Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 12
Nej du kan inte dö av dina extraslag, om det är som vi tror hög stressnivå som stressar ditt hjärta. Däremot ska man absolut dra i handbromsen och inse riskerna med stresspåslag under allt för lång tid.....stress är ju inte bra i sig själv....men själva extraslagen gör inte att hjärtat stannar eller så, även om man undrar ibland när arytmin drar igång för mycket.....men som sagt det ska du inte oroa dig över, hjärtat är en finurlig apparat med en massa autopiloter som sätter in när huvudpiloten får för sig att strula ;) ;)
Gällande träning så förstår jag precis vad du menar när du säger att du mår superbra under träning och efteråt. Det enda som höll mig uppe när det var som värst var just träningen....det var enda gången som hjärta slog normalt. När det var som värst gick jag upp mitt i natten och satte mig på motionscykeln, helt galet. Men jag mådde så mycket bättre utav träningen. Min man kunde säga att jag var en helt ny människa efter att jag kommit hem från en träningsrunda......MEN det jag inte förstod då, fick lära mig det först på Danderyds sjukhus, är att när kroppen har hamnat i ett kroniskt läge av för högt kortisol så ska man inte träna....kortsiktigt känns det underbart, men långsiktigt så fördröjer det återställning av hormonbalansen. Däremot ska man absolut röra på sig med långsamma promenader, gärna långa om det känns ok och gärna under dagens mest soliga timmar.
För mig blev det en mental katastrof när jag för 1 år sedan fick totalt träningsförbud under 3 månader, alltså ingen hög akivitet (där hjärtat ökade i puls) utan endast promenader. Fick dessutom restrektioner om att vända tillbaka hem vid promenad om hjärtat på ngt sätt gjorde sig påmint. Det tydde på en dag då kroppen försökte säga mig något....typ, idag behöver jag vila och ta det lugnt, kortisolet är för högt i kroppen....;) :)
Det handlar inte om att det är farligt, hjärtat tar inte stryk av träning, men det fördröjer din återhämtning av den normala hormonbalansen.....kroppen skriker efter lugn och ro, vila vila vila. Att återställa kortisol/serotonin balansen tar lång tid, kan ta flera år och man måste hela tiden lyssna på sin kropp ordentligt och vila mycket och förändra sitt beteendemönster.
Så mitt tips är att inte öka hjärtfrekvensen för mycket och ofta, men gå på dagliga promenader och försök att njuta utav det :) Promenader är faktiskt bättre träning än vad man tror.....säger en som alltid velat träna på hög frekvens ;) ;) Men efter mina 3 månader så kändes det hur enkelt som helst att börja springa igen, konditionen hade hållit i sig :)
Ta hand om dig nu söta sarah och försök att hålla lugnet, snart är du utredd och klar :)
Kram igen