• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Vitsippa76 skrev 2010-02-27 22:00:43 följande:
    jag är rätt duktig på att tänka just på de västa tänkbara scenarierna när det gäller sjukhus,tyvärr ( heter det så i plural?)...ska försöka tänka lite som du. Ni andra får gärna hindra mig när jag börjar komma igång .

Här ska lagas frukost!

kram på er alla
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-03-01 09:20:42 följande:
    Jaha, så var det måndag igen, och till det säger jag bllläääääää..... Det betyder att ännu en vecka som arbetslös har gått. Men, men om vi nu ska tänka positivt istället (vilket ju är mycket bättre) så är det ju mars idag, och det tycker jag är helt underbart!!! Våren och solen är äntligen på väg!!!!!  MissDrutten: Hur har det gått med sprayen? Har du känt av den på något sätt? Lycka till! Macpau: Å vilken underbar brunch det låter som. Blev det lyckat? Har du lite rester över får du gärna skicka hit dom Liffan: Usch, vilken helg Att spy är verkligen det värsta som finns. Hoppas ni båda mår bättre nu. Krya på dig!!!!! Mia SD: Åh, vad skönt att mensen äntligen har kommit, så du är igång. Det kommer gå hur bra som helst! Min helg har varit helt ok. I fre fick jag underhålla mig själv, lör hade vi gäster, sön tittade vi på ny soffa (så fin ) sen en lugn filmkväll. Mysig helg, men alldeles för kort. Idag började mån med ett "nej-tack mail", så härlig mån morgon..... Men jag ska försöka vara positiv
    Brunchen var bra, tackar som frågar . Vi hade en liten flicka på besök också. Hon lyckades smälla i sog inte mindre än 5 plättar..inte illa!
    Liffan skrev 2010-03-01 10:20:19 följande:
    Godmorgon! Forsöker: Skitjobbmarknad! Men som sagt, mars är här och med det nästan våren. tycker nästan att det känns i luften att det är lite annorlunda. låter som en skön helg som du har haft!! sitter här och försöker ringa SU för att säga att jag har fått mens och boka tid för VUL under pergobehandlingen, de ska ha telefontid men en telefonsvarare säger att personen som jag söker inte är anträffbar.försöker äta en smörgås lite försiktigt, hoppas att jag ska få behålla den...ha en bra dag!
    det är inte jättekul med spysjuka...urk. Hoppas ni snart blir bättre! Deras telefontider är lite sådär...jag ringde för ett par veckor sedan så sa telesvar rösten "perosnen kan inte svara då de har hand om telefontiderna"..??

Testade minus idag. Jag fattar ärligt talat inte varför man fortfarande blir så ledsen över det...man är ju så van. Och än mer-jag fattar inte varför man går & hoppas & tror att man är gravid. Jävla skitkropp.
  • Macpau
    Vitsippa76 skrev 2010-02-28 09:47:48 följande:
    Oj, slant på tangenterna! Brynch kanske är gott det med?
    brynch låter ite illa det heller..låter som en brynt lunch
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-03-01 10:20:19 följande:
    Godmorgon! Forsöker: Skitjobbmarknad! Men som sagt, mars är här och med det nästan våren. tycker nästan att det känns i luften att det är lite annorlunda. låter som en skön helg som du har haft!! sitter här och försöker ringa SU för att säga att jag har fått mens och boka tid för VUL under pergobehandlingen, de ska ha telefontid men en telefonsvarare säger att personen som jag söker inte är anträffbar.försöker äta en smörgås lite försiktigt, hoppas att jag ska få behålla den...ha en bra dag!
    Jag tycker det är lite sådär att man bara får en vul i samband med pergon..(1a gången bara). Jag blev överstimulerad ett par gånger så jag knappt kunde sitta. Minns det väl för jag körde bil från Sthlm och satt hela vägen på ena skinkan, lutandes :). Det gör inte ont och är inte farligt, men känns bara lite obehagligt. Jag fick även cystor av pergon, men då hade jag ätiti dem under bra länge, så jag blev överstimulelrad där med helt enkelt..de cystirna försvann av sig själva vid nästa mens. Jag är en levande pergotime fass . Bara att fråga på.

