Inlägg från: MissDrutten |Visa alla inlägg
  • MissDrutten

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hej. Jag hänger på här... Börjar med min spray den 27 februari. Väntar på att det ska bli dags så vi kan starta. Jag och min sambo har försökt i tre år ungefär. I januari var vi nere på sahlgrenska för ett första besök och la upp behandlingsplanen.
    Troligtvis kommer vi bli kallade tillbaka till Sahlgrenska v13.

• MissDrutten
    MaMaS skrev 2010-02-09 09:53:09 följande:
    Vad roligt att vi börjar bli många i tråden! Eller roligt och roligt, det är ju inte så roligt egentligen att vi skriver här med tanke på att vi måste göra ivf då, men ni fattar vad jag menar När ni andra skriver kommer jag på att jag vet verkligen ingenting om detta med ivf, ni skriver om sprej och sprutor och allt vad det är. Jag har noll koll, kanske borde läsa på lite Vad är det för sprej man ska ta? Jag som är livrädd för sprutor 
    Det kallas nedregleringsspray, den stänger typ av kroppens alla signaler så att de får mer koll på var man är nånstans i cykeln. Den andra veckan ska det tydligen kännas som att komma i klimakteriet... Härliga tider som väntar. inte minst för sambon som ska leva med mig under den tiden. {#lang_emotions_smile}

Som tur är ska det tillståndet gå över ganska fort när man väl har börjat med sprutorna. Jag fick testa att spruta mig under besöket på Sahlgrenska och jag tyckte inte att det var farligt alls, och jag är inte heller så förtjust i sprutor. Den ser ut som en spruta som diabetiker tar sitt insulin med. en jättetunn nål och lätt var den att hantera.
  • MissDrutten
    Macpau skrev 2010-02-09 11:13:50 följande:
    Ja, man ska faktiskt vara tacksam för ivf...men jag tycker att det ändå känns lite jobbigt att helt förlita mig på ivf-mirakelkuren. vad gör man, som du sa, om det inte funkar?? jaja, vi tar ett steg i taget och får försöka mota bort tråkiga tankar tillsammans.
    Hoppas måste man ju göra, iallfall jag, annars skulle jag bli knäpp.
    Känns skönt att vi äntligen fått hjälp och ska starta upp. Känner mig väldigt positiv inför det här men det är klart att man har sämre dagar också när man funderar mer.
    Vi funderar på adoption om det här inte skulle funka... För barn ska vi ha{#lang_emotions_wink}
    Men först och främst skall vi lägga fokus, hopp och tro på detta. tre försök har ju vi och det känns skönt. senaste ultraljudet i januari visade att jag hade ganska många äggblåsor så man tycker ju att det borde finnas ägg i någon av de iallafall.
    Och med lite hjälp så hittar förhoppningsvis spermien rätt{#lang_emotions_smile}
  • MissDrutten
    Macpau skrev 2010-02-09 21:57:47 följande:
    Vi ska gifta oss i början på juni (kul om amn hamnar mitt i ivf med äggplock & återföring precis då). Så fort vi har gift oss så har vi bestämt oss att ställa oss i adoptionskö. det verkar tyvärr ta flera år, så vi ställer oss i kö redan nu till sommaren, för att få en placering och kör på med ivf under tiden.
    Smart. Så långt har inte vi kommit i våra funderingar än...{#lang_emotions_smile}
  • MissDrutten
    Macpau skrev 2010-02-11 07:40:19 följande:
     Jag är den första att bli vansinnig om folk säger "slappna av, tänk inte på det"...men jag ska verkligen försöka att göra så nu, fram till ivf. Jag måste lära mig att slappna av och släppa lite smått på denna frustration/sorg... Om inte annat, så kommer jag att må lite bättre psykiskt. Hur har allt detta tagit på er, psykiskt? Jag har hela tiden tyckt att det är överkomligt, att det funkar. Jag tycker inte att jag är deppig eller så, men jag märker ändå att varje månad tar ut sin rätt och frestar mitt tålamod...
    Mitt humör har gått upp och ner. Det blev mycket bättre efter att vi sökte hjälp och att vi i samband med det berättade för våra familjer. Men jag har haft dagar då jag inte velat kliva upp ur sängen. När min svåger och hans tjej blev gravida...på första försöket hade jag en neråt period. Tyckte världen var orättvis och så hade jag så otroligt dåligt samvete för att jag inte var tillräckligt glad för deras skull. Men de förstod ju att det var jobbigt för oss. det jobbiga var också att se hur omgivningen reagerade och har reagerat sedan de fick sitt barn. Känns ibland som om de är mer värda som familj än vad vi är.
    Men för det mesta kan jag nu vara glad att det snart är dags att börja behandlingen och är för det mesta positiv.

