• Anelan

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

Maja09 skrev 2010-05-28 12:05:44 följande:
    Analena- just det förlossningsbrevet. Jag googlade och fick fram en mall som jag fyllde i helt enkelt tillsammans med min sambo. Sedan läste min bm det och jag skall bara tillägga att det varit en normal graviditet och att jag vill amma för det fanns inte med på denna malen. jo det känns skönt att ha de nedskrivet på sätt och viss för närman väl står där så kanske man inte alls kommer ihåg något alls.
    Ecorelle: Vilken fantastiskt fin mage! Den har verkligen växt :)
    Jag blir verkligen upprörd när jag läser om hur din läkare beter sig, vilken förskräcklig människa! Att skrämmas sådär och att vara helt oempatisk och oförstående; hon borde inte arbeta som läkare! Förstår verkligen om du inte har någon lust att träffa henne igen

Fru Landström: Grattis till lillkillen! Vad mysigt att få se honom suga på tårna och ha det bra där inne i magen :) Vad skönt att moderkakan flyttat på sig så att du slipper snitt.

namera: Vilken helgalen man! Undrar verkligen hur hans tänker... Ett hopp ner i hans kundvagn närsta gång tycker jag låter som en strålande idé!´

Scapula: Vilken fin mage! Vad skönt att tiden går fort hemma hos dig :)

Maja: Oj, vilken dramatik du hade igår! Kan tänka mig att det var en massa känslor och tankar som snurrade. Vad skönt att det visade sig att det inte var förlossningens som startat, att du nu har tid att förbereda dig både praktiskt och mentalt på att liten kan komma tidigare än planerat. Tack för tipsen om förlossningsbrevet, jag ska ta och googla. Som du skrev kan det säkert vara skönt att ha vissa saker nedskrivna. Hoppas att du också får en toppendag med packandet och pysslandet!
  • Anelan
    http://www.familjeliv.se/hem/anelan/gallery/php1xetjb.jpg
    Magbild vecka 37+5

Här är en nytagen magbild. Förvånade mig själv med att kunna lägga in en bild här {#lang_emotions_laughing} Hoppas att det fungerar och inte blir en superliten eller jättestor bild... Jag tycker att magen har ändrat form det sista, den har sjunkit och blivit "platt" ovanför naveln när jag lägger handen där.

Det finns även några fotografier på magen, mig och min sambo i galleriet. De finns i albumet "I väntan på lillbus", en vän till mig tog korten förra tisdagen.

Sedan i fredags har mina förvärkar kommit allt oftare och de har ökat i styrka. De kommer och går under dagen men mest har jag förvärkar på kvällen och natten, i går fick jag användning av den långsamma profylaxandningen {#lang_emotions_dreamer} Igår packades förlossningsväskan så gott som klart, det känns väldigt skönt.

Maja: Vad härligt att de praktiska förberedelserna skapar en känsla av koll och lite lugn. Lycka till med skötbordsletandet, hoppas att ni hittar ett som ni gillar!

Fru Landström: Jag önskar att de 2,5 veckorna går snabbt för dig! Hoppas att du kan hitta saker att göra som får dagarna att bli både lättare och kortare.
  • Anelan
    Viktoria5 skrev 2010-06-01 14:14:20 följande:
    Länge sedan jag skrev ngt här inne. Men hoppas allt är bra med alla.

Scapula: Det där med att det hörs när han/hon sparkar känner jag igen. Det var ett tag sedan nu, när han förmodligen hade mer plats. Men jag hörde det vid 2 tillfällen, trodde dock det var inbillning. Men så satt jag och mannen min i soffan så kände jag en spark och hörde ljud samtidigt, kan inte förklara det riktigt. Så frågade jag min man om han också hörde det och det gjorde han... =)

Min lile knodd har hicka typ 1-2 ggr/dag. Någon som också har hickande pyre i sin mage?

