• Lady2

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Får väl inse att man inte kan göra mycket annat än att släppa på kontrollbehovet där och då, har väl inget val heller!
    Men vill ju gärna veta om det blir KS, igångsättning eller på ''vanligt vis'' så långt innan som möjligt, men det bestämmer TUL och det blir väl inte efter nästa, utan nästa igen isf.

Jag fick alla TUL bokade direkt med 3 veckor emellan. Men det kan säkert ändras under tiden beroende på hur det ser ut.
    Enligt BM blir det i första hand igångsättning (istället för planerat KS) om det drar iväg för mycket.

Ni som gjort resan en gång förut; hur skötte sig bs under förlossningstiden? Kan bara tänka mig att det är svårt att kontrollera med allt runtomkring stess osv.
    Hur påverkades bebisen? Har för mig att jag läst att det är vanligt att de föds med lågt bs?

• Lady2

Jaha, så det är så det funkar alltså. Har inte fått någon info alls om hur diabetesen sköts under förlossning. Hur togs bebisarna (för du hade tvillingar va:) om hand sen? Föddes dom med lågt bs?

Jobbigt med alla toppar och dalar! Jag har inte alls varit nöjd med hur mina värden sett ut under grav men varje gång jag träffar läkaren säger hon alltid "det är perfekt". Så vad finns det mer att sträva efter..  Det är ju lugnande och skönt att höra iaf. Jag fick höra i början att det optimala är att alltid ligga mellan 4-8, det är såklart helt omöjligt. Just därför har jag alltid trott att jag ska få ''skäll'' men det har jag verkligen inte fått.
    Tufft att gå upp varje natt!! Det har aldrig varit på tal för mig men ofta vaknar jag ändå på natten och kollar. Inatt var jag uppe kl 04 låg på 7,5. Tog 1E. Kl 07 låg jag på 11,0. Jaha då skulle jag alltså tagit mer ändå.. Medan natten innan med samma resultat vid 05 kan sen visa 4.5 på morgonen. Ingen logik alls och det gör det så svårt.

Välkommen anna tuva. Jag går på vanliga mvc antar jag, aldrig fått nån info om att det finns spec mvc. Men det låter ju kanon om man får mer hjälp och stöttning där. Trivs du inte med din bm så byt!! Har du tur så finns inte din förra kvar! Lycka till

• Lady2

Väntan och längtan; Va ledsen jag blev av att läsa det du skrivit. Förstår att du fick en tuff dag!
    Min läkare är väldigt rädd för låga värden (som jag skrivit förut har jag varit nere på 1,9 och fick inga symptom alls, bara ren tur att jag kollade bs just då) Jag har tidigare varit medvetslös i insulinkoma och krampat och jag antar att det är sådana situationer hon är rädd för (när det går så långt förstår väl vi alla att de inte kan vara bra varken för mamma eller bebis i magen). Hennes betoning ligger på att jag inte ska köra bil utan att kolla bs innan, inte lägga mig i ett varmt bad när jag är själv hemma osv eftersom de situationerna kan bli farliga om jag dimper lågt på ett annat sätt.

Vi har samma uppfattning om de höga värdena. Läkaren säger dock att aldrig hamna över 8,0 under hela grav är OMÖJLIGT. Jag håller med. Hon bryr sig inte om mina höga värden eftersom hon menar att det är normalt.
    Hade höga värden varit ofarliga och ''bara'' inneburit en risk för att få ett stort barn hade väl knappast direktiven legat som de gör? Isf hade väl alla strävat efter att ligga stabilt runt typ 10...??

Ang hba1c så ger det såklart en bra bild. Annars hade vi väl knappast kollat det?!
    Förresten - var nöjd med ditt resultat!!
    Tycker absolut att du ska byta läkare om du känner redan nu att det inte går att ''fixa'' allt som blev fel idag. Ni kommer ju ha en del med varandra att göra och ingen vidare att ha en klump i magen varje gång du ska dit.
    Bra kämpat och kämpa vidare!!

• Lady2

Caisas: Va roligt! Ett Hba1c på 43 är så bra som det kan bli! Oro för bs och allt som har med diabetes att göra kommer du nog få leva med dessvärre! Men alla har olika upplevelser och det enda man kan göra är sitt bästa och det räcker väldigt långt! Lycka till

Tråkigt att du mår så dåligt, Jojo. Kör inte slut på dig själv bara.
    Håller tummarna att det blir bättre!!

Mitt bs har blivit mer stabilt tycker jag. Förutom på natten då jag alltid får ta extra insulin för att undvika att det ska vara onödigt högt på morgonen.. Fick höja kvällsLantus med 1E men tror nog inte att det gör varken från eller till. Ssk är väldigt försiktig...
    Nästa vecka är det dags för TUL igen, har bävat för det sen jag kom hem från det förra... Hoppas, hoppas att allt är OK

• Lady2

Å blir nästan avundsjuk på dig Sara! Men oavsett om man ligger på plus, minus eller på pricken på kurvan så finns det väl alltid oro ändå! Snart passerar du mållinjen!
    Gjorde mitt andra TUL i förrgår och ligger stadigt på plus, ''det blir ingen svensson-bebis a la 3500'' kunde läkaren iaf garantera.. Självklart hade dom strul med datorsystemet så han kunde inte räkna ut vikten:( Får ringa BM och höra vad som skrivits i journalen.
    Men allt såg bra ut med bebben och det är det viktigaste.

Först när jag åkte därifrån kom jag på att jag undrar om läkaren utgår ifrån att man går tiden ut? Hamnar jag på över +22% blir det igångsättning v 38. Oavsett så är igångsättning det som känns OK. Vill inte alls gå tiden ut med risk för stor bebis.
    Tänker också att de har en felmarginal som kan göra väldigt mycket.
    Över 4 kg är jag livrädd för, tom drömmer om stora bebisar om nätterna...

Både läkare och BM är så positiva och har så snälla svar på mina oroliga frågor. Jätteskönt att dom är så, såklart, men vill gärna ha korten på bordet också.

V 32+4 idag och jag tycker att det är tungt.. Sover dåligt om nätterna med en stor mage som är ivägen, vill bara ha ut den lill* nu!

Jojo, lycka till med KUB. Det är en svår avvägning det där. Pga KUB fick vi göra några extra UL (allt såg bra ut), lite tråkigt eftersom det ändå blir många UL för mig. Minns på min inskrivning hos BM att hon sa att man inte ska göra UL ''i onödan'' pga olika risker. Dom orden satt sig ju i huvudet ;D

• Lady2

Tycker det är klokt att vänta med att berätta! Om man nu inte är en sådan person som delar med sig av allt till alla (jag är precis tvärtom)
    Men min gubbe kunde inte vänta till v 13 då vi skulle på UL, på dagen jag gick in i v 12 fick blivande mormor och farmor veta. Jag hade gärna hållt på det en vecka till men den striden fick jag ge upp ;)

I början använde jag mycket ''zip-tröjor'', lägger man mudden på höften blir det lät en bula i själva tröjan över magen. Men alla har kanske inte ett jobb där man kan klä sig så;)

Sara, jag tror inte att din diabetes gör att du måste stanna längre på BB (Kan jag inte tänka mig iaf?!). Hoppas att allt ser bra ut så att ni får komma hem direkt.

• Lady2

Det är ju jättebra att dom har koll på bebisen och kollar bs! Men ska dom ''kolla'' mig efter förlossningen så kommer jag nog att sparka bak-ut!! De flesta diabetiker anser sig väl vara experter på sin egen diabetes
    Men vad vet jag, man kanske är i en annan värld och har noll koll!

Imorgon är det dags för läkarbesök igen. Tycker inte att det brukar ge så mycket egentligen, mest lugnande att höra hur duktig man är
    Fick höja Lantus till natten med ytterligare 2 E och efter det är jag som en ny människa... Inga höga bs på natten och vaknar dessutom bra (för det mesta, om det inte blir för lång sovmorgon). Haft nåt lågt bs på natten så är lite rädd att läkaren kommer vilja minska dosen igen. Hur går det för er??

• Lady2

Grattis Caisas! Tur att missförståndet klarades upp till sist!

Mitt läkarbesök gick bra. ''Perfekt'' som hon brukar säga..

Igår vaknade jag på 6,1, resten av dagen hade jag inte ett värde över 4 förren på kvällen då jag la mig på 5,6... Lite väl lågt på dagen tycker jag.
    Har förstått att vissa får minska på sina doser senare i graviditeten, någon som har koll på när ungefär?
    Jag är i v 33 så jag är kanske inte i ''nedförsbacken'' än.
    Har haft några dagar nu då jag haft lägre bs än vanligtvis.
    Är inte så glad för att ligga för lågt men va skönt det är att slippa alla toppar, de känns i kroppen!

• Lady2

Jag fick jävulsk foglossning och blev sjukskriven på 50%, kommer faktiskt inte ihåg vilken vecka jag var i men runt 23 tror jag. Jag hade den sjukskrivningen fram till jag fick graviditetspenning (har mycket tunga lyft etc på jobbet).
    Nu går jag bara hemma och väntar
    Inget relaterat till diabetes alltså.

Alla funkar ju olika, tror inte heller att det är ''regel'' att behöva minska doserna. Kan vara så att höjningen av Lantus påverkar en del, kom jag på!

48 timmar på BB låter bra tycker jag! Så länge allt är som det ska. Ska fråga min BM nästa vecka om hur det funkar här. Det skiljer säkert beroende på vart man bor.
    Min mamma berättade att hon stannade på BB en vecka när hon fick mig, vilket var standard för alla då. Det var en annan tid

Jojo, va bra att det funkar så! Låter som du fått en bra BM.

• Lady2

Välkommen hit tittuten! Önskar dig all lycka till!! Det låter väldigt tufft..
    Jag är i v 34 så vi ligger ju väldigt nära varandra!

Sara, håller tummarna att liten väljer att titta ut av sig själv! Förstår att det är det du vill!

Jag var hos BM igår och denna gången förstod hon nog hur mycket jag tänker på TUL/ev. igångsättning osv. Hon skulle boka om mina tider till henne så att jag får träffa henne utan för stort glapp från TUL.
    Jag är beräknad på långfredagen av alla dagar.. Får jag inte igångsättning innan dess (v 38) och det inte startar spontant går det ju några dagar innan jag får komma in pga röda dagar. Viktmässigt kan det ju hända en hel del på 5 dagar så hursomhelst verkade jag få över henne på min sida att bebben ska ut innan det ska firas påsk
    Nästa vecka är det dags för TUL igen iaf.

Har haft problem med sura uppstötningar/halsbränna på kvällarna. Igår tog jag samarin och en timme efter hade bs åkt upp till 10,2. Hade inte en tanke på att samarin kan innehålla något som höjer bs, men det gör det kanske?? Någon som vet?
    Lite typiskt då det faktiskt fungerade..:P

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare