• Lady2

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Iom sensorn får man en helt annan bild av hur bs rör sig och hur det ligget. Mestadels bra på dagen och även på natten. Men har sett att det skjuter i höjden en timme efter mat 9-12 någonstans har det hamnat på. Men sen sjunker jag och blir låg efter några timmar. Någongång har jag tagit extra insulin men försöker ha is i magen och vänta ut det. Men det blir flera låga bs per dag. Vilket i sin tur gör att det blir en massa extra ätande / drickande. Lite surt. Blir så sur på denna sjukdom som liksom aldrig är riktigt bra..

Tycker jag har ganska höga doser nu men äter å andra sidan inte riktigt som normalt. Plus att man såklart hellre tar en enhet för mycket än för lite - även om det brukar sluta med en känning...

Åttiosjuu tack för din berättele! Hoppas du får ordning på ditt bs! Måste vara tufft att ligga så lågt..:/ Din kropp borde väl komma tillbaka mer och mer nu. Det var en liten bebis du fick, hoppas ni får ordning på mat och allt för bebisen. Såklart är det tuffare när dom vill ut för tidigt men varje dag gör ju skillnad:) All lycka till er!

• Lady2

Hur går det för er? Hur mår ni?

Jag har varit så nöjd med mitt bs fram till den senaste veckan. Börjar rusa iväg lite för mycket. Tror jag behöver öka doserna lite. Speciellt lantus. Jag har börjat fega lite mer nu efter mina incidenter, men jag känner mig trygg med sensorn. Har gått in i v 20 nu. Har inte känt något tydligt från bebisen än. Väntar och längtar. Nästa vecka blir det besök hos mvc igen. Har inte varit där sen inskrivningen!

• Lady2

Visst vore det enklare om det man var sugen på var gurka och tomater men så funkar det ju inte tyvärr;) Bara ät. Det har jag gjort när jag mått illa. Vad ska man göra liksom. Det blir tufft med doserna men man kan bara göra sitt bästa! Förhoppningsvis försvinner illamåendet med tiden. I början av denna grav var jag så sugen på salta riskakor och det gick si och så att balansera med insulinet. Nyckeln är ju oftast att inte äta för mycket men det är inte så lätt det heller alltid. Men du hade också sensor? Det är verkligen en hjälp har jag lärt mig.

Mitt bs sjönk som en sten innan middagen idag. Kände mig varm och trött men huvudet kopplade ändå inte att det var en känning på g. La mig i sängen när gubben fixade mat och sensorn låg i hallen så jag hörde inte att den pep. Tur var att han kollade till mig och då var jag helt genomsvettig. Ändå fattade jag inte att jag var låg:/ Nån timme innan låg jag uppe på 8-9 men visst kan man sjunka fort. Stör mig mest på att jag blir så "trög" av känningen att jag inte kopplar att det är det...

Jag är inte sjukskriven. Jobbar 75% nu och tycker det funkar bra. Skönt att du fick gå ner 25%! Illamående är verkligen tufft och med ett svängigt bs blir det inte lättare!

• Lady2

Va roligt att höra från dig Littlefriend! Hoppas du får mer ro i kroppen nu iom sjukskrivningen. En sak mindre att tänka på - skönt:) Jättefint hba1c. Du ska vara mer än nöjd! Ligger du kvar på samma doser eller har du fått öka något?

Ni med sensor. Hur mycket litar ni på den? 2 gånger nu har den visat bs på över 18 efter måltid. Så jag har fått lite panik. När jag har dubbelkollat med min mätare har jag legat strax över 10. En jäkla skillnad tycker jag. Har den verkligen så stora felmarginaler?

Nu har jag gått in i v 21. Det är ganska mycket aktivitet i magen nu. Så mysigt!

Var på mvc i veckan. Min bm berättade att jag skulle få tid för ett ul för att kolla hjärtat på bebisen. Detta skulle vara något helt nytt (pga att jag är diabetiker). Har ni fått tid till det? Eller har du varit Littlefriend? Det var jag inte min förra grav och det är inte så längesen. Jag kände mig lite nojig faktiskt när hon sa det... Samtidigt är man så tacksam för att de håller koll på allt.

• Lady2

Visst blir man fruktansvärt trött på denna jäkla sjukdom. Förstår dig helt och hållet. Jag tror jag var mer nojig förra gången än denna. Jag har ändå i bakhuvudet att bs inte alls var perfekt (även om man gjorde allt för att det skulle vara det, såklart) förra gången och ändå fick vi en fullt frisk och fin flicka. Det lugnar med fler ul också, nu förtiden ser dom ju mycket där.

Tror vi har det lite likadant då. Även om jag inte alltid kan se en röd tråd igenom. Vissa dagar lever kroppen helt sitt egna liv och man står som ett frågetecken vad som gör att man ligger högt/lågt. Jag ligger alltid högt eftet frukost. Har jag fint bs på morgonen är jag iaf uppe på 9-10 minst, en timme efter. Men sen sjunker det framåt 10-11 tiden. Så jag kan inte ta mer insulin heller. Men enligt ssk är det helt ok..

Vad äter du när du blir låg Littlefriend? Vården rekommenderar väl bara druvsocker eftersom det ska vara det snabbaste. Är jag hemma har jag börjat dricka ett glas mjölk. Med iaf 2 låga värden per dag blir det mycket extraätande känner jag..

