Inlägg från: Anonym (Snurrig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snurrig)

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Låg precis med hjärtklappning när jag snubblade över denna tråd. Jag har: Hjärtklappningar, yrsel, tunnelseende, extra hjärtslag( hjärtat liksom studsar till orytmiskt) , gnisslar tänder i sömnen, ont i nacke, värk i muskler så som armar och ben vid stark stress, stressutslag i hela ansiktet, lufthunger, svimmar. Har det senaste året gått i KBT efter min utmattnings depression och lärt mig hantera och inte vara rädd för ångesten MEN det största problemet är mina utslag som blossar upp vid en attack. Ser ut som jag får en allergisk reaktion med stora röda partier i ansiktet. Har jag hjärtklappning i kön på Ica så är det ju ingen som direkt märker det men dessa utslag märker minsann folk. Har till och med varit med om att folk kommer fram och frågar om jag är ok! Finns det någon annan med ngt liknande?

• Anonym (Snurrig)

Tänkte dela med mig utav en grej jag lärde mig i KBT'n för er som kanske inte har gått själva och som jag faktist har haft otrolig nytta utav. Under min utmattnings depression och när ångesten var som svårast fastnade jag ofta i tankar och känslor. Ex hade jag extremt svårt för ljud, det var som om höga ljud och stoj liksom skapade kaos i huvudet och jag inte kunde tänka klart vilket triggade ångesten. Jag fick då tippset att arbeta med förändring/acceptans. Vilket innebär att du gör ett aktivt val, antingen väljer du att förändra situationen eftersom du inte är nöjd med den eller så väljer du att acceptera situationen som den är. Det viktiga här är ju att man verkligen accepterar situationen också så man inte börjar ojja sig över det oväsen som sen äger rum. Samt verkligen gör det du kan för att förändra situationen. Jag använder mig utav det här i nästan alla "jobbiga situationer" för att inte hamna i ett tillstånd där jag inte mår bra. Härom dagen kände jag mig rejält otillräcklig och har gjort det ett bra tag, då det bara är jag som tar ansvar för dotterns skolarbete och läxor. Att acceptera situationen kändes inte som ett alternativ, då känslan jag burit med mig får mig att må dåligt. Då återstod förändring, för att förändra situationen var jag ju tvungen att ta upp en diskussion med min man om hur jag känner det och be om en förändring hos honom, att han ska ta mer ansvar för dottern. Det kan ju te sig som rätt självklart och lite larvigt att man måste tänka så här men jag ÄR och har nog alltid varit en person som liksom bara biter ihop och kör. Säkert många som känner igen sig.... Konsekvenserna utav detta blir ju att jag går runt med massa känslor som får mig att må dåligt och som faktiskt tär på mig. Jaja, hoppas det kan hjälpa någon :)

• Anonym (Snurrig)
    Anonym (hmm..) skrev 2013-12-10 07:42:29 följande:
    Jag kan ligga på soffan en hel dag och bara ta det lungt och inte stressa, men ändå får jag ångest för när jag väl ligger och tar det lugnt så tänker jag typ att " nä men jag hinner ta diskmaskinen i pausen, jag hinner ta tvätten, jag ska bara... åh jag måste städa tvättstugan! Åh julklapparna ska slås in... Sånt ligger jag och tänker på.. inte konstigt att jag är stressad!

Känner igen mig så väl! Man ligger och kopplar av men huvudet är redan på väg ngn annan stans! Vilket gör att man faktiskt inte kopplar av ändå. Jag har lärt mig att styra över mina "tankefällor"(som terapeuterna säger). Men jag började faktiskt med att lyssna på sånna här avslappningsövningar på youtube där man spänner olika muskelgrupper för att lösgöra spänningar i kroppen. Det finns massor, bara att googla. I början var jag så spänd att jag krampade när muskeln skulle slappna av, den var liksom så van att vara på helspänn hela tiden. En annan sak som underlättade med övningen var att någon faktiskt instruerade mig vad jag skulle göra och jag hade då lättare att släppa mina egna tankar när jag kunde fokusera på något annat.
  • Anonym (Snurrig)
    Anonym (Killen8) skrev 2013-12-10 08:52:09 följande:
    Magont Huvudvärk Yrsel Tinnitus för andra gången - Inte helt bra än då jag inte har haft tid att coola ner tillräckligt länge Äter dåligt Blod i avföring Depressionssymptom/Depression Trött - Orkar inget Kräkreflexer Tvångsproblematik Känslokallhet Irritation Perioder av ingen sexlust alls och perioder av översexualitet Träffade en kurator för ett par år sedan men dem var så fokuserade på att få en bra för att kunna fortsätta jobba. När dem inte såg någon risk för att man skulle bli sjukskrivning så var allt frid o fröjd och så var det bra så. Att lösa mer saker var inte intressant med skattemedel. Har träffat flera psykologer på egen hand men de löser en bit men tycker inte att någon egentligen löser roten till det. Vet inte om jag inte vete själva roten till det eller vi aldrig har tiden/pengarna för att komma ända in på roten. Dem verkar inte tycka det är så stora problem. Vården gör inte så mycket heller åt tinnitus problemet som kan ibland ge mig stor ångest. Nästan lärt mig leva med det men sist så försvann det. Problemet ligger i att jag får spända käkar och ont i huvudpartiet och runt käkarna.  Varit hos sjukgymnaster m.m. men ingen som lyckas verkligen lösa det. Och vården verkar inte ta tag i det på riktigt och undersöka.  Så nu har jag tröttnat, jag vill inte ha någon hjälp längre. Jag förtjänar nog att ha det så här.  Om jag går bort så har jag i alla fall gjort någon nytta med vad jag stressar omkring med. Förutom min sambo då henne vill jag leva  för.

