• TSadi

vad väger era 2 månaders?

Hej undrar mej vad era 2 månaders bebisar väger, min är idag 2 mån 2 dagar han föddes 17 nov och vägde då 3800g.
    Idag på bvc så vägde han 7300g 63 cm
    bvc sa att vi skulle ge han mindre ersättning om dagarna och tunna ut det lit har ni vvarit med om det tidigare, får inte ett barn som är hungrigt och tar flaskat äta undrar jag men han ligger över det översta strecket på kurvan.

Samuel -04 Emilia -06 Adrian- 09
  • Svar på tråden vad väger era 2 månaders?
  • Mumin80

Min 10 veckors väger 5080g och är 58cm lång. Hon var 4385g när hon föddes. bvc är inte helt nöjd, vill att vi ska försöka få i henne lite mer. Men hon vill inte ha mer, lämnar nästan alltid lite Hon får i sig 600-700ml per dag.

Men vad skönt att läsa om andra i samma storlek, då är hon inte helt unikt liten ändå har en kompis vars en vecka yngre tjej som föddes 3300 g nu väger 5500 eller nåt. Å två veckor äldre kusinen föddes 2700g och väger nu 5900g.

• Trynträ
    Mumin80 skrev 2010-02-10 22:06:17 följande:
    Min 10 veckors väger 5080g och är 58cm lång. Hon var 4385g när hon föddes. bvc är inte helt nöjd, vill att vi ska försöka få i henne lite mer. Men hon vill inte ha mer, lämnar nästan alltid lite Hon får i sig 600-700ml per dag.Men vad skönt att läsa om andra i samma storlek, då är hon inte helt unikt liten ändå har en kompis vars en vecka yngre tjej som föddes 3300 g nu väger 5500 eller nåt. Å två veckor äldre kusinen föddes 2700g och väger nu 5900g.
    Har hon sjunkit på sin kurva eller varför tycker bvc att hon måste äta mer? Det går ju liksom inte att tvinga i henne mat om hon inte vill. Om hon får ersättning så går det ju alltid att byta sort om det är så att hon inte är så förtjust i ena. Vi bytte från Semper till Nan och den tycker hon jättemycket om.

Jag tror inte du ska gå så mycket på vad den där två veckor äldre kusinen väger för det är väldigt olika på olika barn. Vår Agnes vägde t.ex 5995g när hon var 4 månader och det var helt normalt enligt hennes kurva. Hon hade t o m gått upp en halv kurva. Huvudsaken är ju att barnet äter och inte verkar missnöjd.
  • Mumin80
    Trynträ skrev 2010-02-11 09:02:13 följande:
    Har hon sjunkit på sin kurva eller varför tycker bvc att hon måste äta mer? Det går ju liksom inte att tvinga i henne mat om hon inte vill. Om hon får ersättning så går det ju alltid att byta sort om det är så att hon inte är så förtjust i ena. Vi bytte från Semper till Nan och den tycker hon jättemycket om. Jag tror inte du ska gå så mycket på vad den där två veckor äldre kusinen väger för det är väldigt olika på olika barn. Vår Agnes vägde t.ex 5995g när hon var 4 månader och det var helt normalt enligt hennes kurva. Hon hade t o m gått upp en halv kurva. Huvudsaken är ju att barnet äter och inte verkar missnöjd.
    Hon ligger under sin kurva. Hon var ju ganska stor när hon föddes, så jämfört med det så har hon ju inte gått upp så mycket.
  • TSadi

roligt att tråden lever fortfarande...