kram på er allihopa
  • MissDrutten
    MaMaS skrev 2010-02-25 11:13:57 följande:
    ju mer jag tänker desto mer förvirrad blir jag jo, jag ska köra med prego UNDER tiden jag står i kö till ivf. Men de sa ju att kötiden var ca 3 mån. Men alla andra verkar ju ha sluppit denna 3 mån kö för ivf och fått ett första besök och datum för ivf direkt (så har jag fattade det, men kanske har fel) eller har alla ni som nu varit på möte och fått tid till ivf varit på ett möte tidigare där ni fick ta blodprov osv (finiz, vet att inte du gjort det) jag fattar ingenting!!!
    hej.
    Jag och sambo var först på infertilitetskliniken där vi bor. Där fick vi veta att vi skulle ta en del prover, han spermaprov och jag ämnsesomsättningsprov, hepatit mm. Efter nästan ett år (!!!) blev vi kallade till gyn och gick igenom provsvar. Detta var tydligen den utredning som de pratat om på kliniken. Läkaren på gyn talade om att min killes spermier hade dålig rörlighet och att vi skulle få hjälp med ivf nere i göteborg. Cirka 2,5 månad senare kom kallelsen så 11 januari var vi på Sahlgrenska. I och med att alla prover var tagna då så behövde vi inte ta om de.

Idag började jag med Sprayen, får se hur det blir. Läser man biverkningarna som kan uppstå blir man nästan mörkrädd. Men förhoppningsvis är det värt det. Den 16 mars ska jag börja ta hormoninjektionerna.

Tycker att allt gått fort sedan vi började på Sahlgrenska och personalen där är fantastisk.
  • MissDrutten

hej alla.

i fredag svar jag och sambo nere i göteborg för ultraljud. 10 äggblåsor var lagom stora och ett par till på väg. ser bra ut, sa läkaren. Så imorn ska jag ta ägglossningssprutan och ÄP blir på onsdag. Går allt bra blir det onsättning på långfredagen. Vilken påsk det kan bli...

Jag är spänd och uppspelt och känslorna ligger utanpå kroppen. Kan inte fatta att det är dags snart.

har hört att ÄP ska göra ont. Någon som kan berätta lite om det? Själva proceduren är vi insätta i men det är smärtan som oroar.

kram

• MissDrutten

Märkte precis mina stavfel. Så illa är det ställt med mig och mina nerver att jag inte ens klarar av det svenska språket längre{#lang_emotions_smile}

• MissDrutten
    Liffan skrev 2010-03-30 19:33:30 följande:
    Hoppas att allt går bra imorgon! har inte gjort ÄP så kan tyvärr inte ge några egna erfarenheter men har förstått att det är väldigt individuellt men att man också får mycket smärtlindring. tror att det kommer gå alldeles utmärkt!! Jag håller mina tummar för dig imorgon! Kram
    Tack för stödet.
    Har blivit rejält nervös nu men jag är förväntansfull. Hoppas vi ska ha tur och att ödet är på vår sida.
  • MissDrutten
    Hej

Nu är jag ruvare!!
    ÄP i onsdags var inte så smärtsamt utan gick hyfsat lätt. Fick be om mer morfin vid ett tillfälle och sedan gick det bra. Efteråt har jag haft som rejäl mensvärk och är öm och svullen. De hittade 6 ägg vilket jag blev lite besviken på iom att de sett så många äggblåsor på ultraljudet, men det visade sig att det var färre som var redo än de trott.

Idag var vi så nere i göteborg och fick ett fint och befruktat ägg insatt. Ytterligare fyra ägg hade befruktats och sparas i frysen.
    Så nu har vi ett litet "påskägg", som barnmorskan kallade det.

Håller nu tummarna för att det stannar kvar.
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?