Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
Griffin skrev 2013-10-10 20:16:04 följande:
Typiskt också, hade skrivit en lång och utförlig kommentar på ditt inlägg, men det försvann när jag skulle posta det! ...Här kommer en kort variant iallfall.Min poäng var att det är farligt att tänka på det sättet som du tänker nu, alltså att du blir lugnare av känslan att det känns mindre idag gentemot hur det var igår. Anledningen är att det är godis för din hjärna som vill bli belöning, om och om igen. Tråkigt nog sätts en negativ spiral på så vis igång, det kommer ju komma en dag då du mår sämre igen, och då kommer du behöva känna känslan av att det blir bättre nån dag senare för att din hjärna ska kunna få ro.
Istället för att lägga fokus och energi på att gå och starta en sån onödig process, försök att lägga fokus på att sluta tänka på hur du mår och känner hela tiden. Jag ska inte säga något kanske, är själv i princip likadan, men tack vare den insikt jag fått efter en lång och gedigen KBT behandling kan jag åtminstone våga vägra falla dit på det tricket som hjärnan försöker spela en.
Och sist, om det skänker dig något lugn i stunden: Ett väldigt vanligt problem/fel som vi hypokondriker gör är att vi antar och förmodar att "vardagsproblem" som huvudvärk, lätt yrsel eller ont i nacken måste vara symptom på något allvarligt. Faktum är att allvarligare sjukdomar nästan uteslutande inte uttrycks i såna besvär, såvida vi inte pratar om en sån huvudvärk eller yrsel att du ligger på toaletten och spyr hela nätterna. Det sagt, jag är inte en doktor och har inte träffat dig så det här är inte en diagnos av dina problem!
Har du kännt att typ dina leder i fingrarna är stela? Som att de inte riktigt hänger med och att det knakar o brakar ?