KramKram
    Liten har hicka flera gånger om dagen, ibland väldigt länge. Funderar på om han är lite åpen av sig :) Hela magen hoppar när han hickar, det ser väldigt roligt ut! Hur mår du i graviditeten? Hoppas att allt är bra med dig.
  • Anelan
    kittycat: Tack, vad roligt att du gillar presbilden!
    49 dagar (48!!) låter verkligen betydligt mindre än 51; du är under 50-sträcket och det är helt klart värt att firas! Skål  Vad bra att det känns helt okej att vara sjukskriven, det låter uppenbarligen som att det är klokt att ta det lugnt med tanke på hur ont du har. Hoppas att kryckorna och citodonen hjälper och gör dina dagar mindre smärtsamma. Jag håller alla tummar och tår för att FK godkänner din sjukskrivning, tycker dock att de vore knäppa om de inte gör det!

Sussna: Jag förstår om du blir orolig, hoppas dock att oron minskat. Skönt att du har ett extra UL så att du får se liten i magen och att allt är som det ska. Mitt SF-mått ökade inte nämnvärt(kurvan sjönk och hamnade under det lägsta sträcket) några veckor och jag gick ner i vikt i stället för upp, min bm sa att det kan vara så för vissa och att så länge magen växer och man känner rörelser behöver man inte vara jätteorolig, men ha lite koll. Som någon annan skrev tar ju bebisen det som den behöver först så liten i magen har det förmodligen jättebra. {#emotions_dlg.flower} Skickar en kram och hoppas att du har det bra!  

Fru Landström: Vad trist att hb hade gått ner, hoppas att det går bra för dig att äta järntabletter denna gång. Tycker att det låter klokt att du struntar i vikten, huvudsaken är ju att du och bebis mår bra! Jag kör samma taktik, det fungerar sisådär men jag har bestämt mig för att inte bry mig och jag är rätt envis.. Flört

bumbi84: Det låter intensivt med dina sd, har du ont av dem också? Jag har tyvärr ingen aning om hur det är att läcka fostervatten, har funderat på det jag med.. Glad Hoppas att du har det bra, och njutningsfullt, i solskenet. Kram på dig med!

Maja09: Lycka till med ammningsbhletandet! Hittar du några bra får du gärna tipsa Glad Jag har hittat en modell som sitter bra, dock måste jag ha inlägg i den eftersom bröstvårtorna syns på mils avstånd annars.. Skulle vara skönt att hitta någon där jag slapp vara nervös för att de ska synas genom kläderna... Hoppas att du lyckas fånga några till fräknar och att du får en massa härlig tid i solen idag!
  • Anelan
    Sussna skrev 2010-06-02 18:27:18 följande:
    Anelan och Ecorelle: Tack för era lugnande ord! ja ringde till bm idag och fråga lite mera,och hon sa att de inte var nån fara heller,att ja fortfarande följde min kurva fast ja hade hoppat ner ett snäpp,men ja tyckte ett hon kunde ha sagt de när ja var dit igår,för när vi var där lät det som hon oroade sig lite för de...men ja kanske misstolka henne. Nåja jag är inte så orad längre efter de här samtalet och era ord,och nästa vecka får ja träffa bebis igenHjärta
    Vad skönt att du inte är orolig längre!
    Maja09 skrev 2010-06-02 19:24:40 följande:
    Hittade ingen tyvärr för jag kom aldrig in i en affär. När jag väl komit till stan så stannade jag och åt en max burgare fastnade i telefon i 1.5 timmar och när jag skall starta bilen som inte ens är min utan min kompis så går det inte. antagligen hade bränslepumpen gått. Så jag fick vänta på min sambo som skulle sluta tidigare för att han skulle på ett möte. så det blev ingen schoping alls för min del förutom mat och i affären fick jag sånna förvärkar att det helt enkelt blev så att vi åkte hem, fick dock med min de mesta som tur är. Nu när jag är hemma igen så släppte det igen. Hmm man undrar ju hur de skall bli när de verkligen sätter igång på riktigt!!
    Usch, vilken osis med bilen! Vad jobbigt det låter med dina förvärkar, skönt dock att de släppte när du kom hem i alla fall!Ja, du undrar hur det blir när det sätter igång på allvar...det har jag också funderat på. Spännande och nervöst!Glad

