Inlägg från: Scapula |Visa alla inlägg
  • Scapula

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

Nya bilder på magen nu i galleriet, vår vanliga kamera har gått sönder så de är knäppta med mobilen, inte lika bra kvalitet...

Solen strålar idag med så vi ska ut strax på gården och stöka. Jag har träningsvärk idag sen krattandet igår så jag tar det lite lugnare idag, kanske tar med mig virkningen ut istället =)

Vad gör ni ihelgen?

• Scapula
    The Kittycats skrev 2010-05-09 09:42:03 följande:
    Tack, lugnande ord är skönt!Känner mig lite extra orolig eftersom hon blev flyttad till ett annat sjukhus, känns så stort då.....
    The Kittycats skrev 2010-05-09 09:55:43 följande:
    Vilken härlig och fin mage du har Riktig "kula" nu
    Förstår det men se det positivt, hon blir flyttad för de har bättre resurser där och kan ta hand om henne på bästa sätt! snart får du ett positivttelefonsamtal =)

Tack, jo magen är rätt rund nu. Den är mindre än när sonen låg i magen, tror jag bär helt annorlunda nu, lägre och mer bakåt. Det är nu verkligen bara mage, syns inte alls baifrån. Med sonen i magen var magen tajtare och mer spänd, det märks att jag hade lite mer hull på magen innan denna gång!
  • Scapula
    Dakine skrev 2010-05-11 17:12:34 följande:
    Någon som fått lyssna på hjärtljud och förstår sig på ngt? Hon sa bara 133 :PÄr i v 20. Någon som vet ngt om pojke/flicka med hjärtljud och så?
    133 betyder att bebis hjärta slår med 133 slag/minut. Det är bara skrock men sägs att under 140 tyder på pojke och över 140 på flicka =)
  • Scapula
    Anelan skrev 2010-05-13 10:19:13 följande:
    Vilken urfin mage!Hur mår du annars? Vad skönt att du fick pengar från FK även om det tog lite tid och frustration..Hur har det gått med de planerade inköpen, blev det en ny kamera?
    Tack, vad glad jag blir =)

Jo kamera är inköpt, en som jag fick köpa billigt av en kompis, toppen! imorgon ska vi titta på diskmaskin och frysbox, sen är väl pengarna slut... =(
  • Scapula
    The Kittycats skrev 2010-05-15 13:28:39 följande:
    Ville bara berätta att nu är lillfia utan respirator, syrgas och c-pap!  Så nu är det bara morfin och sond kvar. Hoppas det fortsätter så här, hurra hurra Dessutom skiner solen, och jag sitter på baksidan och läser och har ätit en glass. Ikväll blir det grillning Just nu känns livet jättebra! det är bara att njuta och hoppas att det håller i sig.
    Underbart! hoppas det fortsatt gå åt rätt håll!!
  • Scapula
    Anelan skrev 2010-05-17 10:57:58 följande:
    Har varit hos bm idag vecka 35+4. Pyrets hjärtslag ca136 slag/min och han ligger med huvudet nedåt fortfarande. Det är lite ruckbart fortfarande, men mer fixerat än sist. SF-mått 31cm På 18 dagar har magen vuxit 3 cm. Jag ligger på den nedre linjen, men följer min egen kurva och det är som det ska. Hb 120 All järnrik mat har gett resultat, sist hade jag 110, så det är bara att fortsätta på samma linje! Förmodligen beror den senaste veckans trötthet på att det börjar närma sig BF och att kroppen behöver samla kraft. Är det någon mer än jag som får stickningar i smalbenen och fötterna när ni står upp några minuter? Jag samlar på mig en del vatten just nu, någon som har några bra tips om vad som kan minska vattensamlandet? Jag försöker att dricka mycket och att röra på mig, och jag kyler ner händer, fötter och ben ibland för att minska både värmen och spänningarna. Någon som har tips på annat som går att göra? Jag hoppas att ni allihop har haft en härlig långledighet i solskenet!
    Bra att allt ser fint ut! duktigt av dig att höja ditt Hb =)

