• Vilda Tiger

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

Välkommen!

bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

• Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • Fiyali
    anjasmamma skrev 2010-02-10 15:35:27 följande:
    Kim: Från v 11 kan de kolla med mkp.. Har dock inte fått göra nåt vul än för det finns inga tider på mitt sjukhus=( Svårt att veta när jag är i v 11 då. Om jag räknar på senaste mens går jag in i v 9 idag men det kan jag inte riktigt lita på...
    Nej det är så jätte dumt, det där med sista mensen slog på TVÅ veckor med stora tjejen, och en vecka nu med minstingen i magen!
    Finns det inget annat sjukhus du kan komma in på?
    Eller gå på en akut tid och tvinga dig på?
  • kim86

anjasmamma.
    Ja, verkligen. Så speciella förutsättningar som du har så ska de väl nästan beställa taxi och rulla ut röda mattan för dig också. Knasigt att inte få tid.
    Jag har tid för vul den 23/2. Är sååå nervös. Tänk om inget rör sig där inne...

• blehnda

Kim: Är sjukskriven pga av att läkaren inte gillar mitt bs när jag är på jobbet, eller utanför hemmet i största allmänhel vill säga. Har en lång historia av bekymmer med bs bakom mig och har nu en senor kopplad till min pump dygnet runt. då har vi kunna se när det ligger bra, vad jag gör när det ligger dåligt osv. en lååång procedur, och de har kommit fram till att jag nu ska vara hemma på heltid och vara helt utom stress...konstigt förklarat men det är typ så det ligger till!

Idag fick jag första utbetalningen från fk. Blev sjukskriven den 23:e november och fick inte pengarna för ens idag, fatta att dom var välkommna=)

Så nu har jag fyllt kyl o frys för ett bra tag framöver. efter jag hade varit istan och träffat läkaren, gått på apoteket, köpt två nya bh:ar(alla andra är nu för små:/...) och storhandlat var jag helt totalt slut när jag kom hem. plockade in allt där det skulle vara, käkade lunch och la mig i soffan. Vaknade nyss, två och en halv timme senare!!! helt väck av att göra så m,ycket hemifrån, hehe, jag kände mig som en pensionär. katten låg helt utfläkt på magen och sov han också, det tycker bebisen om!

Dags att göra lite nytta och gå till stallet, shit vad dagen gick fort när man lyckades sova bort halva, ha ha!

kram på er!

• kim86

Blehnda.
    Ok, jag förstår. När jag är hemma är bs bra också, en sån sensor hade varit välkommet.. =)
    Hoppas du ändå mår bra av att vara hemma.. Jag menar, rent förberedande och som du säger, försöka undvika stress. Stress gör jättemycket med mitt bs...
    men du verkar ha klarat av en hel del idag.. =)

• Håkansson

Tack alla snälla för svaren. Jag tror och hoppas att det inte blev några skador. Jag har lånat en socker-navigator av min diabetes läkare som sitter på armen och läser av sockret konstant. Men just den kvällen då det hände så hade jag bytt nål och apparaten hade inte börjat fungera riktigt...TYPISKT!

Har ni också använt en sådan navigator. Om inte så är det verkligen att rekomendera. Jag har full koll på sockret hela tiden...ser om det är på väg upp eller ner...och man slipper hålla på att sticka sig!!!
    Ha det bra alla! KRAM
  • Vilda Tiger

Fiyali
    Men OJ sicken vändning! 2.5 veckor går ju jättefort, ju! Och va mysigt ändå att ha en sådan liiiiten plutt som är så rund och go, det är ju fördelar med allt som du säger. Va underbart att du tänker så positivt om det! Man ska må bra som gravid och det är ju bara att gilla läget liksom, vilket du definitivt gör. En eloge!

• ulli32
    Håkansson skrev 2010-02-10 18:24:39 följande:
    Tack alla snälla för svaren. Jag tror och hoppas att det inte blev några skador. Jag har lånat en socker-navigator av min diabetes läkare som sitter på armen och läser av sockret konstant. Men just den kvällen då det hände så hade jag bytt nål och apparaten hade inte börjat fungera riktigt...TYPISKT! Har ni också använt en sådan navigator. Om inte så är det verkligen att rekomendera. Jag har full koll på sockret hela tiden...ser om det är på väg upp eller ner...och man slipper hålla på att sticka sig!!! Ha det bra alla! KRAM
    Haloj Håkanssom.

får jag fråga vilken insulinpump du har?
    min son har en medtronic pump o han kan koppla till en sensor som mäter bs var 5 min i 24 tim, det är verkligen toppen!
    jag har försökt att tala om för min doktor att jag skulle vilja ha en pump med sensor...men d verkar inte bli så, mitt socker är väll inte katastrof men hoppar lite mkt tycker jag....har nog med all stress att göra.

ha d gott, kram ullis
  • ulli32
    Fiyali skrev 2010-02-10 15:13:56 följande:
    Håkansson:Hej! Jag hade det vid två tillfällen under min förra graviditet, en gång tidigt, och en gång sent, och läkaren så då att det var "allvarligare", dvs värre för barnet sent under graviditeten, och jag har en sån härlig liten hoppetossa här hemma, så tog hon skada av det är det då inget som märks! Så det är säkert ingen fara! :)Tack kim86 och vilda tigern för tummarna, det var säkert de som gav magin idag!Känner att jag lite snabbt måste av-prata mig om dagen! Åkte in i morse för att kolla fostervatten och sammandragningar. Blev inlagd två ggr förra graviditeten, (fast då redan vecka 24 och sen vecka 30 igen), och därför har de lite extra koll! Är nu i vecka 31+?, så vecka 32 alltså. De börjar med att göra CTG, och då är hennes puls på 189, så de lämnar mig ensam i rummet (oroliga över att hon stressas av sammandragningar), där sitter jag och väntar på att vi ska kolla det om 30 minter igen, för då ska det ha sjunkit säger de, om det bara var "aktivitetspuls", så, sen 30 minuter senare ligger pulsen kvar på samma, och då får jag de här kalla kårarna över att något ska vara fel, så jag får gå en vända i sakta mak under 45 minuter i hopp om att bebisen ska "vaggas" till sömns. Väl tillbaka, 143 i puls, så då efter två timmar var jag ju något lättad och min egen puls la sig!Dags för mamma Fia att hoppa upp på britsen då! Jaha, nästa chock! 36 över magen, lika stor som med stora flickan vid vecka 39+5 då hon är född! Haha, gud tänker jag, vilken jätte bebis det här kommer bli. Får vänta tio minuter, sen kommer barnmorskan tillbaka, efter beräknad vikt och fostervatten, och hon avslöjar då att om 2,5 veckor, så är barnet "utom risk", dvs, räknas som förtidigt född bara, inte väldigt, eller extremt, och att då blir det aktuellt med ett planerat snitt istället. Så från min vision om att få en JÄTTE BEBIS på säkert 15 kg (i min fantasi, beräknad till 5,5 på riktigt), så visar det sig att jag nog kommer få en liten plutte på ca 44 cm, dock runt 3000 gram, om bara 2,5 veckor, och max 5 veckor, då jag går in i vecka 36+?, dvs om bebisen av någon anledning slutar lägga på sig 300-400 gram per vecka! Känner mig allmänt snopen och lurad på förlossning, då det nu rör sig om planerat snitt, och lagom stressad över att ha fått min graviditet så mycket förkortad!Men efter en lång lugn promenad i stan och efter att ha inhandlat en body i stl 44, så känner jag mig nu lycklig över att bebisen mår bra, tack gode gud, och över att så pass snart få hålla mitt lilla hjärta i min famn! Det finns fördelar med allt! :)Tack för den totala Egostunden.
    haloj!

åhh snart har du din lilla bebis i din famn, härligt att du ser allt så positivt :)
    men d e ju så man måste tänka!
    berätta hur du mår o hur allt går...ha d gott. kram ullis.
  • ulli32

Hej alla socker mammor!

hoppas ni mår bra.

i måndags va jag o skrev in mej på MVC, kändes faktiskt kul o spännande.
    så många frågor hon hade...d roligaste va när hon fråga om det fanns tvillingar på min sida av släkten o jag svara ja...2 st tvillingpar....min mormor fick 4 döttrar, 2 tvillingpar :)
    hon titta me stooora ögon..hihihi d va lite kul.
    BM va jätte trevlig, ska tillbaka nästa onsdag o trägga läkaren.

hur många av er har gjort kubb-test?
    har nån gjort fostervatten prov?

är i v9+0 imorron o idag va det en kvinna som fråga om jag va gravid....hahahaha d syns redan, känner mej inte gravid fin ännu utan mer rund o go ;)

mår ni alla bra?

kram ullis.

• Håkansson
    ulli32 skrev 2010-02-10 20:37:29 följande:
    Haloj Håkanssom. får jag fråga vilken insulinpump du har? min son har en medtronic pump o han kan koppla till en sensor som mäter bs var 5 min i 24 tim, det är verkligen toppen! jag har försökt att tala om för min doktor att jag skulle vilja ha en pump med sensor...men d verkar inte bli så, mitt socker är väll inte katastrof men hoppar lite mkt tycker jag....har nog med all stress att göra. ha d gott, kram ullis
    Hej. Jag har ingen insulinpump utan kör bara med penna. Detta är en helt separat grej som man har på armen som mäter blodsockret var 5te min. Och med tanke på att man ser om det är på väg upp eller ner så kan man vara med och parera med mat/insulin i tid. Jag älskar att ha denna ...önskar de kunde finnas fler på marknaden. Nu finns ju bara ett fåtal så man får bara låna korta perioder.Fråga din läkare om han har sådana att låna ut. Skönt att utvecklingen går framåt=)
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare