Inlägg från: Sereena |Visa alla inlägg
  • Sereena

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hej hej,
    minns inte om jag skrivit i denna tråden tidigare, men vi håller iaf på med vårt första IVF-försök på Sahlgrenska just nu.
    Inte det mest romantiska sättet att skaffa barn på direkt, men men...man ska väl vara glad att möjligheten finns.

Jag har bara en snabb fråga angående Puregon.
    Jag tar sprutor en dos varje kväll på 125. Den ampullen jag använt står att den innehåller 600, men nu har jag tagit injektioner i fem dagar, så då borde det gått åt 625...??? Men det stod något om att det innehåller lite extra, kan det stämma att det innehåller så mycket extra?

Men jag tror nog att jag byter till en ny ampull ikväll ändå, för att slippa sticka två gånger om den tar slut.
    Eller vad tror ni? Ska jag köra en gång till för att få ut det sista?

• Sereena
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-04-12 10:56:02 följande:
    Tack så mycket. Man hinner läsa ganska så mycket om blastocyster som de nu odlas till. Visste ni att i snitt bara var femte ägg kan bli en graviditet. Jag som hade hoppats på att få många ägg i frysen men ska man se till detta så ska vi väl vara glada om det blir 2-3 stycken. Läste det här från en kliniksinfosida:"Vid långtidsodling låter man embryona tillväxa 5-6 dagar innan de återförs, i stället för den hittills vanliga odlingstiden 2-3 dagar. Fördelen är att man då mer exakt kan välja ut det ägg som har störst chans att bilda en graviditet. Det fungerar enkelt beskrivet såhär: Om man får ut exempelvis 10 ägg, brukar ca 6-7 av dessa bli befruktade. Eftersom vart femte befruktat ägg kan bilda en graviditet, är det sålunda normalt inte mer än 1-2 av dessa ägg som har den egenskapen. Om man odlar i två dagar, har man ofta 2-4 ägg som ser tämligen lika ut. Om man däremot fortsätter odlingen i sammanlagt fem dagar, kommer de 1-2 embryona som kan bilda en graviditet att skilja ut sig från de andra genom att de fortsätter att tillväxa (till så kallade blastocyster). De övriga – som alltså ändå inte har förmågan att bilda en graviditet – stannar upp och slutar dela sig"Gaahh vill bara att det ska vara onsdag nu så jag får veta hur det har gått.
    Oj, undrar varför man inte gör så överallt då?
    Vi är på Salhgrenska och det ska odlas i två dagar.
  • Sereena
    Stella Kardunn skrev 2010-05-05 11:10:26 följande:
    Jag undrar däremot lite var Seerena är?
    Hej hej,

jag är kvar fortfarande, har dock inte varit inne på ett tag.

Misslyckades med vårt första IVF och jag blev helt knäckt... :(  Så jag har inte riktigt orkat och försökt låta bli forumet för att få tankarna på något annat.

Jag forsöker verkligen att låta bli att hoppas för mycket, men det hjälper liksom inte... inte heller att vi fick tillbaka embryon av toppkvalitet, ändå vill det inte fastna, fattar inte vad som är fel... :S

Nu har vi ju några kvar i frysen att hoppas på, men inte säkert att vi kommer hinna innan sommaren. Skulle egentligen göra stimulerad FET men det kommer vi tydligen inte alls hinna så vi ska chansa med ostimulerad FET. Jag har fått tid sista dagen Sahlgrenska har öppet innan semestern, så min ägglossning får verkligen inte vara ens 1 dag försenad...
    Undrar om det beror på att de har ont om tider och att man därför måste vänta minst en månad innan man får göra nästa försök?

Tror ni att det spelar någon roll att göra ostimulerad FET istället för stimulerad? Jag har haft lite oregelbudna ägglossningar tidigare, men efter några månader med Pergo ordnade det upp sig, och jag har haft egna ägglossningar de tre månader vi väntade på IVF (när jag tog paus från Pergo).

Det var förresten någon som frågade om jobbsituation osv, om man berättat för kollegor, chefer etc.
    Själv har jag varit relativt öppen med det, både min chef och mina projektledare (jobbar i flera olika projekt samtidigt) samt några kollegor vet om det. Känns bättre så att jag kan vara borta på läkarbesök etc. Jag har varit sjukskriven två dagar (efter äggplock) men i övrigt har jag kunnat flexa ut tiden. Jag har tack och lov mått hyfsat ok av alla hormoner.
    Även både min och min mans familj vet om det och de flesta av mina vänner. Känns bra för mig så behöver man inte sitta och lida i tysthet när ens vänner börjar få barn osv. Då förstår de om jag tycker att det känns jobbigt att träffa dem ibland.
  • Sereena
    Finiz skrev 2010-09-22 07:32:33 följande:
    Hej tjejer!

Har mått piss, därför har jag hållt mig undan ett tag.
    Det lyckades inte denna gången heller.. det vill inte fästa.. vad ska man göra??

Är så glad för din skull Macpau att du äntligen är gravid, och ni andra också!

Hoppas så att det går vägen för alla här inne, detta är verkligen en prövning utan dess like!

Ska göra nästa försök v 41, men är bara negativ till allt, varför skulle det vilja fästa nu, tror det är något fel på mig.
    Nästa vecka ska vi till SU och prata med de där och göra lite nya kontroller.
    Hej hej,
    förstår hur du känner, jag har också precis misslyckats med andra försöket (första FET)...känns så hopplöst och tröstlöst... :S Jag är preliminärt inbokad för nästa FET i v.46, då det tydligen var fullt i oktober redan...så denna månad för vi väl försöka testa igen på egen hand... finns ju en liten liten chans att det skulle kunna funka också såklart, även om jag inte känner mig särskilt hoppfull gällande det...

Vad ska du göra för nya prover på SU?
  • Sereena
    Finiz skrev 2010-09-28 07:28:40 följande:
    Hej!
    Åh vad trist, man blir helt knäckt av detta. Denna ovisshet är värst, att man inte vet varför..
    Då blir det FET för dig en vecka efter mig, tycker det är lite dåligt att vi som redan är inne ska behöva vänta, man vill ju bara köra på igen så snabbt det går.
    Har du eller ska du prata något med läkaren innan nästa försök?
    Vi ska ju dit imorgon och jag har massa frågor. Måste ju finnas något mer test de kan ta.
    Vet inte vad för nya prover de kommer göra, men jag vill testa allt. Var ju länge sedan man började med alla utredningar och kan ha hänt mycket sedan dess.
    Ska höra om detta med bakteriell vaginos, endometrios, immunförsvar. Man får liksom försöka utreda sig själv ;)
    Är det någon som har frågat om detta? Gör dom dessa tester på SU?
    Liffan skrev 2010-09-27 20:12:57 följande:
    hörni erfarna brudar. skulle ni boka in en arbetsresa veckan efter ÄP, utomlands med övernattning? som innebär att man pratar inför en massa folk (alltså lite anspänning). jag vill ju gärna och tänker att det är skönt att ha något annat att tänka på... det jag oroar mig för att 1. ÄP ska bli uppskjutet och 2. de här jäkla vaggisarna som man hör så mycket hemskt om...

macpau: har du börjat jobba? hur mår du?

tarda: ja, rapporter en masse!
    Hej,
    nej, jag ska inte tillbaka på något besök innan, utan bara testa igen.
    jag fick dock en telefontid, för jag ville veta om det verkligen var någon idé att fortsätta och om det fanns något mer att kolla... men hon som jag pratade med sa bara att "herregud, ni har ju bara gjort två försök ännu - det är bara att fortsätta försöka".
    Jag blir bara väldigt frustrerad, för det måste ju vara något som är fel, men det känns inte som om någon är intresserad av att ta reda på vad det är, utan det är bara att fortsätta chansa tycker de... :S

Jag gjorde min utredning på Göteborgs kvinnoklinik. De hittade inget fel, förrutom att jag troligtvis inte har egen ägglossning varje månad, men nästan varje.

Var gjorde ni er utredning?

Uppdatera mig gärna vad du får för svar på dina frågor. Håller med om att det ibland känns som om man måste utreda sig själv...
  • Sereena
    Finiz skrev 2010-09-30 07:28:37 följande:
    Var på SU igår för att prata med en läkare. Vi hade fått ett dubbeltid men besöket tog inte mer än 10 minuter!!?!!
    Läkaren var jättestressad och jag fick säga va sa du massa gånger..  jag gick därifrån arg och besviken och fick inte ställt de frrågor jag hade tänkt.
    Kändes väldigt trist att bli behandlad så.
    Det gjordes iallfall en undersökning som såg bra ut, tog blodprov för att kolla sköldkörteln, ingen aning varför för det har jag gjort förut.
    oj, vad tråkigt att det blev så...  men håller med att de ofta känns väldigt stressade.

Jag ska också ta lite nya prover nu... få se hur det går...
  • Sereena

Hej Hej,
    jag hakar gärna på i den här tråden (har nog skirvit någon enstaka gång förut, men är inte alltid så aktiv här på FL - det går i perioder ;). 
    Vi började med IVF våren 2010, lyckades sedan på tredje insättningen (andra FET) i december 2010 och har nu en liten dotter som är tre månader. 

Hade varit kul att träffa andra IVF-bebisar, jag har förstått att ni är några stycken.  
    Jag bor i Gårda i centrala Gbg, någon som bor i närheten? Går gärna promenad någon dag.

//S 

• Sereena

Vad kul att alla fått tjejer! Lustigt sammanträffande. 
    Jag skrev upp mig i medlemstråden också. 