Samuel -04 Emilia -06 BF 2009-11
  • jhammarström
    Mumin80 skrev 2010-02-10 22:06:17 följande:
    Min 10 veckors väger 5080g och är 58cm lång. Hon var 4385g när hon föddes. bvc är inte helt nöjd, vill att vi ska försöka få i henne lite mer. Men hon vill inte ha mer, lämnar nästan alltid lite Hon får i sig 600-700ml per dag.Men vad skönt att läsa om andra i samma storlek, då är hon inte helt unikt liten ändå har en kompis vars en vecka yngre tjej som föddes 3300 g nu väger 5500 eller nåt. Å två veckor äldre kusinen föddes 2700g och väger nu 5900g.
    Är i samma situation som dig. Min lilla tös har inte heller gått upp som hon ska och BVC är på mig om det heeeeeeela tiden. Hon vill också att jag ska försöka få i henne mer, men går inte här heller. Hur mycket och hur ofta äter din?
    Jag känner såhär att sålänge hon går UPP och inte ner så är jag nöjd. Och hon mår ju bra, hon är pigg & glad och det är ju huvudsaken. Endel bebisar kanske har lite svårare än andra att gå upp. Alla är ju olika.. Men istället har min bvc börjat tro att jag ej ger henne tillräckligt med mat, hon tror inte att jag uppfattar när min dotter är hungrig, vilket jag verkligen gör!  Och det gör mig väldigt upprörd att hon kan sitta och tro något sådant om mig, att jag liksom skulle låta min dotter ligga och vara hungrig, ALDRIG!
    vad säger eran BVC om den dåliga viktökningen då? mer än att ni ska försöka ge henne mer..
  • Mumin80
    jhammarström skrev 2010-02-15 15:28:32 följande:
    Är i samma situation som dig. Min lilla tös har inte heller gått upp som hon ska och BVC är på mig om det heeeeeeela tiden. Hon vill också att jag ska försöka få i henne mer, men går inte här heller. Hur mycket och hur ofta äter din? Jag känner såhär att sålänge hon går UPP och inte ner så är jag nöjd. Och hon mår ju bra, hon är pigg & glad och det är ju huvudsaken. Endel bebisar kanske har lite svårare än andra att gå upp. Alla är ju olika.. Men istället har min bvc börjat tro att jag ej ger henne tillräckligt med mat, hon tror inte att jag uppfattar när min dotter är hungrig, vilket jag verkligen gör!  Och det gör mig väldigt upprörd att hon kan sitta och tro något sådant om mig, att jag liksom skulle låta min dotter ligga och vara hungrig, ALDRIG! vad säger eran BVC om den dåliga viktökningen då? mer än att ni ska försöka ge henne mer..
    Än så länge nöjer sig sköterskan med att titta på mig med lite lessna ögon och be mig försöööööka få i henne mer... Men jag höll på och bryta ihop igår kväll. Jag tycker jag har testat allt. Jag har försökt ge mat oftare, men då äter hon bara mindre per gång istället. Och jag har försökt ge mera sällan, men då äter hon lika mycket i alla fall eller så blir hon så hysterisk så hon inte klarar av att äta (svårt att äta och gallskrika samtidigt...).

Det som hon verkar nöjd med är mat med 2,5-3,5 timmars mellanrum. Men hur mycket hon äter varierar massor. Så dom senaste två dagarna har det sett ut såhär:
    6.00-6.30 ungefär: ca. 100ml NAN
    9.00-10.00 ungefär: ca. 100 ml (semper bifidus för att hålla igång magen)
    ca. 13-tiden: 150 ml NAN
    ca. 16-17-tiden: 135 ml NAN
    Å sen tar det tvärstopp... (därav att jag börjar bli så frustrerad...)
    ca. 19-tiden: max. 80 ml NAN
    ca. 22-tiden: max. 50 ml NAN (och hälften säkert rinner bara ut).
    Sen sover hon 8 timmar till nästa morgon...

Så en bra dag kommer hon upp i 600 ml. Och jag får verkligen inte i henne mer. Antingen somnar hon och vägrar suga, eller så låter hon allt rinna ur munnen och vägrar svälja, eller så skriker hon hysteriskt direkt hon ser nappflaskan närma sig... Vilken kul mamma man känner sig som när man försöker klämma in nappflaskan i käften på sitt barn som bara stirrar på den med skräck, spjärnar emot och skriker Tar man bort nappflaskan så lugnar hon ner sig och blir lugn och nöjd igen. Försöker man igen med flaskan då så blir hon hysterisk igen.

