• ShadowPriest

Ligger inte för tidigt födda barn i kuvös?

Om ett barn är fött 8 veckor för tidigt, ligger de då inte i kuvös??

• Svar på tråden Ligger inte för tidigt födda barn i kuvös?
  • ääni

Tror inte alla barn födda i vecka 32 måste ha kuvös. Men jag vet inte, har inte någon erfarenhet av det själv. Hittade denna tråd med vårderfarenheter: www.familjeliv.se/Forum-3-142/m29582325.html

Intressant fråga. Får jag fråga varför du frågar? Hoppas du får svar!
  • thessires

Mina pojkar är födda i v.32+6 och behövde inte ligga i kuvös. Varför undrar du?

• Trollet Ludenben
    ShadowPriest skrev 2010-01-20 23:04:13 följande:
    Om ett barn är fött 8 veckor för tidigt, ligger de då inte i kuvös??
    Nej, mitt barn är född i v 31+4 och han låg inte i kuvös. Däremot hade han respirator efter födseln några dygn, sen CPAP och sen syrgasrimma. Han låg i kuvösbädd på värmemadrass men inte i kuvös. Han var mer omogen i lungorna än läkarna förväntat sig men han slapp kuvös.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • ShadowPriest

Ok när brukar de få åka hem efter att ha fötts 8 veckor för tidigt? Får de åka hem i v 34-35?

• Trollet Ludenben
    ShadowPriest skrev 2010-01-20 23:12:15 följande:
    Ok när brukar de få åka hem efter att ha fötts 8 veckor för tidigt? Får de åka hem i v 34-35?
    Vi åkte hem med hemvård 1 månad efter han fötts och ytterligare två veckor efter blev vi helt utskrivna.
  • lugna gatan

Jag tror nog att iallafall nästan alla barn som föds i vecka 32 läggs i kuvös första dagen. Detta för att man där kan ställa in värmen i luften för att så små barn inte kan sköta sin temp själva alltid. Men är det nu så att man ser de första dagarna att barnet kan hålla värmen själv så kan det ju läggas först på värmebädd och sedan i vanlig säng. Sitter föräldrarna med barnet behövs ingen kuvös.
    Vår ena dotter född i vecka 29 fick komma ur kuvösen redan när hon var i vecka 31.

• mamma på vift

Min minsta son föddes i vecka 30+6 och vi fick åka hem när han var i vecka 35+. Det beror helt och hållet på barnen och hur de mår, om de kan klara att hålla värmen, amma eller ta flaska osv. Vi fick åka hem så tidigt då vi hade tillgång till hemsjukvård, hade vi inte haft det hade vi fått stanna kvar på sjukhuset tills han blev av med sonden.

Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
  • Trollet Ludenben
    lugna gatan skrev 2010-01-20 23:14:26 följande:
    Jag tror nog att iallafall nästan alla barn som föds i vecka 32 läggs i kuvös första dagen. Detta för att man där kan ställa in värmen i luften för att så små barn inte kan sköta sin temp själva alltid. Men är det nu så att man ser de första dagarna att barnet kan hålla värmen själv så kan det ju läggas först på värmebädd och sedan i vanlig säng. Sitter föräldrarna med barnet behövs ingen kuvös. Vår ena dotter född i vecka 29 fick komma ur kuvösen redan när hon var i vecka 31.
    men de kan ligga i kuväsbädd på värmemadrass och inte behöver sluten kuvös. Min har aldrig legat i sluten utan det är som en säng med genomskinnliga kanter som går att fälla ner. Där kan de ha värmemadrass och andningshjälp samt hjärtövervakning.
  • Stora Havet

Sonen är född i vecka 32 + 5 och han låg inte i kuvös. Cpap och värme-madrass fick han ha någon dag. Vi stannade totalt 2 veckor på neo och sedan hemvård i 3 veckor. Allt har gått jättebra. Han har inte varit sjuk alls sedan han kom hem. Det beror nog hur barnet mår om det behövs kuvös.

• Tiddellipom

Hej

Son född 31+3. De sa under förlossningen att det var vanligt med andningshjälp i början. Vår grabb var dock så stark att han slapp kuvös, syrgas och CPAP. En sak som påverkade mycket var att vi kom in på måndagskvällen och han föddes på småtimmarna till onsdagen. Alltså hann de ge bägge kortisonsprutorna och det hjälper lungorna en hel del.

Vi klarade oss undan infektioner eller annat jobbigt och kom hem på
    dygnspermission när han var v.35+0. 36+1 blev vi utskrivna (ja, i måndags {#lang_emotions_smile}).

Men, omkringliggande saker påverkar också. Amning, viktuppgång, hur förlossninegn gick och annat. Vi hade en naturlig förlossning som de inte vet varför den satte igång för tidigt.

Svar på tråden Ligger inte för tidigt födda barn i kuvös?