Karinmatildas: jag tycker absolut att du ska kräva en ordentlig utredning på 24h EKG och ultraljud, samt andra prover som kan visa om det är ngt annat som kan påverka hjärtat. Då kan du troligtvis få lugnande besked och kan utgå från det. Mitt liv har varit upp och ned sen mina extraslag accelererade 2009. Jag är totalt utredd tom med magnetröntgen och jag är hjärtfrisk, men har rikligt med ofarliga extraslag. (Ves) under en jobbig period kan jag ha upp till 5000 extraslag och bra dagar har jag några 100st. Jag vet inte om ni minns men denna julen var ju ett riktigt helvete för mig. Ett enda flippeespel i bröstet hela tiden. Fick göra 24h EKG och läkarna tyckte att jag skulle ta starkare medicin för min skull, så att jag skulle få det bättre, extraslagen var dock fortfarande ofarliga....Men det fick mig att få en tankeställare: jag är hjärtfrisk, varför ska jag då ta massa medicin resten av mitt liv? Jag måste fixa det på annat sätt. Jag vet ju också att mitt hjärta går igång pga stress, och att min stress överlag endast sätter sig på hjärtat. ( istället för ex magen eller huvudvärk) Jag har också insett att det oftast inte beror på att jag har mkt att göra utan när jag känner att jag inte gör ett bra jobb, när jag har en frustrerad situation, irriterad, arg eller om jag har en inre stress över något. Jag tog kontakt med vårdcentralen, fick världens bästa läkare som verkligen lyssnade och förstod och också förstod min ambition att inte ta för mkt mediciner. Genom henne fick jag ta en massa prover, jag fick remiss till en kurator, samt möjlighet att kontakta henne närsom jag känner mig orolig om mina es ökar igen och jag vill "checka av" hjärtat vid ett sådant tillfälle. Jag har nu träffat kuratorn 2 ggr, kommer att få gå en kurs i stresshantering 12 ggr, på stressmottagmingen i kommunen samt ska ha ett par mer samtal med kuratorn. Jag vet inte varför jag inte gjort detta tidigare, äntligen känns det som jag har någon att prata med, någon/några som förstår och som kan hjälpa mig framåt. Hjärtmottagningen har och är självklart fantastiska men de kan ju inte göra mer än att utreda mitt hjärta. Sedan i början av februari har jag återigen en bra period. Jag jobbar hårt med mig själv gällande inre stress, och jag njuter av att jag har en bra period. Jag ska göra allt som står i min makt att den ska bli så lång som möjligt!! Rädsla och oro är förrädiskt för hjärtat. Kram på er