• Lady2

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Jojo; är Omeprazol receptfritt eller något du fått utskrivet? Aldrig hört talas om, men har aldrig haft problem med detta tidigare. 

Tittuten; Här har det funkat from v 30 blir det TUL var tredje vecka (Är kanske olika vart man bor). På måndag ska jag på mitt tredje. Om det visar på över +22% blir det igångsättning v 38. Det är väl vad som är praxis men kan tänka mig att man diskuterar snitt osv om TUL drar iväg för mycke..
    Sist jag var på TUL hade dom såklart strul med datorsystemet så fick aldrig något svar på hur det låg till, men fick hos BM veta att det låg på +20% enligt journalen.
    Så jag räknar med att ligga på eller över +22% på nästa TUL.

Min BM sa att hennes erfarenhet är att TUL visar att bebisen är större än vad den i själva  verket är, men det kan man inte heller ta för givet tycker jag?! Dom har väl en felmarginal på nästan 0,5 kg och skulle uppskattningen ligga runt 4 kg är + 0,5 väldigt mycket! 

Så alla tankar kring igångsättning, stor bebis, ev. felmarginal från TUL har snurrat en hel del i huvudet nu.. Hoppas på att få veta mer och om hur planeringen ser ut nästa vecka. Jag har en del kontrollbehov och gillar inte ovissheten

Ang dexcom har jag inte haft det under grav. Men är du rädd att den är i vägen så behöver du ju inte ha den. Tror nog att dom talar om för dig om den ska bort eller inte. Du kollar väl bs med mätaren då ändå

• Lady2

Idag var det dax för tredje TUL. Blev +23%. Eftersom BM sagt att kommer man över +22% så blir det igångsättning v 38 trodde jag att jag skulle få det bokat och klart på plats idag men icke. Läkaren ville göra ett TUL till om 2 veckor innan något bestäms. Blev lite besviken just för att jag skulle vilja planera och veta vad jag har framför mig..

Igångsättning känns inte som det mest optimala (är också lite orolig för hur mycke det kan dra ut på tiden osv.) men samtidigt vill jag inte gå tiden ut om bebisen ligger på + på vikten.
    Det allra bästa vore om det startade av sig själv innan det är dags för nästa TUL!! I de bästa av världar...

Ska inte träffa BM förren nästa vecka så får se vad hon har att säga..

Ang Samarin frågade jag min ssk som kollade upp det i FASS. skulle inte vara något som kan höja bs men tydligen är det väl så ändå

Sara - håller tummarna att din lill* väljer att titta ut utan igångsättning!

• Lady2

Lycka till Sara!! Åå vad jag också längtar till det är dags!

Va tufft ni har det med illamående och kräkningar. Bs som hoppar som det vill gör det ju inte bättre.. Jojo, om du har de för tufft kanske du ska överväga sjukskrivning ändå? Att vara hemma iaf 50% kanske inte vore så dumt..?

Vilda Tiger, det var skönt att läsa att du har positiva upplevelser av igångsättning. Jag känner mig ganska säker på att det kommer bli så för mig..
    Men som jag förstått är det skillnad om man är förstföderska eller ej, blev du igångsatt med ditt första?

Jag som varit så nöjd med bs och glad över att nätterna äntligen blivit bra och stabila har inte varit så bra de två senaste nätterna. Vaknat på över 10 och tagit extra insulin. Har ätit lite sent på kvällen så jag hoppas att det är det, och inte att det börjar hoppa som det vill igen.. Det blir ingen ''nattamat'' ikväll hoppas att det är svaret

• Lady2

Vill också gratulera Sara!! Det var en fin läsning och jag uppskattade också att få läsa en positiv upplevelse av igångsättning!! Hoppas ni alla mår bra

Ang höjningar av doser tror jag att det började smyga sig på efter v 20, men jag har dålig koll måste jag säga. Nu i slutet har alla veckor börjat ''gröta ihop sig'' i huvudet

Idag var jag hos BM. Mätte magen och den börjar sticka iväg nu
    Usch jag tycker att det är tungt och skapar en hel del oro ang bebisens storlek..
    Fick en tid för CTG imorgon (vilket hade missats att boka in tidigare..)
    Å vad jag bara vill ha ut det lilla livet nu!!

riparbella; jag har själv inte haft dexcom men som jag förstått är det en otrolig hjälp när det svänger hit och dit som värst, men det vet du väl redan . Min ssk pratade lite om det i början av min grav men ingen av oss kände väl att det behövdes om jag inte själv gärna ville ha den alltså. Du har ju ett fint Hba1c!! Om du är bebissugen tycker jag att du ska ta upp det med din ssk! Lycka till

• Lady2

Hur är det med alla och hur går det för er?? (Försöker blåsa lite liv i tråden)

Jag ska förhoppningsvis sättas igång på måndag! Många tankar som snurrar men brukar sluta med att jag tänker att det får bli som det blir

Läste din, Saras, historia nu igen. För mig är det första barnet så det kommer väl ta mycke längre tid än för dig men ändå... Hur sköttes din diabetes under tiden? Hade du dropp?