Jag tycker den satt bra när den visade så fel. Förstår inte vad som var tokigt. Ska höra med min ssk imorgon. Nu visade den ändå fel åt "rätt" håll för min del, men vill såklart inte att den visar 10 och att jag egentligen ligger på 18. Kanske ska följa upp bättre och kolla fingret oftare.

Kan man ha sensorn på armen?! Låter ju jättebra? Min ssk sa att jag skulle sätta den på kärlekshandtagen på ryggen när jag blev större. Isf får ju sambon göra det för dit når jag inte;)

Då är det snart dags för första TUL?! Det enda positiva att vara gravid diabetiker är att man får se det lilla livet lite oftare...:)

• Lady2

Hur går det för er??

Jag har börjat ligga högre nu typ hela dagarna. Är nog dags för att höja doserna tror jag. Dock sjunker jag som bara den ibland. Men senaste veckan bara en gång per dag. Men tycker det är jobbigt nog. Är ganska trött på detta nu. Ständigt passande och slappna av helt kan man ju aldrig göra. Oj va gnällig jag blev nu. Är nog lite missnöjd med mina värden. Ständig balansgång. Ligger typ runt 6-8 med några toppar utöver det och något lågt. Min ssk är nöjd men det känns för högt.

På måndag är det dags för ul och kolla hjärtat. Ser fram emot ul men fy va jag börjar bli nervös. Vågar knappt tänka något negativt men bara att snudda vid tanken får hela ens värld att rasa.. Denna gång är det iaf en läkare som gör ul och det känns tryggt. Hoppas han kollar att allt ser bra ut, hade varit fantastiskt skönt.

Har du varit på TUL Littlefriend?

• Lady2

Hur går det för er??

Jag har börjat ligga högre nu typ hela dagarna. Är nog dags för att höja doserna tror jag. Dock sjunker jag som bara den ibland. Men senaste veckan bara en gång per dag. Men tycker det är jobbigt nog. Är ganska trött på detta nu. Ständigt passande och slappna av helt kan man ju aldrig göra. Oj va gnällig jag blev nu. Är nog lite missnöjd med mina värden. Ständig balansgång. Ligger typ runt 6-8 med några toppar utöver det och något lågt. Min ssk är nöjd men det känns för högt.

På måndag är det dags för ul och kolla hjärtat. Ser fram emot ul men fy va jag börjar bli nervös. Vågar knappt tänka något negativt men bara att snudda vid tanken får hela ens värld att rasa.. Denna gång är det iaf en läkare som gör ul och det känns tryggt. Hoppas han kollar att allt ser bra ut, hade varit fantastiskt skönt.

Har du varit på TUL Littlefriend?

• Lady2

Det gick bra på ul! Vilken lättnad och lycka. Fick titta lite i 3d också så nu är längtan ännu större efter den lille krabaten! Iom att jag gjorde nipt fick jag veta kön där, och på ul fick vi bekräftat att det är en pojke (har en dotter nu) så det är verkligen superkul, även om en flicka hade varit lika välkommen såklart!

Det är väldigt sällan man kan unna sig något och lyckas balansera bs perfekt eftet det, tyvärr. Jag har också haft bakslag och just nu är det nog dags att höja doserna. Stiger speciellt på natten vilket är tråkigt. Då har man inte samma koll, även om jag börjat sätta högt larm på sensorn. Låg runt 3 igår när jag la mig och hade beslutångest om jag skulle stoppa i mig något eller inte. Jag lät bli och vaknade på 8.5 så visst stiger det på natten...

12 veckor låter ju faktiskt jättenära?! Har du handlat på dig bebisgrejer eller du håller dig? Hoppas allt ser bra ut på TUL men det gör det alldeles säkert!

Mysigt att få titta till det lilla livet! Dottern kom i v 38 efter igångsättning och det kunde inte blivit bättre. Dels var hon ju inte liten men också för att de sista veckorna är tunga och dryga. Man vill ju bara träffa den där lilla man känt i magen så länge!

• Lady2

Hur har ni det tjejer? Har du varit på TUL nu Littlefriend?

Ska på ul om 3 veckor igen. Fick inget riktigt svar på varför men det är en superduktig läkare med lång erfarenhet så det känns tryggt att han kollar. Även om man blir lite osäker på varför man ska dit?!

Har fått börja höja mina doser nu men inget extremt än så länge. Däremot börjat få ont i ryggen och ljumskarna. Börjar bli tufft. Vill så gärna jobba så länge jag ska men frågan är hur mycket man ska offra för att orka göra det...

Hoppas ni mår väl och kämpar på!!:)

• Lady2

Va skönt att allt såg fint ut på TUL. Enda fördelen vi har att få kika på bebisen oftare.

Har du pratat om förlossning osv på mvc? Eftersom allt såg normalt ut på TUL så har ni kanske inte pratat om hur långt du får/ska gå? Jag hoppas verkligen på igångsättning i v 38 denna gång också. Men får såklart gå på TUL först för att se vad det visar. Tänkte iaf ta upp det nästa gång jag träffar min bm. Ska på TUL om 2 veckor.

Håller på att höja doserna för fullt. Senaste dagarna har varit skit rent ut sagt. Bs har stigit som bara den efter måltid. Haft tråkigt utgångsläge också då jag legat högt redan på morgonen. Hoppas höjning på insulin ger effekt. Man känner sig bara så kass när bs inte gör som man vill :/ Men man kan inte gör mer än sitt bästa det vet jag...

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare