• Mamsie

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Kaka skrev 2010-08-19 08:21:13 följande:
    Att bero på alla huskurer för att bli gravid och alla måsten och ajabaja för att det skall ta sig........been there, done that......

Min historia i korta drag:
    Träffade mannen i mitt liv vid 32 års ålder, efter ca  2år beslutade vi oss för att försöka bli 3. ...Idogt arbete i sänghalmen (det är ju inte så svårt när man är nykär ) resulterade i plus på stickan efter ca 10 månder. Graviditeten frotskred till v. 30 då det upptäcktes att hjärtat inte slog på bäbben vid en rutin koll hos BM ( jag va tidigare utredd för tillväxthämning och dom höll dålig koll på mig så flödet kollades aldrig och tillslut belv det för dåligt). Började ganska direkt att jobba på syskon. Efter ca 1 år utan att inget hänt (och jag lovar....vi gjorde allt som man kan läsa sig till i spalter och tidingar ) sökte vi Andrologen för  utredning. Resultat visade på usla simmare som var både defekt och få. 6 st inseminationsförsök utan tillsymmelse till graviditet. Vidare till IVF (ICSI)....av 3 IVF försök så fick jag tillbaka ett ägg en gång. Man konstaterade att mina ägg va kass och changserna till en gravitetet obefintliga . Äggdonation belv vi rekomenderade att söka till. SORG......I desperation gick vi till en annan klinik och frågade om en second oppinion. Dom sa att det troligen va så men för att uttömma alla möjligheter ville dom göra en IVF till men med lite annat upplägg (korta protokollet). Ut kom två ägg varav ett delade sig som det skulle och dröm om vår förvåning när det faktist blev en liten Mathilda av det . Glädjen va fullkomlig. Ingen mer verkstad för oss. Nu har vi det vi önskade.

Det blev nog ett litet nyp i lakarnet på semestern när dottern va 8 månader och jag fortfarande ammade och tro på sjutton så fastnade det och jag fick ett plus på stickan. Vid läkar koll i v 11 hade dock fostret tillbakabildats en del och jag fick vänta ut misfallet.....4 månader tog det innan klumpen kom ut. Vid det laget hade  jag en gång för alla lagt ner alla tankar på barn, börjat jobba och va ganska nöjd med livet i allmänhet. Dessutom...när alla hormoner nu försvuinnit efter graviditet, amning och missfall så va man ju sugen som få.... . Med en liten hemma så får man ju ta de changser som ges så en snabbis fik vi nog till när hon sov middag en dag. Och så va man på tjocken igen .....inte dåligt jobbat för en som är ofertil

Så som sagt va....alla dom där sakerna man skall göra för att det skall ta sig......sexa var annan dag, inget kaffe, ligga kvar med bene högt  m.m m.m. det funkade inte för oss . Däremot kan en sanbbis helt oplannerat göra underverk . Lycka till och get inte upp!
    Ojojoj... Ojojoj... Här var det skratt och gråt blandat! Snacka om berg-o-dalbana. Visst katten blir man ödmjuk inför livet när sånt händer?! 

Jag beklagar sorgen efter barnet som dog. 
    När hände det?
    Min dotter minskade aktiviteten i magen runt v 24, men BM klappade mig på huvet och sa att det är normalt att vara orolig. Sen gick varken min vikt eller SF-måttet upp, men det var också normalt. 
    När jag var övertygad om att barnet dött så ringde jag BM som inte trodde mig, men hon fick så lov att ta emot mig och lyssna på barnet. Hon ringde sjukan som kollade med UL. Barnet var dött. 
    Tack för den lixom... KÄRRINGJÄVEL!  
    Flickan föddes i v 29 bara 31 cm lång och vägde 640 gram. 
    Men det var 1985, så jag tröstar mig med att det var på stenåldern osv osv... 
    ... 
    kollade din pres. Det var bara 6 år sen det hände er  
    Fan fan fan... man kunde ju tro att de lärt sig något under åren, men tydligen inte! 

Tänk att ni trots alla motgångar har fått en dotter och ett plus! 
    LOVELY ♥

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    puman0507 skrev 2010-08-19 19:18:06 följande:
    Verkar vara en så trevlig tråd (även om en del haft några tragiska upplevelser bakom sig.)

Vi har två barn här och ett i himlen.
    Vi fick vänta 7 år på första som kom med hjälp av ICSI.
    Vi skulle inte kunna "få barn på naturligt sätt, " löd domen ...
    Men två ggr har vi trotsat dessa odds.... tyvärr fick vi ett sent missfall andra gången.

Jag är 38 år...kan man få vara med på ett hörn?
    Hej Puman och varmt välkommen
  • Mamsie

Hej tjejjer! 

Nu ger jag fanimej upp! Ja inte helt, men för tillfället. Jag tog slut! 

--- Fram bakom ridån av cellprovsresultat.
    Onsdag: Lilleman ledig från dagis onsdag - vi går till frissan och sen till mormor på fika. 
    Väl hos mormor ser jag att hon tagit fram mat och skulle bjuda oss på middag.
    Ja, tack!  Som om vi inte hade andra planer lixom... Drömmer Men vad gör man? 

Torsdag: Hämtade mamma, vi åkte till kondiset och jag köpte jag en tårta som skulle räcka till alla. Passade på att ta en fika. Lämnar av tanten och säger att vi ses efter kl 16! 

Jag skickade sms till syrran vid 15-tiden och fick till svar att hon och dottern satt och mumsade tårta hos mamma och sedan skulle de ut och käka middag. 
    --- Ridå. 
    lättar på gardinerna... de kommer ju snart tillbaka, vi hinner nog?  

Syrran ringer glatt vid halv 6 och meddelar att de nu är på väg till morsan, kommer du? 
    Nej, tack, vi kommer inte - det är för sent för oss. Sonen är på väg att krascha och jag har varit hos morsan så det räcker i två dagar nu. Ha de så trevligt (kärringjävel!) 
    --- Gardinerna bildar en Ridå igen. 

Idag startar inte mobiltelefonen. 
    --- Jävla gardiner att ramla fram hela tiden!  

Jag kan inte surfa från stugan i helgen eftersom mobilen fungerat som modem.
    Så ni får snattra för er själva och så får jag en jääääkla massa att läsa efter helgen istället.

Ha det gott tjejjer, och ge fan i gardinerna!
    //  

• Mamsie

Kollade väderprognosen - regn från ikväll och ett dygn framåt. 
    Vi åker INTE till stugan, utan stannar hemma inatt.

Jag mår skit; jag är helt orkeslös och tårarna bara rinner.
    Too much is too much helt enkelt! 

Ska ta mig en kopp te och läsa lite i tråden. Ses senare! 

• Mamsie
    Teskedsmamman skrev 2010-08-22 09:50:49 följande:
    Japp har en liten Hannes som ligger jämte och sover!! Föddes kl 05.58 och väger 3905 och är 51 cm lång. Skriver mer när vi kommer hem.
    JAAAAAAAAAA! 
    Så det var förlossningsryggvärk som jag misstänkte!
    (jag har mina förlossningsvärkar "i ryggen" ) 

GRATTIS till en stor lillebror Hannes Skål 
  • Mamsie

Jag mår ok nu tjejjer  
    Har tagit det lugnt och maken förstod också att det inte går att tuta o köra som vanligt.

Lördan var vi på loppis och fyndade en fin liten furusoffa med lock, perfekt till kök eller hall.
    Sedan sov jag o minstingen middag innan vi åkte iväg och slappade i bastun i två timmar innan vi handlade och åkte hem.

Idag söndag var vi i stugan och plockade svamp och bär, sov middag och sedan grillade vi korv och åkte hem. 

