• Pemberly

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Vi hade två frysta embryon kvar efter att vi fått sonen. Vi satte in ett i mars som inte blev något och sen skulle vi satt in det andra i maj men det överlevde inte upptiningen. Nu efter sommaren har vi satt igång en helt ny ivf. Sonen fick vi på gratisförsöken av landstinget men nu när vi vill ha syskon får vi ju betala själva, hittills 9000 för det misslyckade fet och 25000 för färskförsöket vi håller på med nu.

• Pemberly

Grattis helhjärtat. Jag gjorde också min första ivf precis ett år efter min operation för X. Jag blev inte gravid på en gång men det andra frysta embryot som sattes in blev min son.

Alexandra, jag fick göra vul i v 6+2 men åkte in första gången till akuten med mitt X i v 5+6, så jag hade hellst velat ha vul tidigare men det fanns inga tidigare tider

• Pemberly

Jag blir lite avis på er som fått haft en första graviditet utan oro. Jag fick ju mitt X första gången jag var gravid och har insett att jag aldrig fullt ut kommer att kunna njuta av en graviditet, när jag sen var gravid med sonen var jag fruktansvärt orolig för ett nytt X Under de första veckorna, sen var det oron för missfall, oron för att det skulle vara något fel på barnet, oron för att han skulle födas för tidigt (vilket han sen också gjorde men bara en månad för tidigt). Nu när vi håller på med ivf igen för att försöka skaffa syskon vet jag att samma oro väntar igen

• Pemberly

Vi gjorde ivf ett år efter X. Blev inte gravida på första försöket men sen på det andra frysta embryot så funkade det. Vi hade försökt 9 mån innan vi fick X. Sedan har vi inte använt preventivmedel efter sonen föddes och han är två år nu så nu gör vi ivf igen. Eftersom jag har regelbunden ägglossning och min man bra spermier men den enda graviditet vi fått till spontant satt i äggledaren så fungerar troligen inte mina äggledare som de ska och ivf är lösningen. Ni som någon gång haft en graviditet som suttit på rätt ställe har nog större chans att kunna få det igen. Men om ni inte har barn sedan innan och försökt länge och sen haft X tycker jag ska se till att få hjälp. Har man inget barn så har man ju rätt till några gratisförsök ivf och då är det ju bra att utnyttja dem.

• Pemberly
    Petra 334 skrev 2012-10-04 18:18:54 följande:
    Såg en liten en på 9mm med pickande hjärta. Känns helt overkligt. Har lite svårt att förstå heh.
    härligt att höra
  • Pemberly

Twea. Visst är ivf mer invecklat än att man bara blir gravid utan hjälp. Men nu när jag har min son är det helt klart värt allt besvär. Om alternativet är att försöka år efter år på egen hand utan att lyckas så tycker jag helt klart att försöka med ivf är bättre. Det är ju ingen garanti att det lyckas med ivf men om det enda fel man har är att äggledarna inte fungerar som de ska och man inte är för gammal så är chansen hög att man lyckas efter några försök.

• Pemberly

Twea. Visst är ivf mer invecklat än att man bara blir gravid utan hjälp. Men nu när jag har min son är det helt klart värt allt besvär. Om alternativet är att försöka år efter år på egen hand utan att lyckas så tycker jag helt klart att försöka med ivf är bättre. Det är ju ingen garanti att det lyckas med ivf men om det enda fel man har är att äggledarna inte fungerar som de ska och man inte är för gammal så är chansen hög att man lyckas efter några försök.

• Pemberly

Ja visst är det orättvist att vissa landsting bekostar så få försök. Vi hade tur och fick sonen inom våra gratisförsök men nu när vi vill skaffa syskon får vi ju betala själva. Ibland känns det väldigt orättvist men det är så det är och vi visste ju redan när vi försökte få sonen att vi ville ha mer än ett barn så vi har sparat pengar till det. Lyckas vi nu inom ganska få försök så köper vi en bil eller åker på någon lyxig semesterresa för resten av pengarna

• Pemberly

Det finns lite olika varianter på hormonbehandlingar vid ivf men det vanligaste vid första försöket är att man först sprayar med nässpray ett par veckor för att stänga av kroppens egen hormonproduktion, sen börjar man med sprutor som ska få flera äggblåsor att växa samtidigt och efter ca 9-12 dagar tar man en annan sorts spruta för att få ägglossning och 1,5 dygn efter den plockas äggen ut och blandas med spermier för att befruktas och sen är det förhoppningsvis så att ett embryo sätts in i livmodern ett par dagar senare och har man tur blev det mer än ett fint embryo så att resten kan frysas och kan sedan användas vid kommande försök

• Pemberly
    Twea skrev 2012-10-06 11:05:22 följande:
    Har pratat med min man och vi tänker köra på ivf. Kommer säkert vara en utmaning men om det är vad som krävs för att vi ska få bebis så är det värt det. Ska ringa till sjukhuset i veckan och beställa tid. Och försöka tänka "kan andra...kan vi.."
    Lycka till! Har man som ni försökt i tre år så är det dags att ta hjälp. Eftersom ni redan gjort utredning innan ni fick X så kan ni förhoppningsvos få komma igång snabbt med ivf
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3