• Liffan

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

i min hopplöshet inför SU som slarvar bort mina grejer hela tiden, och inspirerad av Lycklig, så kollade jag lite på privat IVF och pratade med mamma som sa att hon gärna var med och finansierade det. fina föräldrar!! insåg dock att jag nog bör prata med min sambo innan jag drar igång för mycket. privat alternativ ar inte alls varit uppe på tapeten förut. och kanske höra med SU hur tidsplanen ser ut.

jag berättade för mina föräldrar efter sex månaders försök att vi försökte skaffa barn och de har också varit informerade om hela processen med utredning(sjukvårdsfolk så det är skönt att kunna stämma av med dem också). jag tycker verkligen att det är helt underbart att kunna prata med dem och inte känna att jag döljer en sådan stor grej som det är för mig. jag tänker ju på barnaalstrande jämt. och då inte alltid på den trevliga biten av det.

Hur gör ni? berättar ni för vänner och familj?

• Liffan
    Macpau skrev 2010-01-29 23:25:36 följande:
    Va?? Har de missat er inte en-utan TVÅ gånger???Ja, läkaren sa till mig att de i första hand kör på den långa metoden, då den statistiskt ger bättre resultat i slutändan. jag får väl tänka på det, när jag är en hormonstinn jävulstyrann här hemma/på jobbet...Jag skulle trycka på det med att ni har missat att bli kallade...det kanske skyndar på processen litegrann? Då är de säkert extranoga med att föra in allt/logga ordentligt
    Yes, det kommer att tryckas på det vill jag lova! fast jag är väldigt snäll så det kommer nog inte bli fula ord och höga röster. mer sakligt och informativt och lite, lite tråkigt.

Trevlig med bio!
  • Liffan

Godmorgon!

Hoppas att alla har en trevlig helg! Lite seg idag efter en kväll igår som hör pre-graviditetstiden till... Idag blir det en fika på stan och förhoppningsvis nya skor.

Jag kollade upp priser på privat IVF i fredags och på IVF-kliniken så kostade det 26 000 (45 000 för tre) så då går det väl ungefär jämnt upp med Danmark med tanke på växelkursen nu för tiden. På Carlanderska kostadet det 30 000 och ett paket om tre kostade 60 000.

Ha en härlig dag!

• Liffan

Frikadellen: Det var ju bra att veta om skattereduktionen!

Idag vid frukosten tog jag upp tanken på privat försök innan vi kommer igång på SU med min sambo men han tyckte att det var totalt onödigt att lägga så mycket pengar på något som vi ändå snart får gratis. ja, ja, vi får se vad de säger på SU och sen prata vidare, det kan behövas lite tid för saker att mogna hos min sambo så mitt hopp är inte helt dött än.

• Liffan

Hej!

Hoppas att alla mår bra!

Idag ringde jag till SU och fick reda på att vi skulle få komma den 25 feb - känns som evigheter!!! Men det går ju fort. De hade även skickat kallelsen så den låg och väntade på mig här hemma. Jag kunde inte vara arg alls när jag ringde. Men beroende på vad de säger när vi är där så kanske jag ändå kan dra fram dessa gamla oförätter.

Lycklig: Skönt att snart vara igång!

Macpau skrev 2010-02-01 10:25:46 följande:
     Hur har ni andra gjort-har ni sagt till på jobbet? Hur fungerar ivf kombinerat med yrkeslivet?

Jag har berättat för min chef som är snäll och förstående och som varje gång jag har varit tvungen att vara borta från jobbet har sagt att min hälsa är viktigast! Jag försöker förklara att jag inte är sjuk men det går inte riktigt fram... Det känns iaf skönt att ha hennes stöd. Jag har berättat för några kollegor, mer för att vi kommit in på barn ändå. Jag känner mig lite orolig för hur man ska kunna vara på topp på jobbet men har ett ganska fritt jobb och jag kan jobba hemifrån om det skulle behövas. Det känns ENORMT lyxigt att ha sådana förhållanden i livet när man ska in i detta!!!

Macpau: hur har du gjort/tänker du göra?

Hoppas att alla får en skön kväll!!