Medicinerar du idag?
  • Anonym (Snurrig)
    Anonym (Killen8) skrev 2013-12-10 13:05:07 följande:
    Svar nej. Många ggr hade det varit skönt att få något piller att kunna slappna av och coola ner. Skulle nästan tro det skulle behövts.  Men vården överallt säger bara att några piller ska vi inte behöva. Jag har inte varken försökt eller inte försökt få eller inte få piller. Så jag har inte tjatat. Tänker bara att om det behövs så ser väl läkaren det.  Men jag har börjat undra för hur stora ångest och stress symptom man egentligen måste ha innan man får något piller av ens mildaste grad.  Sen så kan jag känna en viss avundsjuka då jag hör andra som går till läkaren och får piller för bråkdelen av min ångestproblematik. Men jag får nada. Skillnad på folk o folk. Men svar på frågan nej jag medicinerar inget och har aldrig gjort för något psykologiskt. 

Min tanke var bara att om du lidit av sån extrem ångest som du beskriver så kanske det är nödvändigt för att du ska få ett drägligt liv , att du måste medicinera. Konstigt att du blivit bemött på det settet. Tycker läkarna mer än gärna skriver ut piller för dvs symptom, ofta piller för biverkningar också :) Hursomhelst så måste du ju ha hjälp och du ska inte behöva söka den privat. Enda rådet jag kan ge dig är är att du inte ska ge upp, stå på dig och kräv att få hjälp. Inte så lätt att göra när man inte mår bra såklart men försök. Byt vc om dem inte lyssnar.
  • Anonym (Snurrig)

Killen 8 Om man inte vill bli frisk och vill kämpa för det så kommer heller ingen annan göra det åt dig. Ganska enkelt egentligen. Vill du bli frisk, ta upp telefonen och ring. Vill du har det som du har det nu, ja då gör du ingenting. Vad säger din familj om din apati?

• Anonym (Snurrig)
    Anonym (Killen8) skrev 2013-12-10 14:56:36 följande:
    Kul att du tar upp det. Tänkte säga förut också att kvinnor visar sig ta hand om andra väldigt mycket när det kommer till barn och familjen. Men inte så mycket när det handlar om en helt främmande person.  När det kommer till t.ex. att få vård före någon främling på någon klinik så tror jag det är sällsynt att kvinnorna ger upp sin vård mot den främlingens chans att få vård. Då är det mera "jag var först var är min vård".  Medans jag som man i alla fall kan mycket väl offra mig själv mot att den främlingen får min vård. 

Nja, det stämmer väl inte riktigt. De flesta jobb som har med någon typ av omhändertagande av andra människor att göra är ju kvinnodominerande så att kvinnor endast skulle bry sig om sin familj och dem själva stämmer inte. Att män i större utsträckning inte söker hjälp kan möjligtvis ha att göra med den självbilden dem har, kanske är det lite fult att be om hjälp när man är en stor stark man. Det handlar nog mer om skillnader i stolthet än själviskhet skulle jag tro.
  • Anonym (Snurrig)

Killen 8: Jag tycker varken du är självisk eller osjälvisk. Att inte ta emot den vård som erbjuds är ju ditt val och vad du själv anser dig behöva. Har inget med själviskhet att göra. Det är bara ett allmänt konstigt resonemang.

• Anonym (Snurrig)

Konstigt, har nu haft dubbla/trippla hjärtslag i tre dagar. Känns som man har en flipperkula i bröstkorgen. Kanske beror på att jag varit otroligt förkyld. Men irriterande är det iaf.

• Anonym (Snurrig)
    Anonym (:() skrev 2013-12-14 14:18:37 följande:
    Har dubbelslag varje dag och vet hur det känns.. kan känna flera efter varandra. Är väldigt jobbigt och jag är bara 22 år :/ fick extraslag efter jag åkte på ångest

Ja nu har jag haft dessa jäkla hjärtslag i fem dagar, förstår inte! Jag är inte rädd för min ångest men de oregelbundna hjärtslagen är bra irriterande. Jag skulle uppskatta att de oregelbundna hjärtslagen kommer var 10:de minut. Hela dagarna! (Jag är 27år)
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?