• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Har ni funderat på akupunktur? Jag ska boka in mig idag, tänkte jag...jag hittade en klinik (på min gata, t.o.m i samma hus som jag bor i!) som tydligen samarbetar med ivf kliniken och de har speciella behandlingar inför ivf!

Se deras info nedan:

Akupunktur och IVF

Det finns två olika sätt att använda akupunktur inför IVF, det ena är att man kan behandla samma dag, tidsmässigt så nära återförandet som möjligt samt en behandling efter återförandet också så nära som möjligt, detta kan öka chanserna att bli gravid vid IVF behandling. Forskning visar att ökat blodflöde till livmodern kan hjälpa inplanteringen av embryot. Det andra alternativet går till så att man behandlar under ungefär tre månader innan IVF behandling, man använder både Akupunktur och Ört-behandling för att reglera kroppen och det kan hända under denna tid att det sker en naturlig graviditet. 

Under dessa tre månader av behandling ligger fokus vid att:

Förbättra ovariernas funktion

Akupunktur och kinesiska ört-tillskott kan förbättra ovariernas funktion och därmed utveckla bättre kvalitet på ägg och embryo. Man kan också reglera östrogen och progesteron nivåer och därmed få en tjockare slemhinna i livmodern.

Hög FSH (Follicel Stimulating Hormone) nivå visar på sämre funktion av ovarierna, behandlingen kan hjälpa att sänka FSH nivåerna genom att reglera hormoner och ovariernas funktion.

Stärka Immunförsvaret och reducera stress

Det är viktigt under behandling att stärka immunförsvaret med Akupunktur och Ört-behandling.

Många patienter får biverkningar av de läkemedel som används inför IVF behandlingen samt är stressade inför svårigheterna att få barn. Behandlingen med Akupunktur och ört-tillskott är mycket bra att för att reducera stress och få mindre biverkningar, och genom att patienten är mer avslappnad så kan livmodern också vara mer avslappnad och förbättra inplanteringsprocessen av embryot.

Förbättra spermiernas kvalitet och mängd

Spermiernas mognad är en process som tar 70-90 dagar. Det är viktigt att mannen också förbereder sig inför IVF behandling. Akupunktur och örtbehandling kan hjälpa vid bl.a. låg spermie volym och dålig rörlighet. Genom att förbättra detta kan embryots kvalitet öka och missfallsrisken sänkas. Att fokus ligger kring dessa tre punkter är en mycket viktig strategi för att minska missfallsrisken.

• Macpau
    Rondellen skrev 2010-01-28 13:55:44 följande:
    Apropå väntetider! I stockholm är väntetiden ett och ett halvt år, i göteborg innefattas man av vårdgarantin och dås ka det ta högst tre månader. Kan ni fatta vad galet? Tur att man bor där man bor!Jag väntar på resultat från mitt blodprov idag så beslut kan tas om nästa steg angående operation. Vill bara få det överstökat nu så jag får gå på nästa etapp.
    LÄTTatt jag hade gått privat då... (vet dock att alla inte har den möjligheten). Den väntetiden är knäckande, ju! Jag vet...3 månader är faktiskt ingenting om man jämfär. Då hinner man kanske "acklimatisera" sig lite också:).

Det måste vara hemskt att gå & vänta. Jag tyckte att det var väldigt påfrestande med mitt ma, att gå runt & vänta. Du ska alltså få svar idag? Jag hade för mig att det är rätt akut att operera i samband med ma, men det kanske är olika från fall till fall?

Hör av dig när du får besked-håller fortfarande tummarna att det går undan för dig.

• Macpau

för er info...jag kommer att bli ruinerad om jag ska gå på dessa akupunkturbehandlingar. Det första besöket kostar 900 sek, sen kostar de 480sek/tillfälle. Hon tyckte att jag skulle gå en gång i veckan fram till ivf/sprutstart...hmm....2000sek/månad-asbilligt!!

• Macpau
    Rondellen skrev 2010-01-28 14:40:09 följande:
    Det är ett x, alltså det sitter i min tröga ärrade äggledare, som jag aldrig mer ska anförtro mig åt! Det blir akut om man väntar ett par veckor, det blev det ju förra gången. Denna gången kände jag igen det direkt så det är fortfarande itne bråttom, men bort måste det ananrs kand et bli farligt om två-tre veckor. Jag ringde till sahlgrenska nyss, de hade fortfarande inte svaren.Tre månader känns som ingenting i sammanhanget! Tänk att man kan vara på väg att få sin bebis redan i maj! Jag känner mig glad och positiv inför tanken att man inte behöver ge upp bara för att naturen sätter stopp! Tack för tipset med aukupunktur. Tror särskilt på den där biten om ökat blodflöde i livmodern. I vilket fall kan det nog vara skönt att göra lite "föreberedelsegrejor" Hur långt har du kommit i processen i övrigt? Är du nyss inskriven eller är utredningen igång?
    ok, jag förstår. Men det kan inte vara så kul att sitta på en tickande bomb...

