• Lady2

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Hej!

Jag hoppar in i tråden efter att ha ''tjuvläst'' den länge! Nu tog jag mig i kragen och
    blev medlem så jag kan vara med och ventilera.

Jag är i v 21 (20+1) och typ 1a sen 2008.
    Börjat fundera mycket på bebbens vikt och vad jag kan och bör göra för att göra det bästa. Vad har ni fått för tips? Hur har ni tänkt ang mat?
    Enligt min sköterska (min vanliga är såklart sjukskriven och den nya har jag inte hunnit träffa än) sa över telefon att det jag ska tänka på är just vad jag äter.
    Trodde att insulindosen spelade stor roll och även hur man ligger i socker. Men hon menade att det mesta hängde på vad jag äter. Och att jag rör på mig, såklart.

När gjorde ni första TUL? Hur många sammanlagt, och framförallt, stämde det någorlunda?

Jag nojar över precis ALLT men just nu är det detta jag snöat in på

• Lady2

Väntanochlängtan; Hur bra tålamod har du när du väntar på att bs ska sjunka?
    När jag legat högt har jag fått panik och tagit extradoser och har det inte sjunkit så har jag fortsatt att ta extra = jag blev låg senare.
    Och har man tagit mycket extra så är det kanske därför det går trögt att få upp det igen..
    Min ssk ville att jag skulle ha bättre tålamod och invänta att det ska sjunka, och det gjorde det ju (inte lika fort som jag ville dock;) med bara en extrados ist för flera.

Hoppas att du får ordning på det!

• Lady2

Jag gjorde vul i v 12, det verkar sent.. Men det var tack vare diabetesssk, bm ville inte ge mig nåt ul innan det vanliga runt v 20...

Jag har också börjat få problem med höga morgonvärden. Även om jag ligger bra i bs på kvällen så har jag vaknat på runt 11. Jag har försökt göra lite som du Diabetiker jojo; vaknar på natten för taobesök och har tagit 2-3 enheter även om jag legat bra. Har då vaknat på morgonen med bra värde. Men tycker egentligen inte om att ta extrados när jag ligger bra. Jag känner ingenting när jag ligger lågt och på natten kan det ju bli farligt.
    Är de vanligt att man förlorar sina symptom på låga värden? I mitten av grav vet jag att jag testade och låg på 1,9 och kände ingenting..
    Jojo; det hjälper inte att höja lantus, eller? Jag hoppades på att det skulle va lösningen på problemet men har inte fått tag i sköterskan nu under ledigheten men får se vad som sägs imorgon.

..Och GRATTIS till era plus!!

• Lady2

Tack för svar jojo!

Nätterna/morgonbs blir bara värre och värre tycker jag!
    Igår tog det fram till em innan jag låg bra i bs igen, å va trött man blir på allt ibland!!

Vi har redan varit på 3 ul, även om det finns nackdelar med det så har det varit en sån enorm glädje och lättnad varje gång man fått höra att allt ser bra ut!

Skönt att jul och nyår är över och att man snart kan komma in i sina egna rutiner igen och inte äta bortbjuden så ofta. 

• Lady2

Va skönt att ni verkar få de ordnat med bm och läkare. Skönt med trygghet men också att slippa rabbla detsamma vid alla möte..

Har två veckor kvar till mitt första TUL. Det är första barnet och som jag skrivit innan har jag varit orolig för detta. När jag insåg att jag ska dit om 2 veckor blev jag livrädd. Fick dåligt samvete direkt i förhand;)
    Nån som vill berätta om hur det funkar? Hur gick det för er ?
    Läste lite och förstod att det inte är allt för pålitligt ändå?
    Ska dit varannan vecka sedan enligt bm så jag antar att det kan hända mycket på kort tid..

• Lady2

Tack för svar jojo!
    Det låter ju jättebra. Jag är väl bara rädd för att få dåliga nyheter och sen allt det har med sig... Men det är ju en hjälp och man ska ju va tacksam för det istället!

