Fiyali skrev 2010-02-10 15:13:56 följande:
Håkansson:Hej! Jag hade det vid två tillfällen under min förra graviditet, en gång tidigt, och en gång sent, och läkaren så då att det var "allvarligare", dvs värre för barnet sent under graviditeten, och jag har en sån härlig liten hoppetossa här hemma, så tog hon skada av det är det då inget som märks! Så det är säkert ingen fara! :)Tack kim86 och vilda tigern för tummarna, det var säkert de som gav magin idag!Känner att jag lite snabbt måste av-prata mig om dagen! Åkte in i morse för att kolla fostervatten och sammandragningar. Blev inlagd två ggr förra graviditeten, (fast då redan vecka 24 och sen vecka 30 igen), och därför har de lite extra koll! Är nu i vecka 31+?, så vecka 32 alltså. De börjar med att göra CTG, och då är hennes puls på 189, så de lämnar mig ensam i rummet (oroliga över att hon stressas av sammandragningar), där sitter jag och väntar på att vi ska kolla det om 30 minter igen, för då ska det ha sjunkit säger de, om det bara var "aktivitetspuls", så, sen 30 minuter senare ligger pulsen kvar på samma, och då får jag de här kalla kårarna över att något ska vara fel, så jag får gå en vända i sakta mak under 45 minuter i hopp om att bebisen ska "vaggas" till sömns. Väl tillbaka, 143 i puls, så då efter två timmar var jag ju något lättad och min egen puls la sig!Dags för mamma Fia att hoppa upp på britsen då! Jaha, nästa chock! 36 över magen, lika stor som med stora flickan vid vecka 39+5 då hon är född! Haha, gud tänker jag, vilken jätte bebis det här kommer bli. Får vänta tio minuter, sen kommer barnmorskan tillbaka, efter beräknad vikt och fostervatten, och hon avslöjar då att om 2,5 veckor, så är barnet "utom risk", dvs, räknas som förtidigt född bara, inte väldigt, eller extremt, och att då blir det aktuellt med ett planerat snitt istället. Så från min vision om att få en JÄTTE BEBIS på säkert 15 kg (i min fantasi, beräknad till 5,5 på riktigt), så visar det sig att jag nog kommer få en liten plutte på ca 44 cm, dock runt 3000 gram, om bara 2,5 veckor, och max 5 veckor, då jag går in i vecka 36+?, dvs om bebisen av någon anledning slutar lägga på sig 300-400 gram per vecka! Känner mig allmänt snopen och lurad på förlossning, då det nu rör sig om planerat snitt, och lagom stressad över att ha fått min graviditet så mycket förkortad!Men efter en lång lugn promenad i stan och efter att ha inhandlat en body i stl 44, så känner jag mig nu lycklig över att bebisen mår bra, tack gode gud, och över att så pass snart få hålla mitt lilla hjärta i min famn! Det finns fördelar med allt! :)Tack för den totala Egostunden.
haloj!
åhh snart har du din lilla bebis i din famn, härligt att du ser allt så positivt :)
men d e ju så man måste tänka!
berätta hur du mår o hur allt går...ha d gott. kram ullis.