• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Lycklig vill ha mer skrev 2010-02-22 10:09:53 följande:
    Spännande Mia, du och jag kommer verkligen göra detta samtidigt. Jag väntar också på mensen och misstänker att den kommer på onsdag vilket innebär att det blir sprutstart på torsdag för min del.
    Vad kul att ni är så synkade
  • Macpau

Försöker79- Hur har det gått?? Jag dööör ju av nyfikenhet här! Vill höra allt.  Ja, det har varit en prövning. Och hennes mage är så fin och hon fullkomligt strålar! Jag vill också...

Mia sd- det är bra tänkt: 1 steg i taget. Annars blir man nog galen...vi fixar detta:)

Liffan- det är bara att gilla läget..alla har gått om en...jag känner mig som en sköldpadda land en massa kaniner . Men nu jäklar slka det funka!

kram till er

• Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-23 14:45:12 följande:
    Hej! Lite deppig idag, fick veta att jag inte gått vidare på en tjänst jag varit på intervju för. Så nu står man på noll igen....  Liten uppdatering från gårdagen.  Först fick vi prata med läkaren som ville veta lite bakgrundshistoria om mig och min sambo. Det var jätte jobbigt för hon var utländsk (inget emot dom så) men det var lite svårt att förstå henne och hon förstod inte alltid oss och det var lite frustrerande när man ska diskutera sådana här viktiga saker som ivf. Men mötet gick bra och hon gjorde även vul för att titta hur många ägg jag hade. Sambon tyckte det var jätte häftigt att se   Sen gick hon iväg och pratade med nån överläkare och jag blev helt nervös att de hade hittat nåt fel på mig. Men sen kom hon tillbaka och sa att hon pratat med läkaren för att diskutera mina mellanblödningar och lite mens. Vi pratade om detta innan att jag har lite problem med det. Och då hade läkaren sagt att enligt blodprov har jag egen äl, men eftersom jag har dessa konstiga blödningar kan det ändå vara så att det är där problemet ligger, att jag inte har riktigt bra värden. Så jag ska testa pergo i 3 mån. (säkert många av er som gjort det). Så under tiden vi står i kö till ivf ska jag äta pergo och förhoppningsvis slippa ivf. Om inte trodde hon att vi skulle få tid i maj.  Sen fick vi träffa en barnmorska som berättade lite mer om ivf och pergo (inte så givande samtal tyckte jag) och sist skulle vi ta blodprover. Det jag fasat för hela dagen...men det gick faktiskt jätte bra. Jag sa innan vi började att jag tyckte det var obehagligt så jag fick ligga ner och så pratade hon om allt annat, vilket gjorde att jag inte tänkte så mycket på det. Men många rör blev det :-/. Kommer inte riktigt ihåg allt de tog, men vi skulle få svar om några veckor. Men hon var jätte duktig! Sen var allt klart. Så nu ska jag börja med pergo om ca 2 veckor och sen gå på kontroll för att kolla om dom har hjälpt annars ska jag höja dosen.  Just det, något som jag inte visst (kanske ni andra redan vet) men de hjälper bara till att få 1 barn på sahlgrenska. Så blir du gravid på första ivf-försöket och sen vill ha syskon har du inte rätt till de andra två försöken också. Finns det frysta ägg kvar sen omgång 1 får du betala en summa för att använda dessa. Finns det inga ägg sparade måste du gå privat och betala fullpris. Det visste inte jag.  Så, nu ska jag gå och deppa lite för att jag inte fått jobbet utan får fortsätta som arbetslös, suck.  Kram på er!
    Åh gumman, vad tråkigt med jobbet-men det kommer väl som sagt när man minst anar det. Det gäller bara att tro på sig själv hela tiden. Min sambo var arb.lös i 11 månader, fick sen ett jobb på ett försäkringsbolag, men han fick gå efter sin provanställning, då de sa att han inte skulle vara kvar där när ekonomijobben släppte. De sa att han var för "analytisk". Wtt riktigt plugghuvud som kunde hela pärmen med alla regler men alldeles för snäll för att tvinga på folk försäkringar över telefon. Iallafall, då det bara var 4 månaders provanst. så fick han nu ingen ny a-kasseperiod utan fick återgå till den gamla-som hade 1 månad kvar. Nu sitter han här och har blivit satt i nått nystartsjobb via ams....inte kul. Jag är väldigt noga med att berömma, peppa och pusha honom. Plus att ge honom vardagsbeting som han ska göra varje dag .