Nu är jag redo för veckan som kommer. En mycket intensiv vecka med föreningsarbete måndag kväll, hela onsdan och halva torsdan.  

Sov gott söta ni Kyss 

• Mamsie
    bojji07 skrev 2010-08-22 21:39:14 följande:
    Du som har fyra...har alla blivit större och större? Hade en BM som sa att det första barnet är minst och sedan blir andra större och så även det tredje...men sen med det fjärde så är det som om allt börjar om som med den första?
    Tyckte det lät väldigt konstigt men vad vet jag...jag har ju tre hittills och de har bara blivit större. Så hennes utsago stämmer ju så här långt iallfall
    Första var kraftigt tillväxthämmad och klarade sig inte - så hon räknas inte? 
    Andra ca 3080g, född i 38+5. 
    Tredje ca 3450g, född 3 dagar före bf. 
    Fjärde 3160g, född 4 dagar före bf. 
    Femman: Vi får väl se hur det ser ut vid tillväxt-ul och när Lillebror kläcks? 

Så i mitt fall så .. . hur ska man tolka det här? Ska femman väga som en "normal tvåa"? 
    Och i så fall, hade ettan vägt mindre än Andra gjorde? 

Intressant.... Drömmer

• Mamsie

Snitter snatter i tråden. Fullt ös som vanligt  

Moderkaksprov vs fostervattensprov: 

FVP 2006. Gjorde inte ont alls för mig. Kände ett tryck och ett "poff" och sedan kändes det skumt när de sög ut fostervatten. Var livrädd för missfall efteråt och vågade knappt röra mig! (Fånigt värre alltså!)  CVS (moderkaksprov) 2010. Själva sticket kändes inte alls, men det var obehagligt när de joxade fram och tillbaka för att suga upp celler ur moderkakan. Kändes som om en hand kramade om livmodern hårt så det blev ömt. Sedan stickande mensvärk långt ner i magen. När jag hade tömt blåsan kändes det bättre. Svårt att gå och maken fick köra fram bilen till dörren. Två dagar tog jag det lugnt och undvek lyft och raska promenader. 
    Jag föredrar CVS eftersom det tas tidigare men missfallsrisken är exakt samma enligt uppgift från läkaren som tog provet. 

Läser vidare i tråden..  

• Mamsie
    Happyme
    Min första man och hans syrra föddes som 5-kilosklumpar så jag var livrädd för att klämma ut hans unge.
    Men det visade sig att mina barn har anpassat sig efter min kropp  
    Likadant med maken nr 2: han och bröderna var 4½kilos men vår son blev en 3160grammare.
    Återigen en anpassning till min kropp.

Hoppas på detsamma för din del!  
  • Mamsie
    isabell05 skrev 2010-08-23 10:10:20 följande:

God morgon i tråden,

Har kikat in lite då och då men är inte särskilt aktiv. Välkomna nya fina och grattis till Plus.
    Min svåger och hans fru fick tillökning förra veckan och jag är naturligvis jätteglad för deras skull och för det nya lilla livet men sambo tycker att jag visar för lite entusiasm över det hela. Måste man hjula runt? Jag sörjer och orkar inte precis bry mig så mycket om vad som händer runt om mig mer än det absoluta nödvändiga ( det betyder inte att jag inte kan glädjas ändå). Ursäkta att jag hade en låg dag då glädjebeskedet kom, jag hoppar över och har en låg dag imorgon istället.....funkar det?  Nu har han surat hela helgen pga av detta.... Fast ibland tror jag inte att det handlar om mig...hans sorg blev kanske mer påtaglig, men karlar ska ju aldrig visa sig svaga så då är det bättre att ta ut det över mig, att det är jag som är knäpp.  Varför kan man aldrig komma underfund med de här snoppdjuren?

Behövde bara gnälla av mig lite.... kram  

Dessa snoppdjur... 'suck' 
    Han får väl sura då - men om man inte är på humör att hjula så är man det inte! 
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5