Inlägg från: 6barnsmamman |Visa alla inlägg
  • 6barnsmamman

Hemmaföräldrar

Hej på er alla hemmaföräldrar! Tänkten att vi kanske kunde samla ihop en massa tips hur man kan vara längre hemma med sina barn? Alla är välkommna med tankar och ideer, stor familj som liten! Själv har jag en stor familj med 5 barn plus en bonus!! Är just nu hemma med den yngsta, som är 4månader nu o vill gärna vara hemma så länge som möjligt. {#lang_emotions_flower}

• Svar på tråden Hemmaföräldrar
  • 6barnsmamman

Hallå! Bra tips ni har, hoppas det fortsätter att trilla in många fler!!! Jag tror att vårat största  som vi kan dra in på är maten, genom att bli duktigare på att planera o köpa storpack osv. Men hur mycket som helst går ju inte in i frysen!!! Nu har ju jag oxå flera stora barn, mina blir 17,15,13,8 o 1 i år (yngsta är 4mån nu{#lang_emotions_smile})plus bonusen som blir 18!! Och stora barn kostar ju lite mer....Men vi bor inte alltför dyrt (har hus), fast elräkningen denna kalla vinter är ju inte rolig... Men vi har just installerat en luft-vatten värmepump så det blir väl bättre..

• 6barnsmamman

Ja fast ibland får man ju hålla i sig lite så man inte handlar.... Men jag har fyndat rätt mycket på rean nu, kläder som lillan ska ha i vår/sommar{#lang_emotions_smile} Sen är vi nyinflyttade i vårat hus så vi har en del renoveringar som ska genomföras oxå{#lang_emotions_undecided} Men jag ska försöka hålla mig hemma så länge det går!

• 6barnsmamman
    Idomina skrev 2010-02-11 11:00:47 följande:
    Jag är hemma med min tvååring, och hoppas få vara hemma länge till. I sommar kommer en bebis till, så jag räknar med åtminstone ett par tre år. Vi har flyttat ut på landet, till en håla utan särskilt mycket nöjen att lägga pengar på. Det blir en så stor grej av att åka iväg, att vi nästan alltid håller oss hemomkring.Som många andra i tråden bakar vi mycket bröd och lagar all mat från grunden. Vi har förmånen att tillgång till eget kött, vilket tar ner matkostnaden rejält.Tyvärr har vi inte vårdnadsbidrag här i kommunen, det skulle underlätta en del.En annan nackdel med att bo på en liten ort är avsaknaden av andra hemmaföräldrar. Här finns en öppen förskola ett par dagar i veckan, men eftersom de flesta börjar på dagis när de är dryga året, så är det mest bebisar där. Tråkigt tycker tvååringen.
    Synd att inte öppna förskolan passar! Själv är jag ny där jag bor så jag får ta mig iväg o kolla in öppna förskolan här snart{#lang_emotions_smile} Mest för min skull, dottern är ju bara 4mån nu... Mysigt med en bebis till!!
  • 6barnsmamman

Haha, ja det blir ju lätt att man äter mer när det är nybakt o färskt...{#lang_emotions_laughing} Men jag tror absolut att man tjänar på att baka eget! Bröd är ju jättedyrt (i alla fall de godaste...) Jag växlar mellan o baka eget o köpa, ska försöka baka lite mer nu, nu börjar ju lillan bli så stor att jag inte sitter i soffan o ammar hela dagarna{#lang_emotions_tongue_out}

Svar på tråden Hemmaföräldrar