Jaså du börjar med Pergon nu? Min gamla trptjänare..jag blev gravid mellan 2a och 3e kuren! Håller tummarna för dig! Om du får jättesvettningar/vallningar (speciellt på natten är det helt normalt:)

Angående gruppinfot-jag tror att ni pratar om 2 olika möten, Finiz har  nog kommit ett steg längre. Jag var på ett möte där de satte mig i ivf-kön bara. Som jag förstod det kommer vi att göra allt "pappersjobb" när vi har kommit fram i kön efter ca 3 månader. Beräknat till april nån gång.
  • Macpau
    Finiz skrev 2010-02-23 15:06:12 följande:
    Försöker79: Nej gumman vad tråkigt att du inte fick jobbet, är så jäkla jobbigt det där.Jag var arbetslös i ett år innan jag fick jobb, var på massa intervjuer och fick nej varje gång. Det gjorde en inte starkare direkt inför nästa intervju.Men sen när jag verkligen trodde att en intervju gick åt skogen så fick jag jobbet. Så det är ett lotteri det där.Så det kommer ett jobb till dig med, ge inte upp bara.Så då blir det pergo för dig med, jag har ätit tre kurer men det har inte hjälpt mig. Jag hade ju redan normal mens och ägglossning så de gav mig egentligen bara det i väntan på ivf.Hoppas att det hjälper dig så att du slipper ivf!Höll mötet med läkaren på lång tid? Var du på gruppinformationen först?Vi ska på gruppinformationen kl 9 imorgon och sen ska vi träffa läkaren kl 10:30.Har du inte redan tagit alla blodprover? De var väldigt noga med att vi skulle ha tagit alla prover innan vi kom till SU.Ja, jag har hört att de bara hjälper till med ett barn gratis. Men vad menas egentligen med det? Det kan ju innebära 10 ivf-försök. Trodde bara de stod för 3.Någon som vet mer om detta?Kram till alla!!
    Vad spännande med gruppinformationen! Du får berätta ALLT! Jag visste inte att de "bara" hjälpte med det 1a barnet...jag har uppfattat det som så: man får rätt till 3 ET (färskförsök). Sedan räknas inte FET (frysta återföringar) som försök. Sen tror jag att de bara fryser X antal (förutsatt att det finns nåt att frysa)...men det är bara som jag har uppfattat det-har ingen konkret fakta. Deta kommer du säkert att få reda på imorgon!

kram:)
  • Macpau
    Kissie skrev 2010-02-23 15:52:11 följande:
    Gott att höra att du är på så gott humör . bra pepp:)

kramar
  • Macpau

Liffan & Lycklig vill ha mer: Hur är det med er?

Nu slutar jag, för jag spammar tråden känner jag

• Macpau
    MIA SD skrev 2010-02-23 20:19:12 följande:
    Jäkla skit mens!När man för en gångs skull vill att den ska komma så inte helsike kommer den..Humöret är inte på topp!!!
    Det är så jäkla typiskt! När ska den komma egntligen då?

kram & hoppas den kommer imorgon.
  • Macpau
    Vitsippa76 skrev 2010-02-23 23:19:22 följande:
    Hej! Får jag hoppa in här? Blev så glad när jag hittade er, och känner igen mig i mycket som ni skrivit om (har läst några dagar bakåt). Skönt att läsa om andras tankar om "måstesex" och förtvivlan när magarna växer på andra.  Vi går också på Sahlgrenska, var på gruppinfo igår och skall på första läkarbesöket imorgon, det verkar som om jag och Finiz nästan går om varandra där... Pirrigt! Väntan har varit lång för att komma hit och plötsligt är man här! Är det någon som vet hur lång väntetid det är från nybesök tills man verkligen sätter igång?
    Välkommen Vitsippa!