• Liffan
    Macpau skrev 2010-02-02 07:26:18 följande:
    God morgon tjejer!Efter mitt ma kände jag mig lite tvungen att berätta då jag var hemma i 2.5 veckor. Innan dess så hade jag inte sagt något till kollegor/chef på 1,5 år. Kunde inte riktigt hålla masken mär jag väl kom tillbaka...nu har vi en ny (mycket bättre) chef som är mån om sin personal och som också vet allting. Det känns bäst så. Mitt jobb kräver en hel del resande så jag ska börja kompromissa en del.  Jag reser en del i norden med jobbet, både helger och långhelger. För att slippa stressen över att missa ett samtal från ivf/"sista minuten möten" så åker jag inte på de långa men åker på helgresorna. Jag ska bli mindre plikttrogen & börja tänka lite mer på mig själv i år-speciellt nu med ivf som närmar sig. De långa seminarierna jobbar vi ca 16timmar per dag-inte bra att stressa så tror jag...Väldigt svårt att anpassa mig   Vi får sporra varann här, när tiden segar sig fram : Jag hoppas också att vi får vårt första besök i mars...har ni redan fått ett brev hem med datum?
    Skönt att du kan anpassa ditt resande och hoppas att du inte behöver stressa ihjäl dig! Det låter långt med 16 timmarsdagar...

Jag har en hel del resor inplanerade i vår men de är alla ganska roliga (även om de är jobbrelaterade) och jag kände att jag ville planera mitt liv utifrån något annat än att jag vill bli gravid - det kan liksom inte vara min främsta identifikation. Men jag hoppas och tror att jag ska kunna kombinera med barnaalstrande.

Kram på er!
  • Liffan
    MaMaS skrev 2010-02-03 10:55:57 följande:
    Hej! Får man hoppa in här? Vi står i kö till sahlgrenska och ska bli kallade senast i mars. Skönt att få prata med personer i samma sits. Står alla fortfarande i kö eller är det nån som börjat sin utredning?
    Välkommen! Då verkar ni har gjort utredning så jag gissar att ni får komma på samtal och sen sätta igång med IVF inom tre månader (om jag nu har tolkat SU:s hemsida rätt). Då är du snart igång!!!
    Macpau skrev 2010-02-03 14:21:56 följande:
    Hur är det med er andra idag tjejer? Jag fick precis mens, men det känns ok-ivf är min räddning! (snälla gud, låt det funka ) :)
    Trist med mens men som sagt, IVF here we come!

Lite trött idag men nu är mensen slut och försöken på naturlig väg tar vid!

Kram
  • Liffan
    Macpau skrev 2010-02-03 19:28:38 följande:
    oops, råkade trycka på posta inlägget knappen för tidigt..jag var mitt uppe i en filosofisk diskussion hur mitt sexliv ser ut efter drygt 2 års barnaalstrande...men det sparar vi till en annan, regnig dag
    ha ha! kan tänka mig hur det ser ut... det ska bli skönt att få assistans på barnaalstrandet så att man kanske kan hitta tillbaka till det som en gång kändes kul och, kors i taket, upphetsande...
  • Liffan

MANGO - välkommen! Härligt att vara igång och glädjande att det inte verkar ta så lång tid! Jag håller med om att har gjort förhållandet starkare - det har ju givetvis varit jobbigt också men om det bara löser sig så kommer jag säkert känna en viss tacksamhet över processen också.

Macpau: härligt med high five! utan att ge några detaljer så fick vi till det på ren lust igår och det var riktigt schysst! dom tillfällen inträffar inte varje dag nuförtiden men man kan leva på det ett tag...

Det som är mest absurt i vårt sexliv är att efter vi berättade för mina föräldrar om att vi försökte skaffa barn så pratar min pappa om hur viktigt det är att inte bara ha sex när man har ägglossning utan att man har det mer kontinuerligt, just för att relationen inte ska ta alltför mycket skada. Det är så enormt absurt att behöva säga till sin pappa (och dessutom ljuga när man gör det) att "nej, vi har inte bara sex vid ägglossning, vi har sex under hela menscykeln". Men jag säger hellre det än att säga att sex inte alltid känns jättelockande. HUR absurd är inte den situationen? {#lang_emotions_smile} Men han är snäll och välmenande...

• Liffan
    MaMaS skrev 2010-02-04 09:53:00 följande:
    Liffan! Tack Ok, ja då hoppas jag vi kommer igång snart Macpau: Ok, vad roligt att vi ligger lika Ja, det är faktiskt väldigt frustrerande att de inte hittar nåt fel på oss. Själv tror jag att jag har för lågt prog.värde, men enligt min gyn har jag äl. Men om jag läser om alla andra som har samma värde eller tom högre än mig fått veta att de ej har äl och fått pergo, men jag vet inte.  Tråkigt med dina äggledare, men skönt att ni fått reda på vad felet beror på och att det finns ivf så ni kan gå runt problemet   Hahahaha, känner igen det där med "sexakten" Men tycker också att allt detta har stärkt oss som par och vi har kommit närmare varandra. 
    Vad hade du för progvärde? Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag hade, 66 eller 166...? jag får kolla upp. de sa att jag hade ett fint värde men inser att jag faktiskt inte har kollat upp referensvärdena. Vad ska man ha??
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?