• Sereena

Liffan: Javisst, jag har varit med av och till tidigare. Speciellt i början när vi påbörjade utredning och IVF-försök. Tyckte dock sedan när vi var mitt inne i det att det var lite jobbigt alltihop (speciellt när försöken misslyckades), så jag lade ner FL ett tag. Men nu är jag tillbaka igen! =) 
    Ja, vi tar det efter nyår, känns som att alla har fullt upp nu innan jul!

Fler än jag som funderar mycket på det där med föräldraledighet märker jag! Javisst, tiden går jättefort, kan inte fatta att jag varit hemma 3 månader redan. Jag hade tänkt ta ett år först, men ska förmodligen börja jobba en dag i veckan när lillan är 6 mån, sedan 2 dagar, sedan 3 dagar osv. Min man vill väldigt gärna vara hemma, så jag vill uppmuntra det, hoppas dock att det kommer funka med amningen osv. Hon har blivit lite dålig på att ta flaskan tyvärr. Förr gick det jättebra att kombinera amning och flaskmatning, men nu verkar hon bara bli arg och skriker när man försöker ge henne på flaska... Så vi får väl se hur det går.

Usch, det låter inte så kul med mjölkstockning. Hade aldrig föreställt mig innan att allt med amningen skulle vara så jobbigt. (tyckte nästan i början att det var jobbigare än själva förlossningen, hihi) Jag har tack o lov kunnat pumpa bort när jag fått början till mjölkstockning, så det har gått bra tack o lov. 

Lvhm: Vad fruktansvärt tråkigt, blir så ledsen för er skull. Hoppas på att nästa gång blir bättre. Kram

Får önska er en god jul allihopa!

• Sereena
    Macpau skrev 2011-12-23 13:01:47 följande:
    God jul kära fl vänner och bebisar! Kram
    Tack detsamma! :)

• Sereena

Såg också försent tyvärr, hade gärna träffats för promenad, men vi var på MyDog idag. Lillan var med och stod i Phalène-rasklubbsmontern!

• Sereena

Hejsan,
    blev det någon facebook grupp?
    Någon som kan skicka ett pm till mig om vad gruppen heter, så kan jag söka upp den och skicka en förfrågan om att gå med?

//S

• Sereena
    Macpau skrev 2012-02-02 13:53:24 följande:
    Sereena- jag är inte då haj på detta men jag provar
    Prova du! Blir säkert bra.
    Man kan ju skapa den antingen som sluten eller hemlig... men om den är hemlig går det nog inte att hitta förmodar jag, utan du måste lägga till alla separat.
    Är den sluten kan visserligen bara medlemmar i gruppen läsa vad som skrivs, men det går att hitta den via sökfunktionen.
    Vet inte vad som är bäst för ändamålet.  
  • Sereena
    Macpau skrev 2012-02-03 17:11:08 följande:
    Sereena- hittade du gruppen? Jag skickade namnet till dig. Det är en sluten grupp.

Alternativt att du skickar ett privat meddelande till mig med ditt riktiga namn på fb så kan vi hitta di där och lägga till
    Knepigt, hittar den inte. Skickar PM.
  • Sereena

Hej, 
    vi börjar också så smått fundera på rond 2, men känner att vi inte riktigt är redo ännu.
    (Lilla "N" är 15 mån nu. )

Vi har tre emroyn kvar på Sahlgrenska.

Tänk vad häftigt Macpau; för inte alltför längesedan kämpade ni för att få ett barn och nu är ni en liten 2-barns-familj!!!

Lycka till framöver MissDrutten!  

• Sereena
    emsan83 skrev 2012-12-12 15:08:04 följande:
    flickor när har ni ägglossning efter mens??? detta är min andra mens efter plocket o ja brukar alltid ha 28 dagar men kom upp i 31 dagar pust o nu dag 14 efter mens inget positivt på ägglossnings stickan o ja blir så orolig :(((
    Jag kunde ha allt från 12 dagar (sällan) till upp mot 22 dagar ibland. (oftast runt 15-18 dagar om jag minns rätt.)

Känner igen det där med att gå och vänta på att ÄL-test ska visa positivt... Just när man gett upp och tänker att det är kört för denna månad så visar det plötsligt positivt.

Lycka till. 
  • Sereena

Vi lyckades på tredje försöket. (1:a IVF, 2:a FET)

Har egentligen inga konkreta tips. Gissar att du läst omkring en massa redan på forumet om en massa huskurer med vitaminer, mm.

Det som vi gjorde annorlunda den gången det funkade var att jag innan varit hos en annan läkare och tog om några prover och det visade sig att jag hade något förhöjda prolaktinvärden, så jag fick äta norprolac.
    I övrigt gjorde jag det 2:a FET i naturlig cykel, utan progesteron och andra hormoner.
    (Egentligen skulle jag gjort det i stimulerad cykel då jag har/hade ägglossningsproblem, men eftersom jag ändå hade ägglossning emellanåt så chansade vi på naturlig cykel, och det funkade ju!  

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?