• 6barnsmamman

Hemmaföräldrar

Hej på er alla hemmaföräldrar! Tänkten att vi kanske kunde samla ihop en massa tips hur man kan vara längre hemma med sina barn? Alla är välkommna med tankar och ideer, stor familj som liten! Själv har jag en stor familj med 5 barn plus en bonus!! Är just nu hemma med den yngsta, som är 4månader nu o vill gärna vara hemma så länge som möjligt. {#lang_emotions_flower}

• Svar på tråden Hemmaföräldrar
  • Storis

Hej! Jag vill som du vara hemma länge. Har fyra barn i åldrarna sex månader till åtta år. Några saker jag gör för att pengarna ska räcka längre är att baka bröd, tygblöjor, handlar kläder på rea. Skulle kunna äta billigare än vi gör antagligen. Lilla storebror på tre år är hemma också och det är det ju inte så många som är i den åldern. Ni andra med"stora" barn hemma får gärna berätta om era dagar. Bara för att se att man inte är ensam om det valet.

• mammamutilltre

Hej , jag är hemma med mina barn 2½ månad tvillingar 3 år och stor på 7 år.
    Jag vill vara hemma så länge som möjligt med vår sista lilla plutt har även mina 3 åringar hemma för tillfället men de ska förmodligen tillbaka till sin fsk till hösten då de blir 4 år (max 15 tim)....
    Jag funderar på att ta vårdnadsbidrag om det skulle gå, men vill ju inte förlora mitt jobb heller de växer inte på träd och jag är i dagens samhälle outbildad så jag skulle inte få jobb superlätt igen tror jag, trots att jag jobbat hela livet sedan jag slutade skolan :( men det kanske ska hamna i en annan tråd...ursäkta.

Man sparar ju in lite på fsk avgifter när man är hemma och det går inte åt lika mkt kläder ....har inga supertips på hur man sparar pengar för att kunna vara hemma...

• jennypeach

Hej!
    Jag är hemma med våra barn som är 9,5 6,5 och 2,5 år. Just nu har jag vårdnadsbidrag för yngsta dottern, men det upphör efter maj i år eftersom hon fyller 3 i juni. Jag planerar att fortsätta vara hemma ändå några år, men har nog egentligen inga superbra tips. Det jag har tänkt på är:

* Ingen dagisavgift, vi sparar någon tusenlapp i månaden på det
    * Ingen fritidsavgift i skolan, vi sparar någon tusenlapp där också
    * Inga kostnader för resor fram/tillbaka från jobb för mig
    * Vi har ingen ny bil, utan en bättre begagnad
    * Vi bor i hyresrätt och behöver ingen renoveringsbuffert eller liknande. Vatten och värme ingår i hyran. För att spara lite på elräkningen tvättar vi i tvättstugan så ofta som möjligt. Vi har tvättmaskin och torktumlare i lägenheten också, men försöker använda den mest i nödfall.
    * Vi har inga husdjur
    * Vi lagar den mesta maten från grunden och försöker köpa så lite färdiglagat som möjligt, även om det blir McDonalds eller pizza någon gång :)
    * Inget av barnen har (ännu i alla fall) något dyrt fritidsintresse, de gillar mest att måla, rita, leka med kompisar och vara ute. Kostar som tur är inte så mycket :)
    * Varken jag eller min man har några dyra fritidsintressen - vi gillar att baka och laga mat, umgås med vänner och läsa böcker. Och böcker kan man ju låna gratis på bibblan - vi bor två kvarter därifrån.
    * Tradera och Blocket är bra både att köpa och sälja från!

Kommer inte på mer just nu...
    /Jenny

• 6barnsmamman

Hallå! Bra tips ni har, hoppas det fortsätter att trilla in många fler!!! Jag tror att vårat största  som vi kan dra in på är maten, genom att bli duktigare på att planera o köpa storpack osv. Men hur mycket som helst går ju inte in i frysen!!! Nu har ju jag oxå flera stora barn, mina blir 17,15,13,8 o 1 i år (yngsta är 4mån nu{#lang_emotions_smile})plus bonusen som blir 18!! Och stora barn kostar ju lite mer....Men vi bor inte alltför dyrt (har hus), fast elräkningen denna kalla vinter är ju inte rolig... Men vi har just installerat en luft-vatten värmepump så det blir väl bättre..

• mammamutilltre
    6barnsmamman skrev 2010-01-24 12:19:39 följande:
    Hallå! Bra tips ni har, hoppas det fortsätter att trilla in många fler!!! Jag tror att vårat största  som vi kan dra in på är maten, genom att bli duktigare på att planera o köpa storpack osv. Men hur mycket som helst går ju inte in i frysen!!! Nu har ju jag oxå flera stora barn, mina blir 17,15,13,8 o 1 i år (yngsta är 4mån nu)plus bonusen som blir 18!! Och stora barn kostar ju lite mer....Men vi bor inte alltför dyrt (har hus), fast elräkningen denna kalla vinter är ju inte rolig... Men vi har just installerat en luft-vatten värmepump så det blir väl bättre..
    Måste hålla med, maten är nåt man kan dra in på man kan ju handla med rabattkuponger och välja billiga alternativ....vi har inte kommit dit än men där kan man nog spara en hel del tror jag.
  • Glimma76
    Storis skrev 2010-01-22 21:13:01 följande:
    Hej! Jag vill som du vara hemma länge. Har fyra barn i åldrarna sex månader till åtta år. Några saker jag gör för att pengarna ska räcka längre är att baka bröd, tygblöjor, handlar kläder på rea. Skulle kunna äta billigare än vi gör antagligen. Lilla storebror på tre år är hemma också och det är det ju inte så många som är i den åldern. Ni andra med"stora" barn hemma får gärna berätta om era dagar. Bara för att se att man inte är ensam om det valet.
    JHag är hemma med våra 2 minsta på 3 och 1,5. 3åringen kommer dock att böra 15timmars i höst, strax innan hon fyller 4, men förhoppsningsvis kan jag vara hemma lite längre med minstingen.

