Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
Den typen som ger elitidrottare(och andra också,för den delen) besvär,är ju i de allra flesta fall medfödda,och i vissa fall även ärftliga. Dessutom handlar de i större grad om kardiomyopatier,dvs att hjärtmuskeln i någon form "dör". Inte alls samma sak som en tex vänsterkammarhypertrofi,som drabbar många äldre tex. En sådan behöver inte innebära någon jätteallvarlig risk alls,utan yttrar sig som mer eller mindre allvarlig hjärtsvikt oftast. Dessutom är du elitidrottare får man ofta en förtjockad vänstervägg,då den delen av hjärtat får jobba hårdare vid belastning. Jag själv sysslade med elitidrott tidigare,och hade en så förtjockad vänstervägg att den gav stort utslag på ett viloekg,som jag gjorde i ett annat sammanhang,långt innan jag fick hjärtproblem. Fick göra ett ultraljud,som visade en jätte tjock vänstervägg,och en vilopuls på 36 slag/min. En något oerfaren läkare då ville lägga in en pacemaker(!),men fick bannor av sin handledare! Så med andra ord,finns det ven naturliga förtjockningar på hjärtat som tyder på att du kunnat belasta hjärtat oerhört. Vi får höras,Kanya! Hoppas du fått lite svar! // Marcus