Hej!
Jag är hemma med våra barn som är 9,5 6,5 och 2,5 år. Just nu har jag vårdnadsbidrag för yngsta dottern, men det upphör efter maj i år eftersom hon fyller 3 i juni. Jag planerar att fortsätta vara hemma ändå några år, men har nog egentligen inga superbra tips. Det jag har tänkt på är:
* Ingen dagisavgift, vi sparar någon tusenlapp i månaden på det
* Ingen fritidsavgift i skolan, vi sparar någon tusenlapp där också
* Inga kostnader för resor fram/tillbaka från jobb för mig
* Vi har ingen ny bil, utan en bättre begagnad
* Vi bor i hyresrätt och behöver ingen renoveringsbuffert eller liknande. Vatten och värme ingår i hyran. För att spara lite på elräkningen tvättar vi i tvättstugan så ofta som möjligt. Vi har tvättmaskin och torktumlare i lägenheten också, men försöker använda den mest i nödfall.
* Vi har inga husdjur
* Vi lagar den mesta maten från grunden och försöker köpa så lite färdiglagat som möjligt, även om det blir McDonalds eller pizza någon gång :)
* Inget av barnen har (ännu i alla fall) något dyrt fritidsintresse, de gillar mest att måla, rita, leka med kompisar och vara ute. Kostar som tur är inte så mycket :)
* Varken jag eller min man har några dyra fritidsintressen - vi gillar att baka och laga mat, umgås med vänner och läsa böcker. Och böcker kan man ju låna gratis på bibblan - vi bor två kvarter därifrån.
* Tradera och Blocket är bra både att köpa och sälja från!
Kommer inte på mer just nu...
/Jenny