Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
Pa tisdag ar det dags for TUL.....
Jo, jag vet 5,2 är helt sjukt bra! Utan graviditet har jag legat strax under 6, så det brukar vara bra även utan ansträngning (kollar blods typ 2 ggr/dag). Nu när de första hormonsvallningarna har gett med sig så har blodsockret helt plötsligt varit väldigt bra. Att jag jobbar på kontor, med "samma" rutiner varje dag är ju lite "lyx". Har eget kontor så det är inget konstigt att kolla blodsocker eller att äta hela tiden.
Efter 26 år med diabetes så mår jag bra. Fick diabetes som 3åring, pump vid 11. Att jag hade "diabetesgurun" Ragnar Hanås som läkare har nog haft sina positiva effekter. Inga ögonkomplikationer. Har dock även haft giftstruma, så sköldskörteln är bortopererad, och jag hade för typ 2 år sedan problem med nässelutslag som också var en typ av autoimmun reaktion. Känns lite sådär att ha tre autoimmuna åkommor. Hoppas att de inte blir fler. Eller att jag överför dem till mina barn...
Vad härligt med bara +1,6% i tillväxt på ditt barn! Min första låg nog minst 10% över vid den tiden... Men så vägde hon ju 4650 när hon föddes också.
Camillur- De har inte sagt nåt spec ang förlossning och ögonproblem. Mina är så pass lindriga så jag har inte förstått att det ska vara några problem.
@ MCL - "nu ska du väl ha när som helst", sa min granne för några veckor sedan. "oj, nu börjar du bli stor", sa dotterns förskolelärare också för några veckor sedan. Idag, går jag in i vecka 30 . U do the math!
Har dessutom gått upp runt 17 kilo. Mmmm, känner mig sååå snygg och smidig.
Hoppas förkylningen lägger sig!
@ TurkiskPeppar - håller tummarna för att du inte får havandeskapsförgiftning!
Jag gjorde föresten första TUL:et förra veckan. +0,7%. Bättre kan det ju inte se ut på pappret, men vis av erfarenhet ser jag inte TUL:et som en absolut sanning. HbA1c på 4,3. Lägre än jag trodde men jag tycker jag har lite lättare med bs denna graviditet. Förra gången hade jag alltid så kassa värden på förmiddagen efter frukosten men det har jag sluppit än så länge.
En dag kvar, sedan helg!!!! Mitt sovbehov har ökat markant. Hoppas jag kan hålla mig vaken till nio ikväll iaf *s*
Trevlig helg på er alla!