varmt välkomna eva63 och alice mamma, det känns som om ni har hittat rätt tråd...mycket extraslag men ofarliga.
eva63, jag känner väl igen mig om det du berättar, du har många likheter med flera utav oss härinne. du berättar om att dina besvär ofta kommer kvällstid för att sedan fortsätta på natten. så hade jag det under mina första månader och kan fortfarande ha. min egen teori är att det hör samman med att kroppen är mer trött då. jag kunde ha mycket under morgontimmarna (hög kortisolhalt) för att sedan under dagen ha det ganska lugnt, men sen till kvällen satte det igång. under en period kunde jag nästan klocka mina besvär.
MEN därefter har problemen ändrat karaktär många gånger....både hur slagen visar sig, vilken tid, hur mycket, när etc.... jag har nog gått igenom hela registret. OCH enligt mina läkare fortfarande helt ofarligt. ibland kan jag börja tveka lite, men då får jag stålsätta mig och koppla in "advokaten" i huvudet. rösten som talar förstånd med mig. jag är kollad, jag har ett friskt hjärta och jag ska inte dö ifrån mina barn för min del har det handlat om mycket mental träning. den här sidan har oxå varit en fantastisk hjälp på vägen. man förstår att det är många många som har liknande besvär. jag håller oxå med snartvår om att man ska stå på sig inför vården, framförallt om man känner att man inte kan relatera sina problem till inre stress. begär absolut att få ett grundligt ultraljud.
själv vet jag att mina problem är kopplade till stress, långvarig sådan.
men även om problemen är ofarliga så är de olidliga, det tar upp hela ens existens känns det som. första halvåret var grymt jobbigt och det var först i januari som jag fick kraft nog att bestämma mig för att det nu fick var nog. jag betalar skatt och har rätt till bra vård!!!! det är 2010, och ingen ska behöva gå runt och må så dåligt som man gör när hjärtat bökar dygnet runt, vecka efter vecka och månad efter månad efter mycket letande hittade jag danderyds stressrehab och efter MÅNGA turer är jag äntligen inskriven och börjar individuell rehab om 2 veckor. något jag ser fram mot mycket!!!
att du får andra symptom som yrsel och problem med andningen har jag oxå haft, har ibland fortfarande.....men kan hantera det bättre nu. som läkaren förklarade handlar det om blodtrycksförändringar och rädsla. kroppen reagerar med sitt autonoma nervsystem, det vi inte kan påverka. det är starka krafter. det räcker att en liten tanke (rädsla) far igenom huvet så kan det var igång.
jag förstår att du får ångest över jobbet..jag jobbar oxå med barn. det är ett på tok för stressigt arbete i sig. mitt råd är att du ser till att bli sjukskriven längre. jag var halvt sjukskriven under flera månader, men borde med facit i hand varit helt sjukskriven för att få möjlighet till rehabstid.
min rehab har bestått av medicinsk yoga, goda sömnvanor, dra i handbromsen flera gånger om dan, dvs rätt andning och vila, bra kost med mycket tryptofan ( en period extra magnesium)långa promenader varje dag, sagt nej till det jag inte orkat med, ligga på spikmatta, massage, akupunktur...etc
jag har känt att jag helt plötsligt har fått börjat fokusera på mig själv och att jag ska må bra.har alltid funnits för andra en massa och jag själv har alltid kommit i andra hand. förmodligen var det kroppen sätt att säga ifrån.....
jag åt seloken zoc under 4 månader, hjälpte i 3 veckor....men sen försvann effekten...nu försöker jag hitta andra vägar, bla. genom ett hälsokost. som heter stressgard.
alice mamma; jag lider med dig oxå....har du blivit ordentligt undersökt? om inte så ska du kräva det så att du kan släppa din oro. har du prövat att få upp din puls (typ 70% av max) hur fungerar hjärtat då? det enda som hjälpte mig när det var som värst (då jag låg på 30 000 extraslag/dygn) var just att få upp pulsen ordentligt. kunde t.om. hoppa upp på motionscykeln mitt i natten för att få lugn ngr minuter.
om man har ofarliga slag så tror jag att motion är bra på både kort och lång sikt, för mig har det hjälpt iaf, har nog varit min räddning då massor av positiva effekter sätter igång i kroppen.
jag skickar massor utav styrkekramar till er båda OCH jag lovar att det kommer ljusare tider....även om det inte känns så just nu. kämpa på och KRÄV att få den hjälp ni behöver...vare sig det är undersökningar, sjukskrivning, mental hjälp etc. INGEN ska behöva må så dåligt som ni gör nu!!!!
skriv gärna igen, vi finns här för att hjälpa varandra
kram kram