Sist vi var på UL hade dom precis fått in en ny maskin. Allt syntes så tydligt och dom kunde ''klippa ut'' olika kroppsdelar och vrida och vända på dom för att undersöka (3D såklart). Med sådan teknik kan man ju tycka att det borde stämma ganska väl ändå..
    Får försöka släppa det lite fram tills det är dags..:)

Hur går det med era värden?
    Jag får fortfarande en del höga på natten, men verkar som att det är på morgontimmarna det börjar stiga. Läkartid först nästa vecka så försöker pyssla ihop det så gott det går fram till dess.
    Kämpa på!:)

• Lady2

Tack för svar!

Igår var jag hos diabetessk och läkare. Dom var helnöjda och inte alls orolig över mina
    höga natt/morgonvärden.
    Det är alltid detsamma när jag får se alla senaste värden framför mig... Det är inte riktigt så illa som man föreställer sig. Hade fler höga nu än jag haft tidigare, men inte dygnet runt i två veckor som jag fått för mig Dessvärre är det ju de höga värdena man lägger på minnet. Är läkaren nöjd så måste väl jag också vara det.. Komiskt nog har jag legat bra hela natten för vaknade med ett bra bs imorse.

Fick kallelse till första TUL i nästa vecka. Ska försöka att inte tänka på det fram till dess. Det får ju bli som det blir, om nu vem som helst kan få stor bebis så kanske det handlar om en del ''tur eller otur''..

Hoppas det går bra för alla kämpar!

• Lady2

Jojo; är du hungrig så ät! Det finns inte så mycket annat att göra! Tycker jag har varit hungrig genom hela grav (kanske därför jag är nojig inför TUL..)
    Jag försöker äta mig riktigt mätt när jag äter för att inte ''skåpäta'' emellan. Middagsmat gärna 2ggr/dag (jag håller ner på kolhydraterna).

Pratade med ssk idag om höjt bs på natten/morgontimmarna. Hon pratade om ''gryningsfenomenet'' vilket jag aldrig hört talas om innan?!
    Ser ingen röd tråd själv på mina nattvärden (ibland bra ibland inte) så det kanske stämmer... Å va de ska bli skönt att slippa sönderanalysera allting när liten väl är ute... Men då får man väl annat att tänka på istället

• Lady2

Idag var vi och gjorde första TUL!

Som väntat låg bebben på plus i vikt men inom det normala. + - 20% tror jag läkaren sa var normalt avvikande eller vad man ska kalla det?
    Han sa att det inte berodde på diabetes utan att alla barn är olika och att generna spelar in (min gubbe är lång tex). Jag tror att han sa det för att vara snäll, eller har jag blivit helt hjärntvättad av allt googlande på tul
    Om 3 veckor är det dags igen och först då görs väl en bedömning, om bebben följer sin egna kurva eller ej..

Jag har redan börjat ställa in mig på snitt men det ska jag kanske inte göra..

Hur går det för er?! Jag är nog lite långt gången jämfört med er som är mest aktiva här

• Lady2

Va härligt att låta det bli som det blir! Själv har jag ett ganska stort kontrollbehov så jag vill nog kunna förbereda mig lite mentalt;) Om det blir ett planerat KS vill säga. I annat fall får ju förloppet bli som det blir. (Knappt vågat tänka på det)

Sara; då ligger vi ganska lika, 31+1 idag. Jag har också fått höja mina doser men inte i den mängden. Det kanske kommer då! Jag har tyvärr inte haft samma självbehärskning som du, jag har visst ''syndat'' och antagligen är det väl därför resultatet på TUL blev som det blev. (Även om läkaren inte ville säga det)
    Hoppas bara att bebben följer sin egen kurva så att det inte har stuckit iväg alldeles nästa gång jag ska dit..
    Hur många TUL har du planerade? 3 veckor emellan?

Jag börjar också längta efter att kunna synda, i annan mängd och utan det dåliga samvetet efteråt;)

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare