Anonym (zz) skrev 2013-12-19 11:45:12 följande:
på vilket sätt känner du inte igen dig? jag har haft långa perioder där jag känt mig helt lost, som utslängd i rymden. inte känt eller tänkt som mig själv, o alla minnen från innan jag däckade var som bortblåsta. minnen från min barndom uppväxt o tonår har faktiskt först senaste månaden börjat komma tillbaka! skönt faktiskt, för har känts som mitt liv varit till ingen nytta typ och att jag inte gjort nåt alls. tror att en viss grad av acceptans är bra/nödvändig för att komma vidare. lite gilla läget, men samtidigt inte ge upp utan lita på att man kommer ur det. ( sjukt mkt lättare sagt än gjort) vet inte om jag klarat det utan folk runt mig som har trott på mig och att jag kan komma på fötter. för är man mitt i stormen ser man ju inte helheten eller saker med "vettiga" ögon. sen kommer du kanske inte bli som innan på alla sätt, man blir ju förändrad. och trots att jag inte är ur mitt så är jag "glad" jag gått igenm det för tycker väldigt mycket mer om mig själv o det person jag är idag än innan. där sätter du huvudet på spiken, jag har ingen aning faktiskt men grubblar över samma sak. för absolut, det var stor bidragande faktor även för mig. vissa dagar kan jag känna innan/hemma att om jag pushar mig idag är risken 99 % att det går dåligt o jag kmr må sämre. o då har jag svårt att se att det är värt att pusha mig.. gjorde det en gång och då däckade jag hemma hos killen och mådde katastrof i yrsel o trodde jag skulle dö på hans köksgolv. den gången var första gången det började ute i bilen, tog mig med nöd o näppe in hos honom o sen va det "kört". har blivit skrämd av den gången. för blir jag sådär så kan jag inte flytta mig ur fläcken, o händer det ute i ingenstans ..pallar knappt tänka tanken. samtidigt finns det dagar när jag pushar mig och det går bra. men är så svårt att veta när det är till fördel resp nackdel.
Ne men jag menar att den person jag trodde att jag skulle vara och hur man reagerar i olika situationer överänsstämmer inte med den jag är idag. Ex har jag nog alltid varit en person som trivs bäst i lite stressade/pressade situationer. Väntade alltid lite extra länge med att börja på uppsatsen eftersom den helt enkelt blev bättre. Idag tål jag nästan ingen stress, får ångest påslag även om jag ska göra roliga saker som blir lite stressiga. Och där saknar jag den jag var tidigare främst för att jag idag känner mig enormt begränsad pga att jag har så låg stressnivå. En annan sak kan vara hur jag är ute socialt, har tidigare älskat stora tillställningar och massor med folk men dessa situationer tyck idag stressa mig något enormt. När det kommer till att jag blev sjuk så kan jag nästan vara tacksam för att det här drabbat mig, jag brukar säga till mina vänner att det är som att hälla hela livet genom en sil och det som fastnar i silen är värt att ha kvar:) och som du säger utvecklas man mycket som människa och lär känna sig själv på ett djupare plan.