Jag vill ju helst inte börja väcka henne på nätterna när hon nu självmant börjat sova åtta timmar, det känns så dumt att sedan behöva lära henne att sova hela nätter igen senare.
  • Trynträ
    Mumin80 skrev 2010-02-17 10:21:25 följande:
    Än så länge nöjer sig sköterskan med att titta på mig med lite lessna ögon och be mig försöööööka få i henne mer... Men jag höll på och bryta ihop igår kväll. Jag tycker jag har testat allt. Jag har försökt ge mat oftare, men då äter hon bara mindre per gång istället. Och jag har försökt ge mera sällan, men då äter hon lika mycket i alla fall eller så blir hon så hysterisk så hon inte klarar av att äta (svårt att äta och gallskrika samtidigt...). Det som hon verkar nöjd med är mat med 2,5-3,5 timmars mellanrum. Men hur mycket hon äter varierar massor. Så dom senaste två dagarna har det sett ut såhär: 6.00-6.30 ungefär: ca. 100ml NAN9.00-10.00 ungefär: ca. 100 ml (semper bifidus för att hålla igång magen)ca. 13-tiden: 150 ml NANca. 16-17-tiden: 135 ml NANÅ sen tar det tvärstopp... (därav att jag börjar bli så frustrerad...)ca. 19-tiden: max. 80 ml NANca. 22-tiden: max. 50 ml NAN (och hälften säkert rinner bara ut). Sen sover hon 8 timmar till nästa morgon...Så en bra dag kommer hon upp i 600 ml. Och jag får verkligen inte i henne mer. Antingen somnar hon och vägrar suga, eller så låter hon allt rinna ur munnen och vägrar svälja, eller så skriker hon hysteriskt direkt hon ser nappflaskan närma sig... Vilken kul mamma man känner sig som när man försöker klämma in nappflaskan i käften på sitt barn som bara stirrar på den med skräck, spjärnar emot och skriker Tar man bort nappflaskan så lugnar hon ner sig och blir lugn och nöjd igen. Försöker man igen med flaskan då så blir hon hysterisk igen. Jag vill ju helst inte börja väcka henne på nätterna när hon nu självmant börjat sova åtta timmar, det känns så dumt att sedan behöva lära henne att sova hela nätter igen senare.
    Oj det låter verkligen inte kul att försöka tvinga i bäbisen mat. Hon får nog tillräckligt. Är hon hungrig så säger hon ju till. Jag tycker du ska strunta i vad BVC sköterskan säger. Det är ju inte bra om bäbisen blir avogt inställd till mat för då kanske hon vill äta ännu mindre. Hon sover ju bra dessutom. Om du inte är nöjd med BVC så tycker jag du ska byta.

