Nästan alla har körtelfeber nån gång i livet, men det är ganska symptomfritt om man får det som barn eller vuxen, värst för tonåringar. Enligt smittskyddsinstitutet www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/kortelfeber/ är enda kopplingen till följdsjukdomar en viss typ av lymfom (mkt ovanligt i Europa, vanligare i Afrika) samt svalgcancer i Kina. Mina kollegor forskar på EpsteinBarr-viruset som orsakar körtelfeber, så jag har varit på en hel del seminarier och disputationer i ämnet och inte hört om en koppling till körtelfeber.
livetharenmening: De hade ingen förklaring varför jag fick ett X, har aldrig har nån könssjukdom eller bukoperation eller liknande, antagligen ren otur. Min äggledare brast, så den blev bortopererad men fick behålla äggstocken, ingen uppföljning av hcg (kanske beroende på att äl blev bortopererad?). Blev gravid igen tre månader efter Xet och lillkillen är nu 8 månader, med syskon på väg. Kollade naturligtvis tidigt (v6-7) med vul att fostret satt rätt, ringde och beställde tid dan efter jag plussade. Vi försökte igen så fort kroppen och huvudet var redo efter första mens efter operationen. Alla läkare rekommenderar att man väntar åtminstone en mens så att man har en utgångspunkt att beräkna fostrets ålder på.