-
Det är så synd att de inte gör det som rutin i alla fall. Så hade min systres förstfödde kanske funnits bland oss idag. Jag kommer nog be om det denna gång. Vara mer påstridig och inte bara ta ett nej. Jag själv blev nekad snitt förrra grav. Jag var superrädd efter vad som hänt syrran. Men man vill helst inte snitta diabetiker pga blödningrisken. Jag började vaginal fl. men det hela flöt inte på som det skulle med dåliga värden på bebis och det blev akut snitt. Mkt riktigt blödde jag massor och man fick öppna upp mig igen dagen efter.BabyNo2 skrev 2010-04-06 19:15:00 följande:Maddie72; när vi väntade Jr för 2 år sen så blev jag igångsatt 2 ggr med gele! UTAN resultat.. förutom att heela muffen svullnade upp ;o(Låg med sammandragningar som inte var av denna värld.. o utan öppna mig ens 1cm...dåå bestämde läkarna att röntga mitt bäcken.. de här var i Eskilstuna(MSE)Det visade sig att flera mått var för trånga... så de blev snitt dagen efter!!Denna gång på planeringsmötet vi hade med GYN så gick hon igenom mina plåtar o de visade sig att anledningen till att jag ej öppnade mig var att jr inte ens kom ner i 1a "öppningen".. o det är när de sjunker dit ner som livmodertappen mjuknar o kroppen börjar förbereda sig.. så där var jag för trång, sedan i de sista hålet :o) var jag 23 cm o man borde vara 30 cm..sååå hon sade att enda möjligheten att föda vaginalt vore att föda i v 36..o de VILL vi inte göra... HELST efter v 38!Nu kom Jr i v 38 o vägde 3590 o var 51 cm lång!!Men min kompis hade oxå fått infon att de ej gör bäckenbotten röntgen längre... menmen... .JAG har gjort de o de är jag glad över, för TÄNK om Jr fastnat då hade de blitt akutsnitt ist!!!Blendha.. jaa men dååå fattar jag att vi ej såg varann... lika gravida o snurriga båda 2... Jag såg dej bara from behind så jag kan ej yttra mig om magen :o)men en fika vore najs....Kram
-
Enligt min moster som bor i Canada, så förlöses alla diabetiker med kejsarsnitt där. Hon förstår verkligen inte var de sysslar med i Sverige.
-
Baby No2 - Har för mig att det var för att diabetiker oftast får stora barn. Risken att barnet fastnar. Ja ni vet säkert varför. Sedan är det ju en massa stämningar hit och dit i landet "over there" och för att slippa det så kör de kanske den säkra vägen. Jag vet faktiskt inte helt säkert, men jag vet bara att min moster var så chockad efter syrran hade förlorat sitt barn och jag blev gravid några år efter och blev nekad snitt, jag var sååå orolig osv. Hade inte tänkt prata om det jobbiga som hände syrran, men nu kan jag inte hålla tyst längre.
Syrran min förlorade sitt första barn för 8 år sedan vid förlossningen. Martin var vid födseln 5200 g och 55 cm. Ett stort barn. Ungefär halva graviditeten var hon full med vätska, helt svullen, hade ingen känsel i fötter eller fingrar. Till saken hörde att hon hade graviditetsdiabetes som inte upptäcktes trots flera tester. Hon mådde sååå dåligt på alla vis och de lyssnade inte på henne. Hon var jättestor, foglossning, världens mage och trodde inte att hon skulle ha ork till någon vag förlossning. Överläkaren sa: Kan du sitta, gå och ligga ner så kan du föda ditt barn. Hon vågade inte tjafsa mer och hon blev igångsatt v 38. Det sa bara pang... hennes kropp var inte beredd, hon fick värkar, på värk på värk utan uppehåll. Barnet skulle ut, men henns bäcken räckte inte till. Han fastnade eftersom axlarna var för breda. plus att värkarna slutade tvärt. Jaha då hade nålen i handen lossnat och hamnat fel, vätskan kom ut där det inte skulle, nässprayen (värkstimul) tog slut och de fick fippla fram ny från annat rum. Läkaren fick bryta av axeln på babyn och satte sig på syrrnas mage och tryckte tills barnet kom ut.. Andades inte då den kom ut. Orkade inte med den påfrestning det var att komma ut. De höll på med upplivningsförsök hur länge som helst. Sedan hade det även blivit nåt fel i hjärttrakten under grav (oupptäckt gravdiabetes) som antagligen gjorde att den stora påfrestningen blev för mkt. Det kom fram under den stora utredningen som sedan gjordes. Försöka skylla ifrån sig kanske.
Jag anser inte att nån ska behöva vara med om något sådant om det går att förhindra. Varför ska de vara så envisa läkarna med att neka en orolig mamma ett kejsarsnitt? Det kunde ju ha varit bra att mäta bäckenbotten? BM i efterkollen förstod inte varför de gjorde nåt sånt. Vad är värst? Att få i sig lite strålning eller att barnet dör? Syrran är ingen typisk tjej i kroppsformen. Breda axlar och smal över höfterna, typisk killkropp. Hon hade gått upp jättemkt i vikt under den graviditeten och de tyckte väl att hon var så stor att det inte var några som helst frågetecken om att hon var tillräckligt bred, vilket hon inte var.
Vill inte under några omständigheter skrämma er. Men berätta min systers historia. Hon blev gravid bara några månader efter det hemska som hände. Hon blev behandlad som om hon var diabetiker med insulin och mådde prima. Var helt förvånad att man kunde må så bra under en graviditet. Hon födde med kejsarsnitt den gången, ingen tvekan att det skulle vara så. Hon var så förstörd i underlivet efter gången innan och det traumat hon hade varit med om så var det väl ganska självklart. -
Fast jag vet verkligen inte hur jag själv vill ha det ärligt talat. Efter de komplikationer jag fick av snitt förra gången och så dåligt jag mådde, så hade det varit skönt att få föda vaginalt. Förutsatt att jag får mäta bäckenbotten då och veta att man är tillräckligt bred.
Känns som detta barn i magen nu kommer bli större än Oskar var. Den gången skötte jag mig exemplariskt precis hela tiden. Han vägde 4770 och var 56 cm lång. Nu kan jag sticka iväg i blodsocker ibland och det känns lite oroväckande. -
Skrutt - Härligt att läsa. Grattis!!
Baby No2 - Jo jag fick öppnas dagen efter igen. 2 liter blod i buken. Mådde såååå dåligt. Var på BB i en vecka. Kunde inte ta hand om nyfödde sonen på 4 dagar. Men men, det är snart 4 år sedan och jag hoppas att jag ska klara av vaginal förlossning denna gången. -
Jag låg nu på 7,4. Inte bra men jag jobbar stenhårt på att få ner det, =) Så var det vid förra graviditeten med och det fungerade utmärkt ändå.andeliss skrev 2010-04-10 12:03:49 följande:Fixaren: GRATTIS!!!!Vilda: nej jag funderade mest på om det funkade under just graviditeten, vad har du haft för HbA1c under graviditeterna??mitt HbA1c låg sist jag var hos läkaren på 5,8 men jag kände att det var kanske lite högt för att skaffa barn på? vad låg ni på när ni blev gravida? borde jag försöka sänka det lite??
-
Vi är ju ändå några nya här med BF senare än den BF-lista som finns i en tråd här ovan. Sedan är det ju några som fått bebis och kanske inte ska vara med i listan längre.
Vad säger ni? Ska listan göras om i samma tråd? Jag vill inte gå in och ända nåt som ni andra har startat. Vore skoj och se när vii olika diabetiker ska föda. =) -
Jo men då fixar jag en ny lista då för oss diabetiker 2010 =) i en ny tråd.
-
Sagt och gjort. En ny lista. Vore kul om ni ville fylla i er BF.
www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html -
Luna - Jag var 34 år då jag fick första barnet. Han vägde 4770 och var 56 lång. Han var inte tjock över magen som de säger att diabetikerbarn brukar vara, utan han var mkt proportionerlig för sin längd. Varför han var så lång kan ingen förklara, varken jag eller min man är spec långa. Hmmm undrar om det var allt extrainsulin man tog under grav. Det är ju ändå ett tillväxthormon.
Nu är jag gravid igen och är 37 år. Är bara i v 11 än så länge och vet inte hur det kommer bli. Om man får större barn ju äldre man blir så blir jag nog lite rädd eftersom Oskar var så stor som han ändå var. Men jag hade mkt bättre koll på mitt blodsocker förra graviditeten än vad jag har nu. Så får man större barn pga extra socker då blodsocker är förhöjt, så blir nog barnet större denna gång. Hmmm....