Väldigt betryggande läsning annars, hoppas ni börjat komma in i era nya rutiner

• Lady2

Hej alla. Tittar in och ser hur ni har det

Nu är de snart 3 månader sen vi fick vår dotter. Det blev igångsättning, en positiv upplevelse måste jag säga, när det väl drog igång var hon ute på knappt 3 timmar. Med en vikt på 4600 (!) gick det ändå bra.

Lite besviken då TUL 10 dagar innan uppskattade vikten till 3900.. Hon föddes i v 38+3.

Hon har mått bra hela tiden så jag hade inte behövt oroa mig för att jag haft svängigt bs och en dålig start då jag inte levde som jag borde när jag fick veta att jag var gravid..

Såg att någon skrev angående pennor och höjda doser. Jag har pennor och höjde Lantus en del. Kommer inte ihåg exakt (kanske står tidigare i tråden) men upplevde att bs blev stabilare och att novorapid inte höjdes så mycket tack vare det.

Skickar en klapp på axeln till er alla, ni är så duktiga som kämpar!!

• Lady2

Jag är inne och läser ibland och ser hur det går för er. Såg ditt inlägg väntanochlängtan, kände att jag ville svara dig.

Förstår att du har det kämpigt!! Jag skrev tidigare i tråden om min igångsättning. Detta skedde i v 38+2 eller 3 (minnet sviker...) pga av helg blev det inte på 38+0 som jag blivit lovad... Tidigare TUL låg på +17% och jag var öppen och mogen så det blev igångsättning.

Min bebis var större än vad TUL hade visat. Förlossningen gick bra men jag känner mig fortfarande besviken på att de hölls så dålig koll på detta. Min bm sa i ett tidigt samtal att jag som förstföderska inte behöver oroa mig, jag skulle inte få lov att föda en "jättebebis". Min vägde 4600.

Här är det standard att bli igångsatt i v 38+0 som diabetiker om TUL ligger på över +17%.

Eftersom du har det så tufft som du har det hoppas jag att du ändå orkar vara en "jobbig" patient och tjata om det behövs.

Vill också säga att min bm talade väl om att TUL oftare visar fel på det hållet att barnet är mindre än vad dom kommer fram till (finns delade erfarenheter i denna tråden dock) men vill ändå ge dig hopp om att det kan vara så!!

Stort lycka till! Snart har du din bebis i famnen!

• Lady2

Är ni aktiva i tråden??

Jag försöker få lite liv här annars:)

Har precis plussat (oväntat men välkommet!) även om det inte var allt för längesen sist så står man ändå med 1000 funderingar och dåligt samvete...

Hur går det för er andra?

• Lady2

Å va roligt om vi är några som samlas här!

Visst är det fruktansvärt svårt men som gravid är samvetet 1000 gånger starkare än annars.

Jag har en dotter på 14 månader som är helt perfekt, trots toppar och dalar i blodsockret under den grav.

Little friend - Låter som du har de tungt?! Kämpa på. Jag har inte känt något illamående (än) men sist så var det klassiska att äta lite och ofta som fungerade för mig. Kanske behöver du minska insulinet? Inte ovanligt att det kan behövas under den första tiden.

Jag ringde mvc för att boka inskrivning idag. Känns så overkligt. Skulle ringa till diabetesmottagningen också men deras telefontid var inställd. Känner mig besviken för det är så värdefullt att få prata med någon, som kan lugna och stötta.

Skickar pepp till er alla!!

• Lady2

Hoppas att det blir bättre för dig Little friend!! Vet du vilken vecka du är i?

Jag änvänder pennor och har aldrig haft pump. Det är väl en smaksak men man har kanske bättre koll med pump? Idag vaknade jag på 11,1 :( Jag la mig på 3,6 (lite väl lågt för min smak) men va besviken man blir när det svänger så. Jag ändrade mitt basala för några veckor sen, både tid och dos. Antagligen är det det som gör det...?

Väntar på att få tag i min diab.sköterska...

På dagarna ligger jag ganska pressat mellan 3-4.5. Är ganska säker på att min läkare inte kommer gilla det. Svår balansgång som vi alla vet!

Lycka till hos läkaren!:)

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare