10 ägg, brukar ca 6-7 av dessa bli befruktade. Eftersom vart femte befruktat ägg kan bilda en graviditet, är det sålunda normalt inte mer än 1-2 av dessa ägg som har den egenskapen. Om man odlar i två dagar, har man ofta 2-4 ägg som ser tämligen lika ut. Om man däremot fortsätter odlingen i sammanlagt fem dagar, kommer de 1-2 embryona som kan bilda en graviditet att skilja ut sig från de andra genom att de fortsätter att tillväxa (till så kallade blastocyster). De övriga – som alltså ändå inte har förmågan att bilda en graviditet – stannar upp och slutar dela sig" Gaahh vill bara att det ska vara onsdag nu så jag får veta hur det har gått.
    Åh jösses, hade ingen aning om att "oddsen" var så låga...uff det här känns bara mer och mer hopplöst...hoppas vid gud att kallelsen kommer snart!
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?