Idag har jag varit på kontroll hos barnmorskan, kanske den sista! Skrattande Det beror på om pyret vill komma ut innan den 22juni... Allt låg inom det normala. Pyrets hjärta slog ca 140slag/min, mitt blodtryck var 110/73 och SF-måttet 33cm. Förvärkarna fortsätter att komma och gå och den molande mensvärken är nu återigen en bekant följeslagare både på dagarna och nätterna. Eftersom förvärkarna är värst när jag är still och slappnar av så funderar på om det är okej att ta alvedon för att kunna sova lite bättre, någon som vet?
  • Anelan

Hej allihop! Det var ett tag sedan jag var inne här, men nu har jag tillbringat morgonen med att läsa ikapp Skrattande

Kittycat: Vilken jättefin magbild du lade upp v.34!! En fantastiskt fin mage.
    Jag vet faktiskt inte vad det är som gäller med sjukskrivning, jag har hört att de sista 14 veckorna blir man inte sjukskriven utan kan ta ut föräldrapenning. Har dock inte koll på detaljerna Drömmer Hoppas att du får klarhet i det hela! Hur hade du det på spabehandlingen? Var det lika underbart som det låter?

Viktoria5: Vad skönt att allt ser bra ut och att ni har fixat med det mesta hemmavid! Vilka fina namnförslag ni har! Nu är det inte lång tid kvar innan ni får träffa ert lilla underverk och se vem det är som har växt därinne; spännande!!

Sussna: Tack, vad fin du är! Vad skönt att moderkakan din ligger som den ska och att allt annat såg bra ut det också. Hoppas att du kan njuta av semestern och att vädret snart blir bättre!Solig

FruLandström: Hoppas att du har det bra och att de sista dagarna innan semestern trillar på snabbt.

Namera: Håller tummarna för att den sista tiden går snabbt och att du inte kommer att gå över tiden! De där utbrytningsförsöken via revbenen känner jag igen, hoppas att det inte är liten som har dåligt lokalsinne (som sin mor) och har svårt att hitta ut Flört

Jojsie: Det låtre som att du har det lite tufft, men med en härlig inställning! Glad Hoppas att du nu och då mår såpass att du kan njuta av solskenet och att vara i väntans tider.

Scapula: Vad tråkigt att du kände dig dåligt bemött.Rynkar på näsan Hoppas att din nästa tur till förlossningen blir betydligt trevligare!

Ecorelle: Det var inget dåligt SF-mått, och vilka rediga krabater du har i magen!Glad Vad härligt att allt ser bra ut och att du mår bra!

Maja: Vilket fint namn! Hoppas att Trulz vill lägga på sig i vikt.

Malten: Usch, låter inte alls roligt med komplikationer! Skönt dock att liten i magen har det bra och att komplikationerna blivit bättre.

• Anelan
    Kittycat: Jo, det var dagar jag menade Tungan ute Det är verkligen konstigt att det är så olika med sjukskrivningarna. Hoppas att det ordnar sig för dig, jag tycker att du gör rätt i som överklagar om du inte får godkänt fram till BF! Jag håller på och tjorvar med csn, hoppas på att slippa betala tillbaka. Har inte haft någon inkomst alls sedan i mars, har inte haft med FK att göra alls under sjukskrivningen. 
    Ibland önskar man verkligen att 50minuter kan vara i en halv evighet, vid en spabehandling är ett sådant tillfälle kan jag tänka Skrattande Undrar vem man ska prata med för att utveckla basprogrammet?Flört
  • Anelan

Så var dagen för beräknad förlossning här, men ingen bebis i sikte. Ett foto på magen(från igår) finns i mitt galleri. Drömmer Förvärkarna som jag har haft de senaste veckorna har fortsatt och de senaste dagarna har de hoppat upp ett steg på smärtskalan till och från. Liten lever om som bara den, jag tror inte att han har förstått att det är trångt därinne Skrattande Det sista har det varit full rulle med besök av olika slag. I helgen fyllde jag år och mina föräldrar var här med vaggan och lite kläder från när jag var liten.Urmysigt! Vi har fått en bil, helt overkligt generöst och vi har inte riktigt förstått det än. Hur säger man tack när man får en bil?!? Igår var vi och hämtade vagnen och köpte en babyskydd. Lite bilder finns upplagda om någon vill kika. Vi börjar bli otåliga och pyret får väldigt gärna komma nu, min sambo försöker övertala och muta och vi hoppas att det kommer att hjälpa Flört. Förutom att jag är väldigt trött och inte orkar göra så mycket mår jag bra, men jag känner mig väldigt klar med att vara gravid. Nu vill jag träffa liten!! Hjärta

• Anelan
    Sussna skrev 2010-06-17 15:11:03 följande:
    Nyss hemkommen från bm igen,inget roligt besök denna gång tycker ja. Sf måttet stod still på 28 som sist,men ja hade gått upp ett kg sen sista besöket så de va ju bra...hon kände att lillen låg långt ner fortfarande så de kan ju va en orsak att de inte ha ökat,men hon tyckte att de nog skulle ha gjort det lite ändå: Så nu blir det nytt UL nästa torsdag igen...de var ju bara för en vecka sen ja var på ett,och då såg ju allt bra ut enligt läkaren...så de är de  som håller min oro i schack lite iaf,men inte helt och fullt!
    Annars verka allt vara bra hb 134 och hjärtat slog i143,starkt och fint.
     Förstår att det känns oroligt! Om du var på UL för en vecka sedan och läkaren då sa att allt såg bra ut borde det ju inte kunna vara någon jättefara på färden Glad Jag håller alla tummar och tår för att allt kommer att se bra ut vid nästa UL också! En vän till mig hade också ett SF-mått som stod still när hon väntade sin dotter, det var aldrig något akut men de fick plocka ut lilltjejen lite tidigare än planerat eftersom hon inte riktigt växte som hon skulle.Så självfallet är det bra att kolla upp det hela, för då kan ju alltid något göras om det visar sig att allt inte är som det ska. Idag är lilltjejen 2år och en sprudlande energiknippe som skrattar och pratar sig fram i tillvaron. Men som skrivet; jag hoppas verkligen att ditt stillastående SF-mått beror på att lillen ligger långt ner! Kramar {#emotions_dlg.flower}
    Ecorelle skrev 2010-06-16 18:32:15 följande:
    Men det låter ju som att lillungen snart kommer, . Och ja, vad säger man  när man får en bil mer än tack?
    Ja, tack är ett väldigt bra ord..många tack blev det Skrattande
    Viktoria5 skrev 2010-06-16 22:06:25 följande:
    Anelan: Bf idag, så spännande! Själv har jag 10 dagar kvar men känner igen det med tröttheten. Tråkigt att bli trött så fort. Förverkar har jag dock inga så knodden trivs nog rätt bra där inne och kommer säker stanna kvar ett bra tag till därinne...
    Hoppas att du inte behöver vänta alltför länge innan du får träffa knodden din!
    The Kittycats skrev 2010-06-17 13:41:13 följande:
    Verkligen superfin mage! Skrattande Och du ser fortf så vältränad ut (avis )
    Nej jag håller med Ecorelle, vad mer kan man säga än tack för bilen. Vilken otroligt fin och generös present Ni (din sambo om du inte orkar) kanske kan baka något som tack? Kaffe
    Hoppas ni får träffa mini snart! Hjärta
    Tack! Glad Trevligt att se vältränad ut, speciellt nu då jag knappt rört på mig det sista och samlat på mig en hel del vatten Skrattande.  Förutom en hel drös med tack bjöd jag på hemmagjord lakritssemifreddo och citron och maräng glass. Mumma! Ja, nu hoppas vi otåligt på att snart få träffa liten!  I onsdags fick jag en liten blödning (tror att det kan ha varit slemproppen som släppte) och sedan dess har förvärkarna ändrats lite i karaktär. Det har inte blivit så mycket sova de sista två nätterna trots alvedon och vetekudde. Men på morgonkvisten avtar de, så det är bara att fortsätta att vänta och längta Solig
Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2