(Äldsta går i ettan)
  • tessilus

hej här är en till hemmammamma är hemma med dottern som blir 3 i maj. vi väntar tillökning i juni, så jag blir hemma ett bra tag till. har man inte ett stort "ha-begär" så klarar man sig ofta ganska bra på en lön. jag har ganska mycket saker jag skulle vilja köpa men håller mig

• 6barnsmamman

Ja fast ibland får man ju hålla i sig lite så man inte handlar.... Men jag har fyndat rätt mycket på rean nu, kläder som lillan ska ha i vår/sommar{#lang_emotions_smile} Sen är vi nyinflyttade i vårat hus så vi har en del renoveringar som ska genomföras oxå{#lang_emotions_undecided} Men jag ska försöka hålla mig hemma så länge det går!

• Idomina

Jag är hemma med min tvååring, och hoppas få vara hemma länge till. I sommar kommer en bebis till, så jag räknar med åtminstone ett par tre år.
    Vi har flyttat ut på landet, till en håla utan särskilt mycket nöjen att lägga pengar på. Det blir en så stor grej av att åka iväg, att vi nästan alltid håller oss hemomkring.

Som många andra i tråden bakar vi mycket bröd och lagar all mat från grunden. Vi har förmånen att tillgång till eget kött, vilket tar ner matkostnaden rejält.

Tyvärr har vi inte vårdnadsbidrag här i kommunen, det skulle underlätta en del.
    En annan nackdel med att bo på en liten ort är avsaknaden av andra hemmaföräldrar. Här finns en öppen förskola ett par dagar i veckan, men eftersom de flesta börjar på dagis när de är dryga året, så är det mest bebisar där. Tråkigt tycker tvååringen.

• 6barnsmamman
    Idomina skrev 2010-02-11 11:00:47 följande:
    Jag är hemma med min tvååring, och hoppas få vara hemma länge till. I sommar kommer en bebis till, så jag räknar med åtminstone ett par tre år. Vi har flyttat ut på landet, till en håla utan särskilt mycket nöjen att lägga pengar på. Det blir en så stor grej av att åka iväg, att vi nästan alltid håller oss hemomkring.Som många andra i tråden bakar vi mycket bröd och lagar all mat från grunden. Vi har förmånen att tillgång till eget kött, vilket tar ner matkostnaden rejält.Tyvärr har vi inte vårdnadsbidrag här i kommunen, det skulle underlätta en del.En annan nackdel med att bo på en liten ort är avsaknaden av andra hemmaföräldrar. Här finns en öppen förskola ett par dagar i veckan, men eftersom de flesta börjar på dagis när de är dryga året, så är det mest bebisar där. Tråkigt tycker tvååringen.
    Synd att inte öppna förskolan passar! Själv är jag ny där jag bor så jag får ta mig iväg o kolla in öppna förskolan här snart{#lang_emotions_smile} Mest för min skull, dottern är ju bara 4mån nu... Mysigt med en bebis till!!
  • tessilus
    Idomina skrev 2010-02-11 11:00:47 följande:
    Jag är hemma med min tvååring, och hoppas få vara hemma länge till. I sommar kommer en bebis till, så jag räknar med åtminstone ett par tre år. Vi har flyttat ut på landet, till en håla utan särskilt mycket nöjen att lägga pengar på. Det blir en så stor grej av att åka iväg, att vi nästan alltid håller oss hemomkring.Som många andra i tråden bakar vi mycket bröd och lagar all mat från grunden. Vi har förmånen att tillgång till eget kött, vilket tar ner matkostnaden rejält.Tyvärr har vi inte vårdnadsbidrag här i kommunen, det skulle underlätta en del.En annan nackdel med att bo på en liten ort är avsaknaden av andra hemmaföräldrar. Här finns en öppen förskola ett par dagar i veckan, men eftersom de flesta börjar på dagis när de är dryga året, så är det mest bebisar där. Tråkigt tycker tvååringen.
    lite ot kanske, men men  vart lite nyfiken på det här med att baka eget bröd. tjänar det sig verkligen att göra det? jag satt o prata med gubben min igår om det där o vi vart lite fundersamma. oftast ere ju så gott åxå emd eget så man äter ju kanske lite mer:-P
  • 6barnsmamman

Haha, ja det blir ju lätt att man äter mer när det är nybakt o färskt...{#lang_emotions_laughing} Men jag tror absolut att man tjänar på att baka eget! Bröd är ju jättedyrt (i alla fall de godaste...) Jag växlar mellan o baka eget o köpa, ska försöka baka lite mer nu, nu börjar ju lillan bli så stor att jag inte sitter i soffan o ammar hela dagarna{#lang_emotions_tongue_out}

• tessilus

jag e skitdålig på o baka eget, men brukar göra tekakor nån gång ibland o de är ju så jädrans gåa så man vill ju äta upp allihop på en gång 

• tessilus

jag tycker det är en svår sida o fatta sig på så jag orkar aldrig vara inne där. hehe

• tessilus

jag måste ju tipsa om bibliotekets sago och sångstund, åldern var 3-6år. vi var där för första gången i torsdags o fy vad mysigt det var. skulle tro att de nog har sånt lite var stans. (vi bor i borlänge om det är nån fler som gör det)

Svar på tråden Hemmaföräldrar