• Tessita

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Emmy K skrev 2011-03-01 12:19:26 följande:
    Hej allihop! Jag kikar in här nästan varje dag och det är så roligt med alla glada besked. Lilla Elise har jag redan fått se via Facebook :) Så glad för er skull Anci!

Jag har ju blivit vald till ordförande i Göteborgs prematurförening och vi har en massa nyheter på gång. Landets föreningar har börjat samarbeta och vi är med om en väldigt spännande tid just nu. Jag sitter också med i Stockholmsföreningens styrelse :)

Som många av er vet så har våra älskade prematurer äntligen fått en egen dag som vi firade för första gången förra året den 11 november.

Ni hittar mer information om föreningarna på deras hemsidor och länkarna hittar ni här pytteliten.ning.com/page/foeraeldrafoereninga...

Jag vill be er härinne om lite hjälp. Om ni skulle kunna skicka mig era godingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat. Jag tänkte sedan sätta ihop dessa fotavtryck till en jättestor tavla som jag vill avtäcka på Prematurdagen den 11 november.

När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi. Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, år, vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Tyvärr har jag också bara avtryck i gips....
  • Tessita

Casiopeja, vad skönt att det går så bra med Edvin!! 90 cm lång, det är ju jätte bra!

• Tessita

Que, det verkar ju som om de får i sig rätt bra med amt enl min mening? När Alma var 11 mån åt hon knappt något annat än ersättning ...

Casiopeja, Alma mår hur bra som helst. Äter bra, sällan sjuk och trivs på dagis. Hon är en väldigt glad tjej men med väldigt stark vilja. Det enda är väl att hon är liten. Hon ser ju ut som en 1 åring och när vi är ute och går kan vi få kommentarer från folk som -Men guuud , vad duktig hon är på att gå!! Om hon då börjar springa eller hoppa tappar de nästan hakan för de tror ju att hon är en liten 1 åring som precis lärt sig gå, inte en tjej på 2 år och 4 mån. Jag brukar sällan säga något utan bara nicka och le.

• Tessita

Grattis Jennyc!!!

Issen, jag har en 2 årig frisk o glad liten tjej som föddes i v 22+5, så helt kört är det ju inte... Hoppas dock att ert pyre stannar i magen ett långt tag till!!!

• Tessita

En liten fråga, är det någon som vet var man kan köpa små underkläder? Dottern är ju 2,5 år och har slutat med blöjor men hittar inga trosor till henne. Skulle behöva strlk 68-74.

• Tessita

Frila, vår fullgångna son vägrade potta och toa tills han var över 3 år. Vi stressade honom inte och det blev tillslut hans egna beslut att sluta. Man kan ju inte tvinga de små, de måste ju vilja själva.

• Tessita

Mina12, det var verkligen så kul att träffa på dig i Turkiet. Synd att jag inte tog kontakt med dig lite tidigare så att vi fick prata lite mer!! Visste bara inte hur man frågar en mamma, - är din dotter prematur??

Vore kul, tänk om man kunde få till en träff i verkligheten med alla EPT föräldrar här i tråden!!

• Tessita

Grattis Cleary, skönt att ni gick "så långt"!!

Grattis Fislisa, tråkigt att inte Denise kunde stanna lite längre i magen.... Jag håller tummar och tår att allt ska gå bra för er. Vilket sjukhus ligger ni på?? Själv har jag en liten dotter som fyllde 3 år i tisdags. Hon föddes i v 22+5 och har haft en tuff start i livet. Nu mår hon dock bra och är världens underbaraste lilla tjej (med betoning på lilla för liten är hon fortfarande).

• Tessita

Mina12, vad skönt med resultatet! Grattis eller vad man nu säger!! Nu ska jag också kämpa för att få göra en psykolog utvärdering på vår tjej.

• Tessita

Maddlyn, kan du inte försöka få en tid på barnkliniken på ert sjukhus?
    Det är så tråkigt att de släpper lite vind för våg efter neo...
    Vi är inte oroliga för vår dotter eftersom allt verkar bra men jag är också lite rädd för att man blir "hemmablind" och inte uppmärksammar om det är något hon har svårt med. Jag ska försöka orka att få tid för bättre uppföljning. Har ju läst här om psykologbedömning mm. När träffade ni en läkare senast, Maddlyn?

• Tessita

När jag fick min första son låg vi kvar på BB en vecka, jag tyckte det var låååååång tid!!

• Tessita

Häftigt, vilken utveckling av Tyra!!

Tänkte höra med er här inne vid vilken ålder som ni fått göra utvecklingsbedömning på era barn?

• Tessita

Tänkte höra om det är några här med erfarenhet av tillväxthormon?

Vi måste ev fatta ett beslut om vår dotter ska få det eller ej...

Hon är ju liten och fortsätter hon sin kurva kommer hon att bli ca 150 cm. Om man ser till min och hennes pappa längd så skulle hon bli 169 cm. Det är ganska stor skillnad, nästa 2 dm kortare pga hennes förtidiga födsel.... Men allt är ju bara spekulationer.....

• Tessita

Nej hon har inte stannat upp utan följer samma kurva. Ja, tack allt är bara bra med Alma!! Och med Svea??

• Tessita

Hanniz, jag håller tummar och tår för dig och bebis i magen. Jag har en dotter på 4 år som föddes i v22+5. En lång resa har det varit men hon mår bra idag!

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17