• Pemberly

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Ja har ni redan ett barn måste ni ju betala redan från början. Då finns ju förstås inte tid att spara ihop pengar på. Ni löser det säkert på något sätt. Det handlar om att prioritera. Vill man verkligen ha barn måste man istället försaka annat när läget är så att kroppen behöver hjälp på traven. Ibland tycker jag och min man att det känns så trist att lägga så mycket pengar på något som många andra får gratis, men man får inse att livet tyvärr är orättvist. Som tur är är jag och min man överens om att lägga pengarna på ivf och istället låta bli eller skjuta upp andra utgifter. Det vore ju jättejobbigt om en av oss ville göra ivf och den andra hellre t ex köpte en bil. Vi skulle vilja ha större boende men väntar tills vi lyckats få ett barn till så att vi vet hur mycket pengar vi har att lägga på boende. Nu ska ju förhoppningsvis denna graviditeten gå bra så att vi slipper lägga mer pengar på ivf

• Pemberly

Hej Sania, ja många här i tråden vet hur jobbigt det är att vänta på en graviditet. Jag hoppas ni lyckas snart. Jag tycker det är bra att ni redan gjort utredning. Eftersom de inte hittade något fel där kan ni ju gott ge det några månader till av egna försök, men vänta inte för länge med att ställa er i ivf-kö om ni verkligen vill ha barn (särskilt om ni vill hinna få mer än ett). När ni är redo för det bestämmer ni ju bäst själva

• Pemberly
    nr2 skrev 2014-01-26 15:49:18 följande:
    Har äntligen blivit gravid igen efter ett utomkvedskap där de var tvinga att ta bort min ena äggledare.

Är i v 6 men jag har lite ont i trakten där den bortopererade äggledaren sitter.

Någon dom varit med om ngt liknande?

Grattis till graviditeten. Jag har haft en del ont mina graviditeter efter utomkvedeshavandeskapet och naturligtvis varit väldigt orolig att det ska sitta fel igen men det onda har troligen kommit från att det är lite ärrbildningar efter operationen som det drar i då livmodern växer.
  • Pemberly

Att man aldrig ska bara kunna få glädja sig åt en graviditet. Jag är i vecka 11+0 idag men igår kom det lite brunt blod och jag har haft ont vid livmodern sedan igår. I natt gjorde det riktigt ont några gånger. Jag orkar inte med att det ska gå åt skogen nu när det gått så här långt.

• Pemberly

Tack för stöttande ord tusa. Jag börjar lugna mig lite för det har inte kommit något blod idag (ännu i alla fall)

• Pemberly

Efter en sväng till gynakuten är jag nu mycket lugnare. Allt såg bra ut med fostret. Hjärtat slog och det var rätt storlek.

• Pemberly

Jag tror inte heller att det kan vara något annat än ett X när du har hcg samt att de hittat något i äggledaren. Hur högt hcg är beror på hur långt gången graviditeten är samt så varierar det från person till person. Att du haft spiral utesluter tyvärr inte X eftersom om jag förstått det rätt så fungerar spiralen så att den hindrar graviditet genom att göra miljön i livmodern ogäst vänlig så att ett befruktat ägg inte kan fästa. Däremot hindrar den väl inte ägglossning så alltså om ett ägg befruktas och sen fastnar i äggledaren på väg till livmodern så kan det fortfarande växa där.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3