Mitt bästa tips mot vattnet är stödstrumpor och sitta med benen högt så ofta du kan, sen kan man nog inte påverka allt vatten tyvärr, lite får man stå ut med =)
  • Scapula
    Fru Landström skrev 2010-05-18 18:31:00 följande:
    Hoppas det är bra med alla. Här har det varit fullt upp. Förkylningen sitter fortfarande i. Börjar släppa lite. Sedan har dottern fyllt 2 år nu i helgen så vi har firat henne. Det är fortfarande struligt på jobbet ang föräldraledigt och semester. Eftersom att det strular så vet jag inte när jag ska begära föräldraledigt.Fortfarande stressad över att dotterns farmor evt kommer att vara bortrest när nästa barn kommer. Sedan måste vi fixa vagnen som strular och sedan har vi insett att vi kommer att behöva köpa en ny spjälsäng. Sedan har vi inte nått bra förslag på namn ännu. Vet också att dom närmsta 2,5 veckorna kommer att vara stressiga på jobbet. Känner mig verkligen inte motiverad att gå till jobbet längre.
    Jag önskar att allt elände vänder för dig snart så du hinner njuta lite innan bebis kommer!!
    Kramar till dig
  • Scapula

Längesen jag var inne här nu, haft fullt upp sista veckan. Har stökat en massa hemma såsom rensat alla skåp, lådor och garderober för att få bättre ordning och förvaring, börjat måla och göra iordning i lillans rum, byggt sandlåda till sonen, slängt en massa skräp plus en hel del trädgårdsarbete. Har haft bra ork och energi (som nu börjar tryta) och dessutom haft gubben hemma sen i fredags. Han har problem med sitt vänstra ringfinger (när han friade för tre år sen kom det första gången, han har aldrig kunnat ha ringen på rätt finger, dåligt tecken? =) det är ledvätska som rinner ut och skapar en stor knöl vid nedersta leden, oftast sitter det bara i några timmar men denna gång försvann det aldrig utan orsakade enorm smärta ända upp i axeln, på akuten gjorde de inget annat än skriva recept på alvedon... läkaren på HC igår sprutade in kortison och förhoppningsvis hjälper det ett tag. Han är något bättre nu men sjukskriven veckan ut (han jobbar som brevbärare och är således beroende av båda sina händer för att kunna arbeta) iaf så är han ju inte helt handikappad utan har kunnat hjälpt till en hel del hemma med allt stök, toppen.

Idag ärvi i vecka 32+6 och har varit på ultraljud och träffat doktorn. Allt såg fint ut, lillan - det fick vi bekräftat - mår bra och beräknades väga 1950 gram vilket är 9% under normalstrecket. Vi ska tillbaka till doktorn i v 37+0 och kolla läget, efter 37+6 är det fritt fram för oss att bestämma vilken dag vi ska föda barn på =) så det är vår uppgift nu, vi behöver såklart inte bestämma oss förrän vid läkarbesöket. Som det känns kommer vi ta det så fort som möjligt efter 37+6 men kruxet är att midsommarafton är v 38+1, vi vill inte föda barn då tror jag så nu lutar det åt att det blir måndag 28/6, vecka 38+4. Sen sa han att om det i v 37+0 är moget och gynnsamt där nere så kan vi ta det tidigare än 37+6 men det får vi se då. Vi kommer alltså bli igångsatta oavsett hur läget är där nere, det blir inte en massa bedömningar och inväntan av mogen cervix vilket känns skönt. Jag är beredd att bli igångsatt på omogen tapp, att få ett datum är viktigast för annars pallar inte mitt psyke med.

Jag mår hyffsat bra just nu, känner att ledigheten fått mig att börja landa lite och nu när jag vet att det inte är så många veckor kvar känns det skönt.
    Lillan bökar och sparkar mkt nu, mys =) Jag mår bra fysiskt fortfarande men det börjar kännas tungt nu och svårt att resa sig ur soffan =)
    Finns bilder från denna vecka i galleriet.

Kram på er och hoppas ni har det bra!

