• Theina

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hej.. min vänstra äggledare opererades nu den 6e feb efter utomkveds.. jag käner mig nere och ledsen och hade gärna pratat lite med andra som är och har varit i samma situation. .vi vill gärna ha fler barn också.. tillsammans har vi en dotter på 16 månader

♥ Linnéa 081005 ♥
  • Theina

Tack för ert stöd.. det känns enormt tungt, och jag är så rädd att det ska hända igen så att vi inte kan få barn på naturlig väg liksom.. detta kommer lämna ett djupt svart hål inom mig.. jag tänker på det hela tiden, och just nu har jag ont i magen och mår dåligt + att jag håller på att bli jätteförkyld till på köpet. . under operationen råkade läkaren komma åt ett blodkärl så halva magen är ett stort blåmärke.. blir det ärr av operatonen eller hur har det blivit för er? jag har fortfarande plåster på magen och vet inte hur det ser ut under. 

♥ Linnéa 081005 ♥
  • Theina
    Pemberly skrev 2010-02-09 22:19:39 följande:
    Theina: Jag opererades med titthål med tre hål och ärren syns knappt nu. I början syntes de ju då de var röda, men nu har de bleknat och är vita och de är ju väldigt små.
    Det är ju bra iaf
    ♥ Linnéa 081005 ♥
  • Theina

Tack för era ord!!

Jag har 'bara' tagit bort äggledaren, så båda äggstockarna är kvar.. men detta ägget som satt i vänster äggledare, hade tyligen kommit från högra äggstocken.. läkarna sa att det är väldigt flexibelt därinne
    Skönt att veta att det iaf GÅR att börja en graviditet osv. även om det beklagligt slutade med MF så som du skrev så vet du iaf att det funkar
    ♥ Linnéa 081005 ♥
  • Theina

Stella: Oj vilken gåshud jag fick.. lider verkligen med dig för allt som hänt, men fantastiskt att du är gravid nu, stort grattis blev du då det på naturlig väg eller? vad är det du skrev om? endometrios? kostar ivf mycket pengar? ver du det?

Tack för att ni är så snälla mot mig, det behövs
    ♥ Linnéa 081005 ♥
  • Theina

Stella: Ja en väldigt lång resa ni har bakom er, såå rlligt med barn äntligen, det är verkligen livet det lät inte så roligt det, men skönt om du inte har 'så mkt' av det som läkarna trodde läkaren som opererade mig sa att högra äggledare som är kvar ser jättefin ut

Frikadellen: Förfärligt dyrt.. men bra att det finns olika sätt att betala på
    Missan: Du får vara hur ego du vill.. det behöver man.. Jag tycker du ska byta läkare på en gång, vilken idiot att glömma att ställa er i  kö håller alla mina tummar för er!
    Jag är såklart ledsen för er allas skull också, men det känns ändå skönt att man inte är ensam om att gå igenom detta, och att det trots allt hade kunnat vara värre
    kram på er
    ♥ Linnéa 081005 ♥
  • Theina

Frikadellen: Precis så känner jag också.. jag tänker att ivf är en lösning om det om händer igen och det känns bra att det finns en 'utväg' så att säga. . folk i min omgivning säger också att vi är dumma som tänker så mm. men jag tänker ändå att det kanske måste bli så en dag.. jag känner mkt (såklart som alla andra) varför detta ska hända just mig??! jag har verkligen velat ha barn sen jag var 12 år, alltid pratat barn.. när jag fyllt år i alla år sedan tonåren har jag önskat mig barnsaker, barnkläder mm. jag fick det också och hade MASSOR innan dottern föddes.. det känns så grymt att det händer mig men så tänker väl alla, och det är klart att det är grymt vem det än handlar om, men så känns det iaf.. 

