MizzTez skrev 2012-01-19 17:16:48 följande:
Jag går hos en terapeut med inriktning på KBT och för mig är det perfekt! Han är ju läkare i grunden och KBT lär mig ju veta vad som händer i kroppen och vad jag ska göra åt det.
Tycker du att det är konstigt att du har ont i magen? Tycker inte jag.. Det är ju det första stället som tar stryk när man stressar eller är orolig!
För mig började det åxå med ett besök på akuten, fick en panik attack av att jag kände hur hjärtat började rusa. Fick tunnelseende, stjärnor, yrsel och blev skiträdd. Hela saken handlar nog om att jag märkte hur svag kroppen är egentligen, så lite som behövs, fick verkligen hälsoångest och dödsångest där den dagen.. jag jobbade med ett väldigt stressigt jobb och det tog väl stop där.
Har åxå extraslag, hjärtrusningar.. Kommer på en gång när jag är orolig eller stressad. Men vet du, det här har hållt på i över ett år för mig nu, förra året i december låg jag som ett kolli på akuten och bölade som en bejbis. Kan bara säga som så, jag lever ännu!! Prioriterat om en massa, vet nu vart min stress nivå ligger (finns knappt) men jag mår betydligt mycket bättre! visst hamnar jag i svackor men det är överkomligt..
Prata med läkare om att få remiss till terapeut, genom att han är läkare så kan han skicka iväg dig på provtagningar odyl. jag har fått ta prover på om jag har tendens till blodproppar eftersom det är min stora fasa! Sköldkörtelprover, vitaminer, järn.. Ja allt möjligt! Han till och med sjukskrev mig så jag behöver knappt prata med min vc utan allt går via han.
Men främst så måste du acceptera skiten, inte motarbeta den, där sitter jättemycket! Svårt men inte omöjligt! Sen prioriterar du dig själv, gör saker du vill, när du vill osv. Få upp de "må-bra-hormonerna" Bästa rådet jag fått är faktiskt 30 min motion per dag och äta enligt GI.. Konstigt nog men socker kan få en att få jättemycket hjärtrusningar.
Det känns som du berättar hur jag känner mig! riktigt läskigt! Jag har i dagarna bytt läkare då jag aldrig har en och samma läkare. nu får jag en och samma läkare på en privat VC. Men min gamla läkare sa att han skulle skicka en remiss till när spykiatrin (kan inte stava till det! ;) )
Just med jobbet så hade jag mycket stressigt ochså, nu får jag en frihetskänsla på det nya jobbet.
Då min pappa inte riktigt fattar hur jag mår så tror han att det är hans fel, han är rädd att jag skall bli en "sängcolli" dvs. ligger i sängen hela dagarna. Jag kan förstå att han är orolig, men det hjälper inte mycket med att han säger så..
Då jag mår som jag mår så har jag inte ätit godis/snaks dricka på 2 veckor, känner inget sug. förut så kunde jag slänga i mig en chokladkaka utan problem..
Jag har ett stort intresse för tåg och spårvagnar, då jag har ångest så vågar jag inte åka till vår klubb där vi renoverar äldre spårvagnar från 1920. Jag är rädd för att få extra slag. Då vi kör ute i Göteborg på spåren så är jag utbildad inom spårsäkerhet, jag vågar knappt göra min favoritsyssla längre, nämligen att vara konduktör på våra fina äldre spårvagnar.
tror du att man kan bli av med ångesten någon gång, eller kommer den alltid att finnas där?