Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
Hehe, minioritet kanske :)
Jo, att bortse från det hjälper till viss del, men inte alltid. Roliga är ju att pulsslagen inte egentligen är så hårda, men man fokuserar så enormt på det vilket gör att det känns så. Lägg därefter till en uppblåst mage och vi är all there.
Som det är nu så har jag mest av brännande/stickande känsla i sidan av huvudet, hals/näsa som även går ner i tänderna och gör att det "isar". Uppblåst mage, allmänt trött och till viss del "jobbig" känsla kring hjärttrakten.
Dock har det brännande/stickande varit borta en längre tid (var det som kom först när skiten drog i gång för ungefär 1 1/2 år sedan) ... men det kom tillbaka nu i början av veckan då ett par jobbiga grejjer inträffade. Rent spontant borde jag se det som ångest/stress ... men naturligtvis tolkar jag det som om något annat händer.
Hos kommunikologen har jag förstått att den högra delen av hjärnan innehåller det "emotionella" och den jobbade på högvarv nu i veckan, därav kanske denna brännande/stickande känsla.
Något annat som jag känner fungerar hyffsat när jag är uppe i varv eller får känningar är att "krypa", något jag också lärt mig hos kommunikologen. Se video här: www.sundafamiljen.se/blogg-halsa/forbattra-din-balans-en-ovning-for-hela-familjen/. Kryp 7 minuter om dagen, 7 dagar i veckan i 7 veckor för att få "balans" mellan hjärnhalvorna ... själv har jag varit lite dålig på det på sistone men om det görs kontinuerligt så känns skillnad, kanske löjligt ... men sant ... tänket är vettigt.
/andreas
Just den brännande/stickande känslan du beskriver har jag aldrig haft, har bara haft att det bränner i rygg och mage. Just att vissa blir hjärtnojjiga, pulsfixerade är vanligt. De flesta här inne känner nog igen det. Det var så helt mitt kalas började, hjärtklappning som inte avtog, akuten direkt och då slutade det. Nu har mina extraslag på hjärtat minskat till ca 1 extraslag per dag.
Våra symptomer brukar komma vid stressiga tider, kroppen säger ifrån att nu räcker det. Man måste verkligen lyssna på vad den säger.
Jag har mest haft extraslag, oro, rädsla för att ha någon allvarlig sjukdom, ångest över pengar och massa fler små saker. Ibland undrar man om det är så här man skall leva hela livet ut!? Jag är riktigt glad över att jag kan nu börja återgå till mitt normala liv, tillbaks till jobbet och vännerna. Jag ser ljuset i tunneln, men ibland blockeras den!
Har du testat KBT-behandlin? Jag skall snart börja min (väntar på remiss) sedan så skall dem ändra mitt tänkande, om det nu funkar. Men jag är villig att testa mycket för att se om det funkar!
Go'natt!
// kristoffer