Vad spännande att ni har intromöte idag! jag tror att det går rätt så fort efter det, förutsatt att du ligger rätt i din cykel (som läkaren förklarade för mig på su). Jag är placerad i kö sen 1 månad tillbaka och väntar på att få ett datum för just det mötet du nu skall gå på. Kul att du & Finiz ligger lika i tiden. Hur ser diin bakgrund ut? (om du vill prata om det).

Igår fick jag reda på att en kompis väntar barn-igen. Nu är det officiellt: de flesta är inne på sitt andra barn nu och började efter oss. Det är psykisk terror och nu måste jag bara bli gravid snart, annars vet jag inte hur det kommer att påverka mig längre fram!!

kramar
  • Macpau
    MIA SD skrev 2010-02-24 09:35:53 följande:
    Ok! Misstag nr 2!Jag trodde man fick sin mens och började med sprutor... Men nej man måste blöda färdigt först så Nästa onsdag är det sprutstart!Jag brukar inte blöda så länge som tur är!Nu kan jag lugna ner mig lite och kanske inte stressa kroppen så mkt!!Har fått be om ursäkt till katterna efter gårdagen!!! De var en jobbig dag för dem tror jag........
    så går det när man är ivrig & förvänransfull . Men jag fattar inte det med katterna?

MaMaS skrev 2010-02-24 09:40:30 följande:
    Macpau: usch, låter inte alls roligt med din sambo, stackare! Ja, allt med arb.förmedlingen och a-kassa stressar mig enormt. Vad gör man på nystartsjobb? Hur länge har han varit arb.lös nu? Du får hälsa att jag vet hur det känns (om det nu hjälper). Nä, för 1 år sedan trodde man inte man skulle sitta här, arbetslös och inte blivit gravid. Men ibland är det nog tur att man inte vet vad som händer i framtiden. Jag som hoppades att 2010 skulle bli ett bättre år. Jag fortsätter hoppas!! Nä, inte fler gravida nu!! Det är inte RÄTTVIST!!! Gumman, jag vet precis hur det känns, för jävligt. *kramar* Ja, vi får se om pergo hjälper. Just nu känns det väldigt långt till mens Ok, då vet jag att det är helt normalt, tack   Mia: Dumma mens!!! Har den kommit ännu? Jag säger till på skarpen - KOM NU!!!!!  Vitsippa: Välkommen hit! Detta är verkligen en supertråd (tycker iallafall jag ) Hoppas det går bra på mötet. Kom gärna in och uppdatera. När vi var där i mån sa de att det var ca 3 mån väntetid till ivf just nu. Så vi skulle få tid nån gång i maj trodde dom. Fick ni samma svar? Lycklig vill ha mer: Har mensen kommit? Hoppas det När jag och min sambo åkte från sahlgrenska funderade vi på hur dom gör med dom som jobbar där om dom blir gravida. Får de jobba kvar på den avdelningen då? Jag menar det är ju väldigt känsligt och kan kännas som ett slag i magen för vissa kanske? 
    Ja, om man inte räknar med de 4 månaders jobb han haft nu emellan så är det 13 månader nu...jag är inte helt insatt men i grova drag innebär Nystartsjobb att din nya arbetsgivare slipper betala arbetsgivaravgift för dig det 1a året plus får tillbaka samma summa av försäkringskassan...något sånt är det. Kolla med ams om du vill ha mer info. Tror man måste ha varit arb.lös i ett tag för att få detta.

kram så länge
  • Macpau
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-02-24 09:50:01 följande:
    Vad är det för någonting som du ska spruta? Jag ska göra korta metoden och börjar med Gonal F sprutor på dag 2 i menscykeln. Så att man ska blöda färdigt har jag inte fått instruktioner om. Jag var på informationsmöte på dag 4 förra cykeln och då kunde jag inte börja med sprutorna den månaden för det var försent.
    Var gör du din ivf nu igen? på su sa de till mig att de nästan uteslutande kör med den långa metoden tyvärr...hade gärna testat den korta först-ska vara mindre påfrestning på kroppen (och säkerligen på psyket).
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?