Läste i en annan  tråd att det finns ettåringar som väger 8-9 kg och det är helt normalt så jag tycker du kan vara rätt lugn ändå. Lycka till med kämpandet!
  • jhammarström
    Mumin80 skrev 2010-02-17 10:21:25 följande:
    Än så länge nöjer sig sköterskan med att titta på mig med lite lessna ögon och be mig försöööööka få i henne mer... Men jag höll på och bryta ihop igår kväll. Jag tycker jag har testat allt. Jag har försökt ge mat oftare, men då äter hon bara mindre per gång istället. Och jag har försökt ge mera sällan, men då äter hon lika mycket i alla fall eller så blir hon så hysterisk så hon inte klarar av att äta (svårt att äta och gallskrika samtidigt...). Det som hon verkar nöjd med är mat med 2,5-3,5 timmars mellanrum. Men hur mycket hon äter varierar massor. Så dom senaste två dagarna har det sett ut såhär: 6.00-6.30 ungefär: ca. 100ml NAN9.00-10.00 ungefär: ca. 100 ml (semper bifidus för att hålla igång magen)ca. 13-tiden: 150 ml NANca. 16-17-tiden: 135 ml NANÅ sen tar det tvärstopp... (därav att jag börjar bli så frustrerad...)ca. 19-tiden: max. 80 ml NANca. 22-tiden: max. 50 ml NAN (och hälften säkert rinner bara ut). Sen sover hon 8 timmar till nästa morgon...Så en bra dag kommer hon upp i 600 ml. Och jag får verkligen inte i henne mer. Antingen somnar hon och vägrar suga, eller så låter hon allt rinna ur munnen och vägrar svälja, eller så skriker hon hysteriskt direkt hon ser nappflaskan närma sig... Vilken kul mamma man känner sig som när man försöker klämma in nappflaskan i käften på sitt barn som bara stirrar på den med skräck, spjärnar emot och skriker Tar man bort nappflaskan så lugnar hon ner sig och blir lugn och nöjd igen. Försöker man igen med flaskan då så blir hon hysterisk igen. Jag vill ju helst inte börja väcka henne på nätterna när hon nu självmant börjat sova åtta timmar, det känns så dumt att sedan behöva lära henne att sova hela nätter igen senare.
    Okej, men det är ju bättre att hon äter lite än ingenting alls.. och sålänge hon mår bra, är pigg och glad och sådär så :) Man kan ju som sagt inte tvinga i barnet mat.
    Men har du testat att byta ersättning? Hon kanske inte tycker om NAN helt enkelt?
    Min tjej åt också väldigt lite varje gång förut, fram till nu bara för några dagar sen har hon börjat äta lite mer varje gång, så det kommer väl med tiden att dom börjar äta mer och mer. Min BVC vill oxå att jag ska väcka på natten o ge mat, men jag känner precis som du, min har också börjat sova hela nätter nu så känns väldigt dumt o väcka henne. Så jag struntar i vad BVC säger o låter henne sova... Och det tycker jag du också ska göra, dom vaknar ju själva när dom är hungriga. Och dom behöver inte äta på natten, det blir mer som en vana för dom. Och det är ju jätte bra om dom redan börjar hoppa över nattmålet självmant i den här åldern, så slipper man hålla på o krångla och lära dom det sen när dom blir äldre.

Hur ofta är du på BVC och väger henne? Och hur mycket har hon gått upp varje gång?
  • tickfuckintack
    rockbjarn skrev 2010-02-06 20:04:28 följande:
    Dumt att jämföra vad era bebisar väger. Vad ens bebis väger beror ju på arvet från mamman och pappan. Bebisar äter ju olika mängd beroende på vilken fas de befinner sig i.
    beror det verkligen på arvet ;).. haha jag e liten..1.60 och inte alls tjock.  Pappan likaså.. men ut ploppade en 4415g mirakel på 54cm. Idagsläget e han 11v och väger 6600g ca..
  • tickfuckintack

ska tillägga att pappan inte alls e 1.60 haha.. han e lagom lång. haha

• inlovewithlife

Jag ammar och såg att denna tråd låg i flaskmatning, men svarar ändå. Alicia vägde 3390 g när hon föddes, gick ner till 3110 g och vägde vid 2 mån 4440 g. Hon startade segt och gick bara upp 15 gram en vecka och som mest 195 g på 5 dagar. BVC är inte oroliga och hon är ganska mycket före i både motorik och socialt än några av hennes kompisar. Vikten spelar alltså ingen roll så länge barnet mår bra och går upp i vikt enligt sin egen kurva. Vad gäller TS så har jag hört att ersättning kan göra att barn går upp mycket i vikt jämfört med amning. Men behöver ju knappast vara negativt :)

~*~ Alicia, 2013 ~*~
  • Malin 243

när vi var på bvc sist så var hon 58 cm lång och vägde 4720 gram
    kan man ge barnen för mycket mat när dom e små ?? 
    mina har alltid fått om dom e hungriga. 

• Aliceotheo1114

7 veckor, 59cm & 5880g

• Calliope

När sonen var två månader vägde han 5275 g och 60 cm lång. ( Vid födseln 3220 g och 50 cm). 

Svar på tråden vad väger era 2 månaders?