Jag har en kur kvar, ska nog ta den nu för sista gången...hyser ändå stor tilltro till den (mkt mer än utan den iallafall).
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-03-01 11:06:01 följande:
    Macpau: Åh, låter hur gott som helst!! Kanske dags att göra pannkakor snart Åh, *kramar* vet precis hur det är. Man hoppas och hoppas ändå varje mån. Fast som du säger man borde ju vara van att det inte fungerar Men hoppet är ju det sista som lämnar, och ibland är det nog tur.  Nu hoppar jag in och frågar, fast du svarade Littan, hoppas det är ok Hur många mån har du ätit pergo? För det gick väl en gång med pergo? Varför har du inte fortsatt äta det om det fungerar? (kanske dum fråga, men jag är inte så insatt i detta med pergo) Får man mycket biverkningar? Jag är nämligen en sån person som får ALLT som står som biverkningar varje gång jag tar någon medicin. Så det lär ju vara samma sak denna gången. 
    Jag har ätit 6 kurer med pergon (alla läkare säger olika-vissa att man kan äta varje månad, vissa säger äta 1, uppehåll 1 osv...jag fick ordinationen at täta 2, uppehåll en månad. Jag åt alltså 4 kurer till efter mitt ma, men utan resultat då alltså.

Jag blev gravid efter 2 kurer med pergon (den månaden jag hade uppehåll). Enligt statistiken så är de första 3-5 kurerna de som ger bäst resultat, sen så går det ner för varje gång...vet inte varför det är så (eller heller sanningshalten i detta påstående). Kolla gärna med läkaren!

Då pergoeffekten sitter i nån månad efter man ätit kuren så blir den 2a kuren lite starkare (iallafall för mig), om man uttruycker sig så. Det var alltid i samband med den andra kuren jag fick ont i äggstockarna.

Men som sagt, alla reagerar olika och läkarna på SU säger olika, man får helt enkelt prova sig fram. 

Bieffekterna...det mest uppenbara var svettningarna/vallningarna (speciellt på nätterna). Det var helt galet..jag gick ibland & la mig på badrumsgolvet då kaklet var kallt :). Annars hade jag inga fler biverkningar mer än ont precis innan/vid äl och viktökning. Jag har gått upp ca 3 kg (har annars inte lätt att gå upp i vikt). Så ca 1/2 kg/kur gick jag upp..och de verkar envisa de där kilona då de sitter kvar :=)
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-03-01 11:08:55 följande:
    Ja, jag förstår att det måste vara tufft! jag sökte jobb i ett år och blev så orkeslös, allt blev jobbigt och ett projekt. kramar till dig! Fick tag på SU nu och fick en tid inbokad den 11 mars. jag ska uppdatera dig med alla biverkningar. läkaren var lite orolig att jag skulle få cystor då jag nu innan mens hade en vattenfylld äggblåsa på 12 mm. Trist med minus! när väntar du mensen? KRAM
    Mensne ska komma på onsdag, så det är kört (förra gången plussade jag på bim -4). Känner av magen redan nu...bara att ta nya tag!!

Visst ska man tro på Pergon! Många får hjälp med den:). Hoppas ni lyckad oh slipper ivf...så skönt det vore!!