Jag har aldrig provar akupunktur, men det låter bra, t.o.m logiskt.

Vår utredning är klar-påbörjades för exakt 1 år sedan. Så nu satte Åsa M. (jättetrevlig & bra. Den bästa av dem hittills, faktiskt) upp oss på ivf kön. Jag underströk fleeera gånger att hon med fördel kan sätta upp oss på "sista minuten listan" för det där första försöket.

Får du ställa dig i kö först efter din operation?
  • Macpau
    S1975 skrev 2010-01-28 16:27:02 följande:
    Jag bor i Göteborg men eftersom jag är ensamstående så gör jag IVF på CFC i Danmark.Undrar om jag också kan "tillhöra målgruppen" för denna tråd?
    ja men självklart!!

Välkommen

Hur ser dun historia ut & hur långt har du kommit med ivf?

Jag beundrar dig som gör det som ensamstående. Starka & självständiga brudar är alltid välkomna

Ska försöka hinna med att kika in här lite senare ikväll.

Kram på er alla!
  • Macpau

Godkväll tjejor!

ja...det känns himla spännande tycker jag. Vi verkar alla ha lite olika bakgrund, men den här "sista" etappen är densamma. Det ÄR VÅR TUR NU! Vi har kämpat tillräckligt...nu jäklar ska vi alla få plus under 2010.

kram & sov gott:)

• Macpau
    Liffan skrev 2010-01-28 18:05:15 följande:
    Kissie: Välkommen! Det var uthålligt av er att vänta så länge på att söka hjälp! Vad ska läkaren göra om 1 1/2 vecka nu då? Är det bara tid för er att läsa in er på processen eller är det några kompletterande prover? JAMA08: Välkomna ni också! Berätta mer om ert läge!S1975: Självklart är du välkommen här! Hur ser processen ut för din del? Frikadellen: Tråkigt att det var som du misstänkte men skönt att du tog tag i det på direkten så att det inte är akut nu då. nu skiter vi i de här jävla äggledarna! Ang. akupunktur så har jag en kompis som lyckades på sin tredje och sista IVF då hon också testade akupunktur för första gången. Jag är lite skeptisk och vill nog framförallt höra med expertisen på SU vad de säger om örtbehandlingar. jag kommer nog inte satsa på det första gången iaf, utan kanske ha det som ett äss i rockärmen . Jag fick min mens idag. väntat så jag blev inte så besviken men jag har ju fortfarande mensvärk vilket lägger viss sordi på dagen ändå... Imorgon är det jag som ringer SU och hör när vi ska få komma på vårt avslutande samtal!
    Ska jag vara ärlig så är jag inte övertygad till 100% gällande akupunktur...men vad har jag att förlora? (jag kan bekosta denna behandlingar med att spara in på äl/grav. test stickor ). Jag kör all in!
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-01-28 20:14:16 följande:
    Kör hårt Macpau!
    hahaha....hårt & hårt, vette f*n.

trist att du fick mens. jag inväntar min nu om ett par dagar. Man vet ju att det inte tar sig men man hoppas ändå till sista dagen.
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-01-28 20:30:27 följande:
    Alltid trist med mens! Men mitt hopp försvann redan för någon vecka sedan när de vanliga menssymptomen började visa sig. man har ju iaf lärt känna sin kropp ordentligt under den här tiden. och sen är ju kroppen enormt förutsägbar - inga graviditeter här inte... insåg att jag kanske var lite snabb på det här med IVF till våren. läste precis på SU:s hemsida att det var tre månaders väntetid till besök efter att remiss har skickats och sen tre månaders vårdgaranti efter det första besöket. så jag kansle ska hoppas mer på sommaren. vilket då, har jag förstått, innebär sommarstängning, så kanske till hösten då. pust...
    ja, det tar nog lägre tid än man tror, det här med kötiderna... Läkaren sa att hon ställde oss direkt i kön med vårdgarantin på 3 månader..men det är ju till första besöket inför ivf:n..så nu blir jag osäker!! var det förra besöket mitt "första besök" eller var det en remiss?? hmm...jaja- då blir det precis innan sommaren. För vi SKA ju hinna innan de stänger för sommaren.
  • Macpau
    pco skrev 2010-01-28 20:53:40 följande:
    hur lång vänta tid e d för IVF sahlgrenska?
    när man väl kommer dit på besök och du & läkaren kommer överens om att det är ivf som gäller, så innefattas det av vårdgarantin-3 månader. Läkaren sa att det inte är längre väntetider än så.
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?