• Mifuna

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

Ska förresten på tillväxtultraljud någon gång under v.32

• Mifuna
    The Kittycats skrev 2010-04-15 07:50:57 följande:
    Åh vad kul med 3D Och häftigt att ni kunde se att han verkar vara lik storebror.Bra jobbat me ditt Hb! Har du några tips?Varför ska ni på TUL, eller ingår det hos er?
    Jag har knaprat järntabletter, två niferex om dagen i nästan fyra veckor. Ätit inolaxol samtidigt också för att slippa krångel med magen och det har faktiskt fungerat bra. Jag ska på TUL eftersom jag är GBP-opererad, fick göra sånt UL första graviditeten också så nu skickar dom automatiskt mig på ett.
  • Mifuna

Fick förresten en uppskattat vikt på lillen när vi var på 3D-ultraljudet (jag var i v.27+5), han vägde 1049 gram och beräknas att väga ungefär som sin storebror när han föds. Storebor vägde 3180 när han föddes i v. 40+6

• Mifuna
    The Kittycats skrev 2010-04-16 08:05:17 följande:
    Jag försöker äta 2 om dagen, men glömmer lätt bort det. Meningen är att jag ska ta en vid lunchen och en på kvällen. Den på kvällen kommer jag ihåg, men den vid lunchen känns nästan omöjlig att kommma ihåg när man har fullt upp på jobbet.Igår tog jag faktiskt två på kvällen, så jag får se vad magen säger idag......
    Jag tar en på morgonen/förmiddagen och en precis innan jag lägger mig eftersom man helst inte ska ta dom i samband med mat. Lite svårt att komma ihåg var det i början men det känns som om jag börjar få in ruton på det nu. Kommer nog bli tvungen att äta två om dagen under resten av graviditeten
  • Mifuna

Imorgon är det dags för bm-besök för mig också. Tänkte höra mig för om möjligheten att få en planerad förlossning med tanke på min gbs.. Är orolig att vi inte ska hinna in i tid annars. Mindre än två veckor kvar till TUL också, ska bli roligt att se hur stor lillkillen har blivit

• Mifuna
    Scapula skrev 2010-05-05 20:53:31 följande:
    Jag hade GBS när jag födde sonen, smittade dessutom han med infektionen men här görs inget alls inför nästa förlossning. Jag har pratat med BM om det och hon sa att det inte blir några andra insatser än vanligt under förlossningen, alltså ingen antibiotika i förebyggande syfte som jag hört att man oftast ger. Nu har de inte testat för GBS denna gång, vet ej om de kommer att göra det heller men det borde man kunna kräva? hur ofta testas du? Skoj att ni också ska på TUL snart, det är verkligen spännande och borde vara rutin överallt! här är det ju inte det annars...
    Socialstyrelsen rekommenderar att alla kvinnor som har haft gbs under tidigare eller nuvarande graviditet ska få antibiotikadropp vid förlossning så du borde kräva att få det. Mig kommer dom bara ta ny odling på om jag får några känningar, dvs urinvägsinfektion. Det var så jag fick det konstaterat den här gången. Har hittills lämnat tre positiva odlingar men det var som tur var ett tag sedan nu som jag hade problem. Hade även gbs under förra graviditeten och det slutade tyvärr men vattenavgång i v.15 och att vi förlorade en liten son i v.19. Jo visst borde det vara rutin på TUL, tycker det borde vara av intresse att få veta hur stort barnet beräknas bli
  • Mifuna

Har nu varit hos barnmorskan.. Hade gått upp 9 kg (sedan inskrivning)! Blev en aning chockad. Allt annat var bra, även om jag som vanligt inte fick veta några siffror. Lillkillen ligger väldigt långt nere med huvudet redan nu men är inte fixerad. Men tydligen är det inte alltid dom fixeras när man är omföderska.. Angående planerad förlossning så hade hon aldrig hört talas om att man gör så här i sthlm så det blir inget med det. Får helt enkelt hålla tummarna att vi hinner in i tid för dropp. Fick ny tid om tre veckor och då får vi se om jag eventuellt måste öka på ätandet av järntabletter ytterligare.

• Mifuna
    bumbi 84 skrev 2010-05-07 10:04:00 följande:
    skönt att allt såg bra ut!. ni får åka vid första känning så ni hinner i tid.
    Problemet bara är att vi måste invänta mamma som ska vara barnvakt åt sonen innan vi kan åka in. Det tar två timmar för henne att komma hit
  • Mifuna

Kittycat: Det svar jag fick från läkaren var "hinner du in så hinner du in, och gör du inte det så är det inte hela världen".. Känns som om dom inte riktigt tar det på allvar

• Mifuna

Nu är det bara 30 dagar kvar, tiden har verkligen gått fort.. Har precis börjat på ytterligare en penicillin-kur, ingen höjdare alls.

• Mifuna
    Jojsie skrev 2010-06-07 15:56:19 följande:
    vad äter du penicillin mot? jag gör också det för tillfället mot bihålorna... blä.
    Mot gbs/urinvägsinfektion. Det är tredje kuren under den här graviditeten
  • Mifuna
    Maja09 skrev 2010-06-09 14:26:05 följande:
    Hello...
    Här går allt jättebra fortfarande. Hanvill dock inte sova själv alls nästan så det blir sova i sängen med mamma och pappa som gäller. Även om jag sover sämre så känns de skönt så får man vänja honom på dagtid. Vi vet inte vad han skall heta faktiskt hade några namn men inga passar honom så det blir att vänta och se vad man kommer på helt enkelt.
    Jag var i 37+3 så jo han hade brått både veckovis och tidvis. 6 timmar från vatten till jag hade honom var lagom, beundrar dom som är igång hela dagar stakare! Det är verkligen en pärs men värt varenda sekund!
    Stort grattis till lillkillen!
  • Mifuna

Grattis alla ni som fått era små. Själv så har jag 4 dagar kvar till bf nu och hoppas verkligen att jag slipper gå över tiden. Trodde det var dags i tisdags, hade värkar i flera timmar men det dog ut så nu är det bara att vänta på att det ska komma igång igen. Väldigt segt. Gick 6 dagar över tiden sist men hoppas att det inte blir så länge den här gången

• Mifuna

Nu åker jag in till förlossningen, har haft värkar i två timmar nu

• Mifuna

Är nu hemma igen från bb. Allt gick snabbt, 5 timmar från första känningen och 5 minuter krystvärkar innan lillen ploppade ut. 3505 g och 51 cm

• Mifuna

Grattis till alla bebisar!
    Var på bvc idag och fick en mindre chock när vi skulle väga lillen. Han är nu tre veckor och har redan gått upp 875 g, och blivit 4 cm längre.. Undrar var det här kommer sluta. Min bvc-sköterska undrade om jag hade grädde istället för mjölk i tuttarna.. Om jag inte minns helt fel undrade dom det med storebror också

Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2