kram:)
  • Macpau
    Stella Kardunn skrev 2010-03-01 11:20:18 följande:
    Jag har aldrig fått göra VUL under alla mina pergotime kurer. Har bara fått ta S-progesteronprov under första kuren (dvs en gång på enkel och en gång på dubbel), that's it!De enda VUL jag gjort är vid spolningen och MA't (2 ggr för att konstatera MA och sen en gång efter cytotekbehandling för att se att allt var borta)...När man hör om att många verkar få gå på VUL varje månad, blir jag lite fundersam varför jag inte fått gå, särskilt som mitt andra S-progesteron prov sjunkit lite väl snabbt (men de sa det var ok, då jag hade så högt första gången), men jag får väl lita på att min läkare vet vad hon gör, hon betraktas iaf som en "guru" av de andra på sjukhuset, med lång erfarenhet och många specialfall.
    Inte en enda gång? Jättekonstigt...de borde ju vilja veta hur man reagerar på Pergon (tycker man).
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-03-01 22:44:13 följande:
    hur är det med er i tråden? börjar känna mig lite bättre och det spritter lite i benen efter att ha suttit i soffan hela dagen... imorgon blir det arbete om än hemifrån. mår ju bra men gissar att jag smittar fortfarande.
    God morgon!

Allt bra här tack. Mensvärken har kickat in så snart sätter det igång. Men nu känns det lite bättre igen. Det är förvånansvärt hur fort man återhämtar sig-en överlevnadsinstinkt antar jag .

Jag vill få hem mitt brev från SU med datum nu!! Vill så gärna sätta igång. var iväg hos en kompis som har en 2 månader gammal liten flicka. Hon var underbar:)

Tisdag...urk! Dags att jobba lite då kanske...

kram till er alla!
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-03-02 12:56:53 följande:
    Hej!Macpau: javisst är det skönt och underligt hur snabbt vi ändå återhämtar oss! *Håller tummarna att brevet väntar innanför dörren när du kommer hem*Miss Star: Vädret är verkligen fantastisk! Våren är här! *bestämmer*. var ute för första gången idag sen i lördags och slogs av att det var (nästan) bar mark och solsken. ett helt annat landskap!Försöker: blä! kram! har du pratat med SU om vad som händer? är ni uppsatta i kö eller inväntar de pergon innan de sätter upp er? KRAM KRAM KRAMLycklig: du är så duktig med sprutorna! 6-7 äggblåsor idag måste ju ändå vara lovande med tanke på att det är ett tag kvar att spruta. idag fick vi information om adoption hemskickat till oss. vi satt och läste på i helgen och beställde hem lite info mest för att det kändes lättare än att anmäla sig direkt. men det var faktiskt inte så krångligt när man väl satte sig in i det och nu verkar jag ha fått med sambon på att det kanske ändå kan vara en bra idé att ställa sig i kö. men svårt att välja organisation... som välstrukturerad och något statistikberoende kvinna skulle jag vilja ha lite mer siffror. en del organisationer har väldigt få placerade barn per år men det måste ju också innebära att de får färre medlemmar som konkurrerar om dessa. andra har många barn men säkert väldigt många fler medlemmar och kanske inte lika personlig service. många saker att ta hänsyn till...KRAM TILL ALLA!!!!
    Vi beställde hem adoptionsmaterial i helgen vi med, efter att ha lusläst om adoptioner i helgen:). Vi ska betala in avgidten så att vi står i kö iallafall...enligt den statistik jag sett så tar det ca 3-4 år från det att man ställer sig i kö. Jag tycker att det är jätespännande! Hoppas vi får hem våra infopapper idag med . Vad roligt att din sambo är öppen för att överväga att nu ta detta steg!

Vi har sagt att vi vill nog adoptera ändå, även om detta skulle funka:)

kram:)
  • Macpau
    Stella Kardunn skrev 2010-03-02 09:33:29 följande:
    Här känns det mer positivt idag och det beror nog helt på att vädret är underbart, solen skiner och det var ljust ute när jag åkte till jobbet. Annars går jag omkring som en äggsjuk höna i väntans tider...Kände lite mensvärksymptom igår morse och lite imorse, men ingen mens ännu, så det är bara att fokusera på annat och vänta ett tag till, för något annat törs jag inte hoppas på...
    Visst är vädret underbart!! herregif bad solsvultna vi stackare är, som bor i detta vinterland...lätt att jag hade flyttat om jag fick chansen!
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?