• Tessita

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Grattis jennyc! Pelle, jag minns så väl när vi kom till usö från Uppsala och jag upptäckte att man Använde samma sondspruta i ett dygn. Jag bara grät och trodde att vår dotter skulle dö av alla bakterier. Vi hade många långa samtal med personalen ang hygienrutinerna som vi tyckte var så förskräckliga. Pelle du får gärna ringa mig om du vill prata! Har väl skickat mitt nr? Om inte så skickar jag det igen. Kram !

• Tessita

Grattis Filippa o William!!!

Pelle*3, kommer upp så mkt känslor när jag läser dina inlägg. Minns så väl när vi kom tillbaka... Hur vi reagerade likadant... Skylten på dörren in till avdelningen om att man ska tvätta och sprita händerna innan man går in var det vi som såg till att den kom upp.... Försökte även skapa en rutin att alla skulle descifincera bröstpumpen efter användning men vet inte om den rutinen finns kvar? Vi hade iaf turen att få vara ensamma på IVA de första 3 veckorna när vi kom tillbaka. Stor styrkekram till er!!!!

• Tessita

Grattis Pennyjenny och älsklingsadam!! Blir så eoerhört glad att allt har gått bra!

• Tessita

Nä vad tråkigt att höra Pelle.... Hoppades ju på att ni redan var i Uppsala allihopa!! Vilken mardröm, lider sååå med er.
    Håller mina tummar att det löser sig på ngt sätt så ni får komma till samma ställe.

Lilla pyret, jag tycker att du ska försöka känna efter själv när ditt barn är moget för smakisar. Alla barn är olika! Prova dig fram lite försiktigt. Det tog lång tid innan jag tyckte att vår dotter var mogen, kändes även knasigt att börja med smakisar innan hon lärt sig sitta vilket hon gjorde på sin 1 års dag (8 mån korr). Sen kämpade vi läääänge innan det släppte med maten, det är inte förräns nu hon faktiskt börjat äta ok (1 år o 5 mån korr). Hoppas det går bra, lycka till!!!

Tänkte även höra med er härinne hur era barns språkutveckling varit? Jag tycker det går sååååå långsamt för vår dotter. Hon kan bara säga ett fåtal ord ( att (katt) il (bil) mamma, pappa, titta, anka) men förstår ju massor av det man säger till henne. Vi pratar så mycket med henne och läser för henne men hon babblar på sitt eget lilla språk...
    Har någon här träffat logoped?

• Tessita

Frila2, jag håller verkligen tummarna för din vän.

Livsglädjen, jag hade också tänkt att bli kontakförälder men det finns ingen preaturförening här i Örebro heller. Pratade med en tjej som jag låg inne samtidigt med (som inte har en ept) och frågade om inte hon och jag kunde starta igång en förening. Men hon var tveksam om hon ville. Jag känner att jag inte orkar dra igång det själv heller.

Jag kommer aldrig glömma när vi var på Akademiska och Prematurföreningen kom på besök. En av mammorna hade ett barn som fötts i v 23. Det betydde så oerhört enormt mycket för mig att träffa denna mamma. Att få ett "levande bevis" på ett barn som faktiskt klarat sig efter att ha fötts så mkt förtidigt gav mig så mycket hopp och styrka.

• Tessita

Futurum, vad tråkigt att Tyra blivit sjuk... Varför är det så svårt för vårdcentraler och vissa mindre sjukhus att kontollera syresättningen? När vi åkte in till akuten på ett mindre sjukhus med Alma då hon fått lunginflammation så var hon rikigt blek o grå men ingen kollade saturation. Märkligt va!

Pelle, ingen andningshjälp!! Vad fantastiskt!! Visst är det härligt att få "röra" sig lite!! Glömmer aldrig när vi fick den portabla syrgastuben och tog med oss Alma till fikarummet. Det var sååå stort!!! Kommer ihåg att vi kände det som att Alma var fastkedjad i väggen med syrgasslangen innan vi fick den portabla syrgastuben.

• Tessita

Pellepellepelle, vad skönt att ni äntligen är hemma på permission och att pojkarna verkar må så bra. Helt fantastiskt utan syrgas o allt.!! Hoppas att ni kan få förbli hemma nu!!

Vi har fått svar från Almas mr undersökning av hjärnan. Allt såg bra och normalt ut så det var ju fantastiskt skönt att få veta!!!!

• Tessita

Myran09, anledningen att vi fick göra en MR undersökning nu när A nästan är 2 år beror på att det missades när hon låg inlagd på neonatal. Många sjukhus har det som rutin innan hemgång men det verkar ju vara så olika från sjukhus till sjukhus.

• Tessita

Grattis Emilia i efterskott, härlig bild!! Hon ser stor ut!

Nu har jag också köpt prematurbandet!!

• Tessita

Mina12, vore intressant att veta vilka kriterier läkarna har för att sätta in tillväxthormon. Min dotter blir ju 2 år nu i november och det var iofs länge sen vi mätte men jag skulle tippa på att hon är ca 76cm. Jag undrar om hon också borde få tillväxthormon??

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17