♥ Linnéa 081005 ♥
  • Theina
    Rondellen skrev 2010-02-11 08:34:43 följande:
    Japp. Jag är likadan. Och upplever det likadant. Dessutom så är jag och min sambo förhållandevis unga, 26 år båda två. Och vi får många kommentarer i stil med: försöker ni redan bli gravida? Är inte det för tidigt? Jag upplever att många tror att jag inte blir lika ledsen som ngn mer "mogen". Många (inklusive min egen familj) tycker att vi är alldeles för unga, att vi överväger ivf om det itne skulle gå vägen detta året tycker särskilt min mamma är galenskap. Hon tycker att vi har så många år på oss att prova naturligt. Oerhört frustrerande, jag upplever många "klapp på huvudet". Häromdagen pekade min mamma på min tio år syster som nyss fått ett barn och sa: "tänk vad jobbigt de har det, och då är de ändå 10 år äldre." Som om jag inte är gammal nog att fatta att det är jobbigt med barn! Jag och min sambo har bra ekonomi och bra jobb, jag har en femårig universitetsexamen. Vi har bara valt att inte ha "DINC"-tillvaron utan gå direkt på att planera familj, men vi behandlas som vi var två tonåringar som leker mamma-pappa-barn. Inställningen från omgivningen var lättare att skaka av sig innan X:et. Det är mkt jobbigare nu, då jag dessutom inte upplever särskilt mkt stöd från min omgivning (förutom från min sambo, han är fantastisk)   Dessutom har jag som du längtat efter barn så länge jag kan minnas. Jag upplever detta så fruktansvärt orättvist. MEN man måste ändå vara tacksam för att man lever i den tid man gör. Förr var det bara att acceptera, nu finns det hur mkt hjälp att tillgå som helst. OM det skulle behövas dvs... Vi har faktiskt en äggledare kvar, och det mest troliga, enligt all tillgänglig statistik, det är att den fungerar och att det går bra i framtiden...
    Vad tråkigt med så dåligt stöd från omgivningen.. det påverkar ju en mycket även om man försöker att inte ta det till sig.. min omgivning är tvärtom väldigt stöttande, jag hade precis fyllt 23 när Linnéa föddes.. och min sambo har ett barn sen tidigare som är 4½.. men vi har bara fått bra vibbar av folk faktiskt.. ang. detta nu så säger de som vet att det är tråkigt, men att man kan bli gravid ändå liksom.. 
    Jag berättade nyss för en nära vän i byn jag bor, och då berättade hon att hon också bara har en äggledare,och hon har FEM barn.. då ökade hoppet i mitt hjärta
    Jag känner mig ändå tom, svårt att beskriva, men det känns som att jag måste göra ngt för att uppfylla tomheten det lämnar efter sig, typ tatuera mig eller ngt, haha. . 
    Ja vi får verkligen vara tacksamma att det finns så mkt hjälp att få.. 
    kram på er
    ♥ Linnéa 081005 ♥
  • Theina
    Rondellen skrev 2010-02-11 12:48:54 följande:
    Nu har jag iaf hört av mig till reproduktionsmedicin och de tyckte definitivt att en utredning kunde vara på sin plats. Egentligen har vi "bara" haft två mf men med allt tråkigt som har hänt så vill jag gärna ha kartlagt exakt vad våra möjligheter är. Kändes some tt läskigt steg att ta, ringa och erkänna högt att man kanske behöver hjälp. Men samtidigt skönt.
    Förstår att det tar emot på ett sätt.. då erkänner man sig liksom till kategorin 'svårt att få barn' och där vill man absolut inte höra hemma.. sen är det ju skönt att veta och jag hoppas såklart att det går bra
    Vad har era vänner sagt om vad som hänt och så?
    Idag jobbar min sambo som har varit hemma hela veckan tills idag, och jag hade 2 kompisar här som hjälpte mig med Linnéa.. typ bytade blöjor, lekte med henne osv. men ingen av kompisarna vågade nämna det som hade hänt och det blev så spänt och jobbigt!!
    ♥ Linnéa 081005 ♥
  • Theina

Det finns gott om korkat folk som säger de mst knäppa som finns till råd och stöd.. 2 kompisar till mig ska komma hit nu för att 'stötta'.. få se hur det går.. 

missan: gravidsymptom eller?
    Jag opererades den 6e feb.. och har sedan dess blött varje dag litegrann. igår började jag blöda ännu mer. så trött på att blöda.. men kan det vara mens eller är ngt på tok? jag mår fortfarande illa och kräker.. suck
    ♥ Linnéa 081005 ♥
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3