Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

Ligger inte för tidigt födda barn i kuvös?

ShadowPriest skrev 2010-01-20 23:04:13 följande:
    Om ett barn är fött 8 veckor för tidigt, ligger de då inte i kuvös??
    Nej, mitt barn är född i v 31+4 och han låg inte i kuvös. Däremot hade han respirator efter födseln några dygn, sen CPAP och sen syrgasrimma. Han låg i kuvösbädd på värmemadrass men inte i kuvös. Han var mer omogen i lungorna än läkarna förväntat sig men han slapp kuvös.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    ShadowPriest skrev 2010-01-20 23:12:15 följande:
    Ok när brukar de få åka hem efter att ha fötts 8 veckor för tidigt? Får de åka hem i v 34-35?
    Vi åkte hem med hemvård 1 månad efter han fötts och ytterligare två veckor efter blev vi helt utskrivna.
  • Trollet Ludenben
    lugna gatan skrev 2010-01-20 23:14:26 följande:
    Jag tror nog att iallafall nästan alla barn som föds i vecka 32 läggs i kuvös första dagen. Detta för att man där kan ställa in värmen i luften för att så små barn inte kan sköta sin temp själva alltid. Men är det nu så att man ser de första dagarna att barnet kan hålla värmen själv så kan det ju läggas först på värmebädd och sedan i vanlig säng. Sitter föräldrarna med barnet behövs ingen kuvös. Vår ena dotter född i vecka 29 fick komma ur kuvösen redan när hon var i vecka 31.
    men de kan ligga i kuväsbädd på värmemadrass och inte behöver sluten kuvös. Min har aldrig legat i sluten utan det är som en säng med genomskinnliga kanter som går att fälla ner. Där kan de ha värmemadrass och andningshjälp samt hjärtövervakning.
Svar på tråden Ligger inte för tidigt födda barn i kuvös?