• Scapula

Kittycat: fin mage!!

Bumbi: Skönt att höra från dig =)

Idag har jag varit hos BM, v 33+4. Allt såg fint ut, gått upp 1 kg sen sist så är nu uppe på 2 totalt. Blodtryck 129/79, Hb 137, p-glucos 4.5, hjärtljud 146 och SF 29. Jag fortsätter plana ut på kurvan lite, hon sa att om jag inte nyss hade varit på TUL som såg fint ut skulle hon boka in mig på ett men nu behövs det inte =) vi ska ju tillbaka till dr om ca tre veckor och då görs TUL igen så vi har koll.

Jag har superont runt urinblåsan, kan knappt röra mig utan att lillan gojsar runt där nere och gör att jag känner mig konstant kissnödig och så värker det liksom i blåsan, bm sa att det är normalt om de ligger med huvudet långt ner. Hon kunde inte ens känna på lillans huvud idag för jag nästan skrek av smärta när hon kände... har även ont i blygdbenet, inte långt upp utan liksom under, nära hålet om ni fattar =) har svårt att ¨gå längre sträckor så vovven får nöja sig med flera korta nu när jag är hemma. Annars mår jag rätt bra fysiskt peppar peppar! mitt huvud däremot är knas... jag är nu inne i en fas när jag är konstant orolig att nåt hänt lillan i magen, så fort jag inte känt sparkar på en stund och inte får direkt gensvar börjar jag gråta och får panik. Vet ej hur jag ska handskas med de känslorna... Är tacksam att det inte är så många veckor kvar nu, MAX 5 men det lutar åt att vi bestämmer oss för att bebis får titta ut runt 37+6-38+0 (38+0 är på midsommarafton så det känns trist men min hälsa går före) OM jag nu inte känner vid läkarbesöket att jag är bellen att vänta några dagar till, vi får se.

Imorse ringde svärmor och frågade om hon fick komma hit idag och putsa våra fönster, vad säger man? jag skämdes men tackade ja =) så nu skiner de som aldrig förr!

Nu ska jag laga mat, falukorv i ugnen med potatismos. Mina pojkar kommer snart hem.

Må gott!

• Scapula
    Maja09 skrev 2010-05-26 09:45:16 följande:
    Hej tjejer! skönt att se att dom flesta mår bra förutom krämpor och liknande!! själv så har vi haft fult upp med dränering och annat så det har inte funnits mycket ork att sitta framför datorn direkt. har varit inne och läst iblnad min inte orkat skriva. Själv så har jag de bra men börjar känna mig så fruktansvärt klumpig och vill helst att det skall vara över snart faktiskt. har gått upp 6 kg på 3 veckor ungefär och de mesta är vatten för jag börjar se ut som en michelingubbe på händer och fötter och ben och lite i ansiktet är skönt att veta att de försvinner när man föder men de känns som det är så långt kvar på något sätt även om det faktiskt inte är så länge alls. skall till bm imorgon och skall göra vanliga kollen får se vad hon säger men jag är ju pigg och glad annars så allt är väl som de skall. Det enda som har stört mig från början är att jag har ett så lugnt barn i magen så massa sparkar är totalt utebilvet. jag känner en gång om dagen kanske, nu mer är de mest när den vänder sig. Den ligger ju neråt med fixerat huvud och har gjort det i 4 veckor snart så det är ju när kroppen byter sida i min kropp kan man säga. Men så länge bm säger att det är normalt så får jag nöja mig med det finns inte så mycket att välja på helt enkelt. Sen har jag förvärkar varje dag till och från vissa dagar mer och andra dagar bara en eller två gånger känns som värsta mensvärken men de brukar jag ju ha när mensen kommer så lite vana finns allt:)Tänk idag börjar nästan nedräkningen 29 dagar kvar....
    Vad jobbigt att du samlar på dig vätska, hoppas det inte fortsätter i samma takt! drick mycket och använd stödstrumpor. Skönt att det inte är så länge kvar nu, det har gått fort på slutet tycker jag =)
Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2