Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
Har ni funderat på akupunktur? Jag ska boka in mig idag, tänkte jag...jag hittade en klinik (på min gata, t.o.m i samma hus som jag bor i!) som tydligen samarbetar med ivf kliniken och de har speciella behandlingar inför ivf!
Se deras info nedan:
Akupunktur och IVF
Det finns två olika sätt att använda akupunktur inför IVF, det ena är att man kan behandla samma dag, tidsmässigt så nära återförandet som möjligt samt en behandling efter återförandet också så nära som möjligt, detta kan öka chanserna att bli gravid vid IVF behandling. Forskning visar att ökat blodflöde till livmodern kan hjälpa inplanteringen av embryot. Det andra alternativet går till så att man behandlar under ungefär tre månader innan IVF behandling, man använder både Akupunktur och Ört-behandling för att reglera kroppen och det kan hända under denna tid att det sker en naturlig graviditet.
Under dessa tre månader av behandling ligger fokus vid att:
Förbättra ovariernas funktion
Akupunktur och kinesiska ört-tillskott kan förbättra ovariernas funktion och därmed utveckla bättre kvalitet på ägg och embryo. Man kan också reglera östrogen och progesteron nivåer och därmed få en tjockare slemhinna i livmodern.
Hög FSH (Follicel Stimulating Hormone) nivå visar på sämre funktion av ovarierna, behandlingen kan hjälpa att sänka FSH nivåerna genom att reglera hormoner och ovariernas funktion.
Stärka Immunförsvaret och reducera stress
Det är viktigt under behandling att stärka immunförsvaret med Akupunktur och Ört-behandling.
Många patienter får biverkningar av de läkemedel som används inför IVF behandlingen samt är stressade inför svårigheterna att få barn. Behandlingen med Akupunktur och ört-tillskott är mycket bra att för att reducera stress och få mindre biverkningar, och genom att patienten är mer avslappnad så kan livmodern också vara mer avslappnad och förbättra inplanteringsprocessen av embryot.
Förbättra spermiernas kvalitet och mängd
Spermiernas mognad är en process som tar 70-90 dagar. Det är viktigt att mannen också förbereder sig inför IVF behandling. Akupunktur och örtbehandling kan hjälpa vid bl.a. låg spermie volym och dålig rörlighet. Genom att förbättra detta kan embryots kvalitet öka och missfallsrisken sänkas. Att fokus ligger kring dessa tre punkter är en mycket viktig strategi för att minska missfallsrisken.